معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی: مجمع خیرین دانشگاه عام‌المنفعه، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی توضیحاتی درباره تصویب اساسنامه بنیاد خیرین دانشگاه آزاد اسلامی در کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌السلام علی عسکری فرهنگ وقف و مجمع‌های خیریه وقفی را عناصری خواند که در طول تاریخ تمدن اسلامی و حتی بشری نقش ارزنده و سازنده‌ای در توسعه علم و فن آوری و امر تحقیق و پژوهش داشته‌اند و گفت: موقوفات از نظر درآمد و بهره مستمری که همیشه داشته‌اند، از بهترین و پایدارترین منابع مالی و حمایت‌کننده برای انجام پژوهش‌ها و توسعه علم و دانش در جوامع اسلامی در طول تاریخ و در کشورهای غربی در یکی دو قرن اخیر بوده‌اند.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «به وجود آمدن نهادهای بزرگ علمی و تحقیقاتی و آموزشی نظیر مدارس، کتابخانه‌ها، بیمارستانها و غیره، در پوشش فرهنگ اصیل وقف صورت گرفته و واقفان، نیکوکاران و خیرین خداجوی با ایجاد مراکز همگانی دانش و پژوهش تلاش کردند با برآوردن نیازهای پژوهشگران، زمینه‌ای را فراهم کنند که آنها بتوانند بدون دغدغه معاش و هزینه‌های زندگی به امر تحقیق و پژوهش و نگارش و توسعه علوم بپردازند.

او تاکید کرد انسان امروز حتی در مادی ترین تمدنهای امروزی با همه فرهنگ‌ها و بینش‌های گوناگون خود وقف و مجمع‌های وقفی و خیریه را پدیده‌ای سودمند و در مسیر رشد و تعالی تمدن انسانی و توسعه همه‌جانبه جامعه می‌شناسد و ادامه داد: انسان امروز همچون نیاکان خویش به خوبی دریافته است که وقف، می‌تواند همیشه کارساز و سودمند باشد، گوشه‌ای از آلام بشر را تسکین بخشد و در رشد و توسعه علمی، آموزشی ، اخلاقی و انسانی جوامع موثر افتد. او دریافته بسیاری از معضلاتی که در زمینه‌های مختلف گریبانگیر مردم یک جامعه است، تنها بدست دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی قابل حل نبوده و مشارکت و معاضدت و یاری خود مردم است که مشکلات را از سر راه رشد و توسعه آن جامعه برخواهد داشت و فرهنگ وقف نهادی است که از طریق آن می‌توان بخش قابل توجهی از کمبودها و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی های مردم نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آن بکار بست.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: حال با عنایت به مطالب فوق و همچنین بند 6 ماده 2 مصوبه شماره 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر جذب کمک‌های مالی و امکانات برای واحدهای مستقر در استانها که از وظایف و اختیارات هیات امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی است و برای اجرای این مصوبه، مجمع خیرین در چارت کلی سازمان مرکزی در نظر گرفته شده که به واسطه آن اساسنامه‌ای در 6 فصل، 25 ماده و 9 تبصره تهیه و تنظیم و در کمیسیون تخصصی معاونت مجلس که در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه مورخ 28/11/94 و همچنین در کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه مورخ 19/12/94 ارائه شد و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

او یادآوری کرد این موسسه عام‌المنفعه، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است و برای تشویق و ترغیب مردم در زمینه جلب مشارکت و کمک‌های مردمی به دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کند. عسکری گفت: «فرهنگ‌سازی جذب کمک های مردمی و اشاعه این فرهنگ در سطح جامعه، شناسایی، تقدیر و حمایت همه‌ جانبه از خیّرین دانشگاه، ارایه مشاوره و بسترسازی برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری بهینه خیّرین آموزش عالی و حمایت از دانشجویان بی‌بضاعت دانشگاه از مهم‌ ترین اهداف این موسسه است.

حجت الاسلام علی‌عسکری در پایان افزود: این مجمع زیر نظر معاونت امور مجلس دانشگاه ایجاد شده و دارای دفتری مستقل در این معاونت است. دفاتر متناظر نیز، بر اساس مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان‌ها و و احدهای دانشگاهی راه اندازی خواهد شد که آئین نامه اجرایی آن به تصویب هیات امنا خواهد رسید.

20101

کد خبر: 607334

وب گردی

وب گردی