جمع آوری مخازن پسماند برای پیشگیری ازحوادث چهارشنبه سوری/اجرای 30 نقطه برای انتقال مخازن زیرزمینی پایتخت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از جمع آوری مخازن پسماند در شب چهارشنبه سوری خبر داد و گفت: برخی افراد با ملاحظگی موجبات بروز حوادثی را با آتش زدن مخازن فراهم می کنند که ناچاریم برای پیشگیری از حوادث اینچنینی برخی مخازن را در برخی معابر جمع آوری کنیم و بعد دوباره بازگردانیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، حسین جعفری در نشست خبری استقبال از بهار95 با اشاره به طرح تفکیک پسماند از مبدا که در قالب کمپین آسمان آبی-زمین پاک برگزار شده است، گفت: این طرح در شورای اسلامی شهر تهران و با توجه به سیاست های تعیین شده دنبال می شود که شهرداری باید به میزان قابل ملاحظه ای از پیشرفت در این طرح می رسید. درهمین راستا نیز در سال 95 تا 96 به درصد قابل توجهی رسیده ایم. این در حالی است که در سال94 به عدد 17درصد به صورت میانگین در تهران درخصوص تفکیک زباله از مبدا رسیده ایم. به گونه ای که در برخی مناطق به عدد 20درصد و البته در برخی هم به کمتر از 17 درصد رسیده ایم که ایمن میزان با رقم مدنظر شورای شهر تفاوت چندانی ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به بهینه سازی وضعیت موجود در تفکیک از مبدا در سطح شهر تهران و با اشاره به آموزش های شهروندی تعیین شده در این خصوص گفت: در این باره به تامین زیرساخت های لازم باید برسیم. به طریقی که اجرای طرح های پایلوت همچون جمع آوری پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی در 5منطقه شهر تهران را آغاز کردیم و در حال حاضر این طرح به 22 منطقه تعمیم داده شده است.

او با اشاره به انتقال مخازن پسماند به داخل مجتمع های مسکونی، اداری و آموزشی افزود: در گذشته 2500هزارنقطه زباله در شهر تهران وجود داشت که با روش سنتی زباله ها جمع آوری می شد اما در حال حاضر این رقم به 100هزار نقطه کاهش یافته است. به همین منظور طبق برنامه ریزی ها مخازن دوقلو خشک و تر به داخل مجتمع ها انتقال خواهند یافت. به گونه ای که در سال95 در مرحله نخست تمامی مجتمع های مسکونی 50واحد به بالا و در مرحله دوم مجتمع های 20واحد تا 50 واحد براساس این طرح زباله های شان به صورت مکانیزه جمع آوری می شود.

جعفری با اشاره به کاهش فعالیت زباله گردها و زباله جوها با انتقال مخازن تفکیک گفت: با انتقال این مخازن به مجتمع های مسکونی این پدیده مرتفع می شود تا بتوانیم در کاهش فعالیت این افراد سهم قابل توجهی داشته باشیم، اما اصل موضوع به مشارکت شهر وندان بازمی گردد.

او با اشاره به زیرزمینی کردن مخازن در برخی نقاط شهر تهران افزود: این طرح به طور پایلوت در 30نقطه تهران به اجرا درمی آید تا بدین وسیله ورودی این مخازن با مبلمان شهری انطباق داشته باشد. این مخازن به داخل مجتمع های مسکونی نیز راه می یابد اما باید به گونه ای این کار مدیریت شود تا کمترین آسیب را از لحاظ بصری به شهر تحمیل کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه مخازن زیرزمینی در تمام دنیا وجود دارد و ما نیز بهترین نوع آنها را شناسایی کرده ایم، گفت: این مخازن باید منطبق با استانداردهای شهر تهران طراحی شود. به گونه ای که مخازن زیرزمینی بزرگتر از مخازن فعلی طراحی می شود و از طریق ماشین های مخصوص و مکانیز زباله این مخازن به بیرون کشیده می شود .

او با پرداختن به برگزاری به برگزاری سمپوزیم المان های شهری با مواد بازیافتی در سال95 افزود: این سمپوزیوم با همکاری سازمان زیبا اجرا می شود. به گونه ای که در طرح بهارستان برای برخی المان ها از مواد بازیافتی استفاده می کنیم.

حسین جعفری با پرداختن به طرح استقبال از بهار95 با بیان اینکه تاکنون بیش از 25هزار مخزن پلاستیکی و 4000 مخزن فلزی تهیه شده است، ادامه داد: همچنین 20هزار کارتن پلاست و مخازن دیگر با حجم 120 و 240 لیتری تهیه شده است. این در حالی است که تیزرهای تلویزیونی نیز در این ایام برای فرهنگ سازی بین شهروندان تهیه شده است.

او با اشاره به انعقاد قرارداد زباله سوز 1600تنی در سال 95 گفت: تمامی زباله سوزهای تهران و ریجکت های تولیدی در این زباله سوز انتقال می یابد به طریقی که دیگر دفن زباله در تهران نداریم.

برپایی جشن خشک شدن دریاچه شیرابه درسال95

جعفری با اشاره به از بین بردن شیرابه زباله در تهران ادامه داد: به همین منظور جشن خشک شدن دریاچه شیرابه در سال95 در دستور کار قرار گرفته به گونه ای که افتتاح فاز تکمیلی سلول دفن بهداشتی پسماندهای بیمارستانی و پزشکی در دست اقدام است و توانشسته ایم این سلول را در مجتمع آرادکوه ایجاد کنیم تا بتوانیم بدین وسیله ظرفیت یکسال زباله های پزشکی تهران را تامین کنیم.

او با اشاره به سرپوشیده کردن 2 ایستگاه خدمات شهری تاکید کرد: در فروردین ماه و در هفته زمین پاک معضل دیرینه استحصال خاک و زباله که از مشکلات تهران است از بین می رود. به طریقی که کلنگ زنی اولین واحد بازیافت که با ظرفیت 3300تن به صورت روزانه فعالیت می کند و در مرحله دوم کارخانه دیگری با ظرفیت بازیافت خاک و نخاله 3700تنی را ایجاد می کنیم.

اجرایی شدن کمپین سفیران سبز زمین در فروردین 95

جعفری با اشاره به فعالیت کمپین سفیران سبز در فروردین ماه 95 گفت: اگر شهروندان از نظر اخلاقی زباله خود را از خودرو شخصی به بیرون پرت نکنند و ما زباله رها شده در طبیعت نداشته باشیم به نقاط روشنی می رسیم. بنابراین امسال مسابقه ای در این راستا برگزار کرده ایم. به گونه ای که شهروندان می توانند با جمع آوری زباله خود و انداختن آنها در مخازن بین راه و عکس گرفتن از آن در این مسابقه شرکت کنند. تاکیدمی کنم که این موضوع مختص مخازن تهران نیست بلکه در مخازن مسیر بین راه نیز می تواند محقق شود. شهروندان می تواند از طریق 2نرم افزار و اپلیکیشن موبایل «زمین سبز» و «تهران سبز» که قابلیت دانلود در کافه بازار را دارند در این مسابقه شرکت کنند.

او با اشاره به راه اندازی اولین زباله سوز کشور در تهران نیز افزود: این زباله سوز موردتاییید سازمان حفاظت محیط زیست کشور است. به گونه ای که این سازمان این تاییدیه را دارد تا به صورت سرزده از این زباله سوز بازدید کند. این زباله سوز با راندمان بالای 95درصد هیچ آلاینده ای ندارد.

جعفری با اشاره به فعالیت دانشگاه صنعتی شریف در تسویه خانه شیرابه گفت: میزان شیرابه از 18 هکتاری که طی 40 سال گذشته وجود داشته، در حال حاضر به جایی رسیده که شیرابه زباله ای وجود ندارد و به جز یک سپتیک که شیرابه روزانه در آن است شیرابه دیگری نداریم. چرا که دفن مستقیم زباله را از سال93 تاکنون نداشته ایم.

او در پایان درخصوص جمع آوری مخازن زباله در شب چهارشنبه سوری به لیل جلوگیری از آتش زدن آن ها توسط عده ای از شهرروندان اضافه کرد: مخازن زباله تهران در برخی از معابر و خیابان ها قبل از پایان روز تخلیه و برخی مخازن نیز جمع آوری می شود و بعد از پایان مراسم به جایگاه اصلی برگردانده می شود.

20106

کد خبر: 607636

وب گردی

وب گردی