طرح های اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان

تاسیس شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری یکی از نخستین اقدامات جدی در کشور است که به منظور تجاری سازی ایده ها و عملی شدن تبدیل نوآوری ها به تکنولوژی از سال 81 در دانشگاه ها دنبال می شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ شرکت‌های دانش بنیان به عنوان حلقه واسطه بین دانشگاه ها (به عنوان مکان پرورش ایده) و صنعت (به عنوان نهادی عملیاتی) ایده ها را در مسیر رسیدن به تکنولوژی هدایت می کنند و دانشگاه ها نیز این مأموریت را دنبال می کنند تا با حمایت از این شرکت ها اقتصاد دانش بنیان را در کشور محقق کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ ترین دانشگاه حضوری جهان که سهم عظیمی از تولید علم در کشور را به خود اختصاص داده است، در راستای تحقق اقتصاد دانش بینان و به منظور خود کفایی در تأمین هزینه ها و بی نیازی از بودجه دولتی، تأسیس و حمایت از شرکت های دانش بینان را در سیاست های کلان خود قرار داده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توسعه علم و فناوری به ویژه فرآیند تبدیل علم به ثروت در کشور پیشگام بوده است و تا کنون 77 مرکز رشد و 470 شرکت دانش‌بنیان و واحدهای فناور در سطح کشور به ثبت رسانده است و به گفته دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد مراکز رشد این دانشگاه قرار است تا پایان سال 96 به 150 مرکز و تعداد شرکت‌های دانش بنیان به 800 مرکز برسد.

در ادامه سلسه گزارش های ایسکانیوز از شرکت ها و فعالیت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، برخی فعالیت های انجام شده در استان گلستان را مورد بررسی قرار داده ایم.

گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در تحقق اقتصاد دانش بنیان

مازیار احمدی گلسفیدی درباره فعالیت های انجام شده در استان گلستان می گوید: یکی از اقداماتی که انجام شده است، تخصیص ساختمان مجزا از فضای آموزشی و پژوهشی دانشگاه به مرکز رشد در واحد آزادشهر بوده است. در دیداری هم که دکتر ژاله مجیب، مسئول طرح پایش مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کشور و دکتر جاوید نوبخت، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مقدس از ساختمان و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در مرکز رشد داشته اند، از این امکانات ابراز رضایت کرده اند و استانداردهای رعایت شده را مطلوب ارزیابی کردند.

احمدی در ادامه به برگزاری کارگاه های "کسب و کار" و "تولید ایده به عمل" در استان گلستان اشاره کرد و ادامه داد: در راستای برنامه های اقتصادی دانش بنیان ،برنامه کسب و کار را تدوین و به دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال کرده ایم.

وی ادامه داد: در مرکز رشد گنبد کاووس هم خوشبختانه 3 طرح دانش بنیان به تصویب رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری استان گلستان در تشریح 3 طرح دانش بنیان واحد گنبد کاووس می گوید: سه طرح خشک کن میوه جات بصورت ارگانیک و کشت گندم دیم توسط دکتر معصومه مقیمی،تولید دال های مجوف توسط دکتر علیرضا گرایلی در این واحد دانشگاهی به ثبت رسیده است.

احمدی ادامه داد: در این راستا یک باب ساختمان در شهرک صنعتی گنبد به عنوان دفتر کلینیک صنعت مشغول به فعالیت است. همچنین مرکز رشد واحد گنبدکاووس در مرحله اخذ تفاهم نامه با پارک علم و فناوری استان گلستان قرار دارد.

او در ادامه با اشاره به افتتاح مرکز رشد واحد گرگان با حضور واشقانی فراهانی افزود: 5 شرکت فرهیختگان دانش پژوه کبیر، صنعت هومر، آپگام، گردشگری سبز‌کشت هیرکانیا و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند. همچنین همزمان با برگزاری نخستین جشنواره کارآفرینان برتر دانشگاهی استان گلستان و در جریان این افتتاح از 5 محصول فناور این شرکت‌های دانش بنیان به نام‌های اتیلن ژنراتور، لامپ UV، کمک منعقد کننده H1، الکترود مرجع، گرافن و امیک این مرکز رشد نیز رونمایی شد.

20101

کد خبر: 608067

وب گردی

وب گردی