دبیرکل جشنواره هشتم هنرهای تجسمی فجر از تدارک برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه بهتر نهمین دوره این جشنواره خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، مجتبی آقایی درباره ارزیابی‌اش از هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در چند روز پیش، عملکرد جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در شورای ارزشیابی مورد ارزیابی قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شد و به‌صورت انفرادی نیز با هنرمندان پیشکسوت جلساتی داشتیم. خوشبختانه فضای خوبی در حال آماده‌سازی است و در روزهای ابتدایی سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت و برنامه‌ریزی‌ها برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره نهم انجام خواهد شد.

او ادامه داد: تجربه‌های نوینی در این دوره از جشنواره به‌دست آمد، البته باید اصلاحاتی انجام شود و زمینه برای ارائه کارهای فاخر و گسترده‌تر برای دوره آینده این رویداد هنری فراهم شود.

آقایی همچنین بیان کرد: خوشحالم که حداقل دستاورد این دوره از جشنواره علاوه بر توسعه فضای هنرهای تجسمی و نمایش هنرهای نوین، برگزاری جشنواره و بررسی هنرهای معاصر و مدرن در میان هنرمندان با حساسیت و تعصب دنبال می‌شود. جشنواره هنرهای تجسمی فجر از نظر سطح کیفی ارتقا یافته و اهمیت خود را پیدا کرده است و این اهمیت بین هنرمندان و متولیان، برخی در قالب گلایه و برخی در قالب پیشنهاد دیده می‌شود و مجموع این برآیند نشان‌دهنده اهمیت یافتن جشنواره است.

دبیرکل هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر درباره بازخوردهای این جشنواره، اظهار کرد: قضاوت برعهده هنرمندان و جامعه هنری است، اما در مجموع جهت‌گیری کلی مورد استقبال قرار گرفته و طرح فضای بینارشته‌ای و برداشته شدن دیوار بین رشته‌ها مورد توجه جامعه هنری کشور قرار گرفته است. ضمن این‌که این حرکت ظرفیت توأمان ایجاد کرد و رویکرد موفقی داشت، اما این رویه باعث کم‌رنگ شدن برخی رشته‌ها شد که باید در این زمینه اصلاحاتی انجام شود.

او افزود: امروز وقتی با زبان دنیا حرف می‌زنیم هم مشارکت ایجاد می‌شود و هم همدلی و در این مراودات فرهنگی، اگر اثربخشی نهایی ایجاد نشود، ناشی از نبودن همزبانی است. باید تعامل بین رشته‌های سنتی و مدرن بیشتر شود و تجربیات گذشتگان و هنرهای کلاسیک نفی نشود. باید با استفاده از تجربیات، طرح جدیدی بریزیم و با بهره گرفتن از متریال‌های جدید، جوانان فعالیت کنند. ضمن این‌که اصالت صرفا به رشته هنری نیست و باید ویژگی هنری را به نوعی دیگر دید.

آقایی همچنین درباره بخش فروش آثار این جشنواره که برای اولین‌بار در این رویداد هنری پیگیری شد نیز گفت: اگرچه هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تعهدی نسبت به فروش آثار ندارد، اما موضوع اقتصاد هنر، یکی از حلقه‌های مفقوده هنر کشور است. بر همین اساس، در این دوره تلاش کردیم تا در این زمینه نیز تجربه‌ای داشته باشیم تا برای آینده بتوانیم این بخش را فعال کنیم.

او ادامه داد: در این دوره با انتشار کتاب فروش آثار و دعوت از بخش‌های دولتی و خصوصی تلاش کردیم در این جهت گام‌هایی برداریم که تا کنون برای 40 اثر از 205 اثر هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعلام خرید شده است، البته این به معنای خریدن آثار نیست، چون وقتی ما می‌گوییم اثر به فروش رسیده که سند اثر به نام مالک خورده و پولی بابت آن پرداخت شده باشد، اما تا کنون صرفا درخواست خرید اثر ارائه شده است. متقاضیان خریدن آثار هنری نیز از ارگان‌ها، اشخاص و مراکز تجاری هستند و خوشبختانه بر سر قیمت نهایی نیز به توافق رسیده‌اند.

دبیرکل هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: از آنجا که فروش خیلی جنبه حمایتی ندارد و سازمانی صرفا به‌دلیل حمایت از هنرمند جلو نیامده، اتفاق خوبی است، چون افراد خریدار اثر هنری هستند و اثر هنری بهانه‌ای برای کمک به هنرمند نیست. ضمن این‌که فروش آثار هنری در تعهدات دبیرخانه جشنواره نبوده است و فقط در تلاش هستیم این اتفاق از یک فعالیت تشریفاتی صرف خارج شود و به امری واقعی تبدیل شود. این آسیب تا کنون متوجه خریدن آثار هنری بوده و هست و ما نمی‌خواهیم فروش آثار هنری جنبه نمادین داشته باشد، بلکه می‌خواهیم به‌صورت واقعی به عرصه عرضه و تقاضا وارد شویم و خریداران نیز مطمئن باشند ضمن سرمایه‌گذاری ارزش افزوده نیز برای‌شان به همراه دارد و این خرید و فروش در راستای اقتصاد هنر گامی موثر است.

هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از 9 بهمن‌ماه تا 17 اسفندماه متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته با نگاه به هنر معاصر و مفهومی در موسسه فرهنگی - هنری صبا، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و موزه فلسطین برگزار شد.

504502

کد خبر: 607927

وب گردی

وب گردی