ثمری: اگر بتوانیم در زمینه های مختلف صنعت نفت دانش فنی را بکار گیریم، وابستگی مان برطرف خواهد شد

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر بتوانیم در زمینه های مختلف صنعت نفت دانش فنی را بکار بگیریم، وابستگی مان برطرف خواهد شد و قطعا می توانیم موفقیت زیادی به دست آوریم. اگر بتوانیم در این بخش خودمان را تقویت کنیم، می توانیم در بحث تولید ناخالص ملی و بحث درآمدی هم به کشور کمک کنیم.

داوود ثمری مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با لزوم مشارکت تحقیقاتی دانشگاه ها در میادین نفتی به ایسکانیوز گفت: یکی از صنایع مهم کشور ما صنعت نفت است و تقریبا در مدت 100 سالی که این صنعت در کشور ما آمده است، در موضوعات فناوری وابسته بوده ایم و این وابستگی در دوره تحریم ها بیشتر خود را نشان داد.

وی افزود: موضوع مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که اگر بتوانیم در زمینه های مختلف صنعت نفت دانش فنی را بکار بگیریم، وابستگی مان برطرف خواهد شد و قطعا می توانیم موفقیت زیادی به دست آوریم. اگر بتوانیم در این بخش خودمان را تقویت کنیم، می توانیم در بحث تولید ناخالص ملی و بحث درآمدی هم به کشور کمک کنیم.

ثمری با بیان اینکه دانش فنی در دانشگاه ها تولید می شود افزود: با توجه به همین موضوع، وزارت نفت در دولت تدبیر و امید ارتباطش را با دانشگاه ها بیشتر کرد تا بتواند از این منظر از دانش فنی که در کشور وجود دارد استفاده کند.

مدیرکل ارتباط صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر ارتباط بین صنعت و دانشگاه به وجود آید دو اتفاق خوب به وقوع می پیوندد. اول اینکه صنعت به دانشگاه وابسته می شود. از طرفی هم دانشگاه برای اینکه بتواند مبانی نظری خود را تبدیل به مباحث عملی و تبدیل به دانش فنی کند می تواند فرصت خوبی را داشته باشد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، یک بازی برد برد در بین دانشگاه و صنعت به وجود خواهد آمد.

او در ادامه درباره همکاری دانشگاه آزاد در زمینه ازدیاد و برداشت از میادین نفتی گفت: در این راستا تفاهم نامه ای با حضور دکتر میرزاده و مهندس زنگنه امضا شد. در این تفاهم نامه دو قرارداد در صنایع بالادستی و پایین دستی و در زمینه ازدیاد برداشت منعقد شد.

ثمری در ادامه درباره مراحل تحقیقات دانشگاه آزاد در این زمینه گفت: در ابتدا و پس از امضا قرارداد، ساختار اجرایی پروژه تعریف شد. سپس نیازهای تحقیقاتی میدان کرنج که به دانشگاه آزادی اسلامی واگذار شده بررسی شد. همچنین در این راستا یک عنوان تزریق گاز در کلاهک گازی جهت بهبود بازیافت نفت در میدان کرنج با استفاده از روش های فناورانه توسط دانشگاه انجام شد. در میدان نفتی کرنج بیشتر به دنبال این موضوع هستیم که ضریب برداشت را افزایش دهیم. با توجه به روش های مختلفی که وجود دارد تزریق گاز در کلاهک گازی که تزریقش از طریق نانو و دیگر روش ها انجام میگیرد، مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت یکی از این راه ها انتخاب می شود و براساس آن می توانیم مراحل ابتدایی در سطح آزمایشگاهی طی می شود تا در نهایت یک روش فناورانه را به مناطق نفت خیز جنوب انتقال دهیم.

او افزود: طرح دیگری که در این مدت پیگیری کرده ایم، افزایش مقیاس ناهمگنی ها و عملکرد بازیافت از مقیاس مغزه به میدان در مخازن آسماری و با استفاده از روش های فناورانه است. که این موضوع هم در مقیاس کوچک تر انجام می شود. پس از آزمایش در سطح کوچک تر و آزمایشگاهی به میدان کرنج انتقال پیدا می کند.

ثمری گفت: امیدواریم پس از طی مراحل جامع و تصویب مرحله نهایی وارد مرحله عملیاتی کردن پروژه شویم.

او در ادامه گفت: در کنار این اقدامات، اتفاق خوب دیگری که در دانشگاه آزاد به وقع پیوست، تجهیزات صنایع نفتی در واحدهای امیدیه, شیراز و علوم تحقیقات تکمیل تر شد. اهمیت کار از آنجایی است که انجام پروژه های تحقیقاتی احتیاج به زیرساخت دارد و باید این زیرساخت ها تامین شود. همچنین در زمینه های بین المللی هم، دانشگاه های از انگلستان به دانشگاه آزاد پروپوپزال داده اند و اعلام کرده اند که حاضر به همکاری در زمینه ازدیاد برداشت با دانشگاه آزاد هستند. در کنار این اقدامات دو تفاهم نامه با دانشگاه گوبکین از روسیه و دانشگاه ان تی ان یو از نروژ در نظر گرفته شده اند و مراحل نهایی پیش نویس تفاهم نامه با آن ها در حال اماده سازی است.

20101

کد خبر: 608056

وب گردی

وب گردی