راه‌اندازی مرکز تحقیقات علوم زیستی با همکاری آلمان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ارائه استاندارد برای تست بویایی افراد ایرانی خبر داد و گفت: علاوه بر آن مرکز تحقیقات بین‌المللی علوم زیستی با همکاری کشور آلمان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، محمد فرهادی در مراسم تجلیل از فتح‌الله مضطرزاده، رییس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و افتتاح ساختمان سبز پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به فعالیتهای علمی این پژوهشگاه گفت: این پژوهشگاه در زمان دفاع مقدس در جهت تولید فناوری‌های مورد نیاز کشور اقدامات زیادی انجام داده است که از آن جمله می‌توان به تولید پدال F4 اشاره کرد.

او با اشاره به مشکلات این پدال‌ها گفت: پدال هواپیماهای F4 در هر تیکاف (برخواستن) و لندینگ (فرود آمدن) از بین می‌رفت، ولی به گفته خلبانان پدال‌هایی که از سوی این پژوهشگاه تولید شده بود، سه تا چهار بار لندینگ و تیکاف قابل استفاده بوده است.

فرهادی با اشاره به تغییر نام وزارت فرهنگ و آموزش عالی به علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با این تغییر لازم است علاوه بر توجه به جنبه‌های تحقیقات وعلوم به عرصه‌های فناوری نیز توجه شود که این امر نیاز به زیرساخت و بودجه دارد.

او در عین حال با تاکید بر نقش پژوهشگاه‌ها در تولید فناوری ادامه داد: در این راستا شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با دارا بودن قوانین مترقی اقدام به سیاست‌گذاری در حوزه‌های علوم، تحقیقات و فناوری کرده است.

او با بیان این که این شورا یک شورای مرتبط با وزارت علوم نیست، گفت: این شورا یک شورای ملی است که با نظارت بر حوزه‌های پژوهش و فناوری کشور اقدام به طراحی و اجرای پروژه‌های ملی و بین‌المللی می‌کند.

وزیر علوم با اشاره به افتتاح ساختمان سبز در پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: بسیاری از کشورها سوخت‌های تجدید‌پذیر را جایگزین سوخت‌های فسیلی کرده‌اند و کشور ما باید به این عرصه وارد شود که این پژوهشگاه در این حوزه پیشرو بوده است.

فرهادی همچنین با تاکید بر ضرورت همکاری مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌ها با دستگاه‌های اجرایی گفت: در حال حاضر صنعت خودروسازی همکاری خود را با سه دانشگاه شروع کرده؛ به گونه‌ای که مقرر شده است تا این صنعت از ابتدا تا انتهای ساخت خودرو را با همکاری دانشگاه‌ها انجام دهد.

فرهادی همچنین به برخی از نیازهای کشور در حوزه پزشکی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر تست بویایی استاندارد برای ایرانیان در کشور وجود ندارد و این در حالی است که حس بویایی یکی از مهمترین ویژگی‌های انسان به شمار می‌رود.

او با تاکید بر این‌که در صورتی که کسی حس بویایی خود را بر اثر حادثه‌ای از دست دهد، دیه‌ کامل از طرف مقابل دریافت می‌شود، گفت: با توجه به نبود کیت‌های تست حس بویایی استاندارد در کشور از دکتر مضطرزاده درخواست کردیم تا کیتی برای این منظور طراحی کند.

فرهادی گفت: این کیت در حال حاضر در کشور تولید شده و بر روی جمعیت 100 هزار نفری مورد تست و آزمایش قرار گرفته است و به زودی استانداردی برای حفظ بویایی افراد ایرانی ارائه خواهد شد.

وزیر علوم همچنین از راه‌اندازی مرکز تحقیقات بین‌المللی در حوزه علوم زیستی و مهندسی زیستی با همکاری ایران و آلمان خبر داد.

20103

کد خبر: 607660

وب گردی

وب گردی