اسفنانی: برجسته ترین مصوبه  کمیسیون قضایی تصویب قانون آیین دادرسی کیفری بود/ مجلس نهم در بد زمانی تشکیل و صرف مصلحت گرایی شد /کار مجلس دهم سنگین است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی گفت :قانون آیین دادرسی کیفری که فراز و نشیب طولانی را طی کرد اکنون به عنوان برجسته ترین قانون آیین دادرسی در طول سال های تشکیل دادگستری در ایران مطرح است.

محمد علی اسفنانی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون وظایف مجلس دهم گفت: به طور طبیعی کار مجلس دهم بسیار سنگین است و باید سعی کند در بحث معیشت مردم و اجرای عدالت به صورت جدی و فعالیت کند.

وی با اشاره به شکاف طبقاتی در جامعه تاکید کرد: تقسیم عادلانه ثروت در کشور و بحث تعدیل میزان درآمده موجب شده است که برخی افراد و اشخاص در جامعه ما به صورت سرطانی اموالشان رشد کرده و برخی از هیچ به نابودی رسیده اند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی با اشاره به تصویب برنامه 5 ساله ششم توسط مجلس دهم گفت : برنامه توسعه ریل گذاری برای دولت است و دولت می تواند به راحتی از آن شانه خالی کند و بگوید من راهی را رفتم که مجلس ترسیم کرد اما مجلس نمی تواند اینگونه از خود دفاع کند؛ من ترسیم کردم دولت اجرا نکرد ابزار کنترل دولت وجود دارد.

اسفنانی مهمترین مصوبه مجلس نهم در کمیسیون قضایی را قانون مجازات اسلامی و قانون دادرسی کیفری دانست و گفت:سال ها بود قانون مجازات اسلامی را داشتیم اما اصلاحیه ای در این باره انجام نشده بود که در سال 94 به صورت جدی اصلاح شد و قانون آیین دادرسی کیفری که فراز و نشیب طولانی را طی کرد اکنون به عنوان برجسته ترین قانون آیین دادرسی در طول سال های تشکیل دادگستری در ایران مطرح است.

برخی معاهدات دوجانبه چندان ارزشی برای کشور نداشت

وی همچنین برخی مصوبات را غیر ضرور ی دانست و گفت: از جمله قوانینی که که چندان لزومی برای تصویب آن در مجلس نبود می توان به معاهدات دوجانبه ای که با برخی از کشورها منعقد شد اشاره کرد که واقعا هیچ مبنایی نداشت و تنها در حدی که به کمیسیون الزام شده بود به تصویب رسید.

قانون انتخابات ایرادات جدی دارد

سخنگوی کمیسیون قضایی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات، افزود: قانون انتخابات ایرادات جدی دارد و این شیوه انتخابات در کشور ما مطلوب نیست و برخی مواقع شرایطی در انتخابات فراهم میشود که از هیچ راه قانونی نمیشود جلوی آن را گرفت.به طور مثال در انتخابات اخیر شرایطی فراهم شد که حداقل در حوزه ای که من داوطلب بودم رای هایی که صد در صد مشخص بود به سمتی دیگر رفت و تغییر مسیر دادند و هیچ کس هم نتوانست جلویش را بگیرد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان با بیان اکه اینکه گاهی انتخابات توسط مراجع قانونی مهندسی میشود؛ غیر قانونی است ادامه داد: اما در حوزه انتخابیه ما این مساله اتفاق افتاد. جهت دهی مراجعی که دخالت آنها در انتخابات ممنوع است مطلوب نیست و این که عدم محدودیت و کنترل نکردن هزینه نامزدها خطرناک است.

مجلس نهم در امر نظارت موفق عمل نکرد

وی درباره اینکه مجلس نهم تا چه حدی در امر نظارت موفق عملکرد گفت: در این زمینه موفق نبود و علتش این است که مجلس نهم از مجالسی بود که در بد زمانی تشکیل شد. زمان فعالیت این مجلس مصادف شد با پایان دولت قبل و در شروع کار دولت فعلی که تماما به مصلحت گرایی گذراند یعنی در دولت پایانی احمدی نژاد هر اقدامی میخواست صورت گیرد می گفتند آخر دولت است و اجازه دهید تمام شود و برود.

اسفنانی افزود: همچنین دولت یازدهم که روی کار آمد مجلس هر کاری می خواست انجام دهد می گفتند این دولت تازه آغاز به کار کرده اجازه دهید پا بگیرد و این شرایط خوبی برای نظارت مجلس نهم نبود.

تحقیق و تفحص ها دردناک بود

وی با اشاره به تحقیق و تفحص ها گفت : تعدادی تحقیق و تفحص از جمله در مورد استانداری تهران و فارس و آذربایجان انجام شد که دردناک بود. به این علت که اجازه می دهیم تخلف صورت گیرد جرم واقع شود و بعد به این نتیجه می رسیم تحقیق و تفحص کنیم که معمولا هم به نتیجه ای نمی رسد و این یعنی عدم نظارت؛ اجازه دهیم تخلف صورت گیرد بعد مچ متخلف را بگیریم که مطلوب نیست.

203/201

کد خبر: 607801

وب گردی

وب گردی