به نظر می‌رسد حملات تروریستی اخیر در ترکیه، تونس و مصر که در بعضی از آنها هم توریست های روس مورد هدف قرار گرفته بودند صنعت گردشگری این کشورها را وارد بحران کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ حملات تروریستی اخیر در سه کشور ترکیه، مصر و تونس صنعت گردشگری این سه کشور را به آستانه نابودی قرار داده است. هفته گذشته قیمت تورهای ترکیه، مصر و تونس به شکل عجیبی کاهش یافته بود و به نظر می رسد با بمب گذاری دو روز پیش در آنکارا این شرایط بدتر هم بشود.

ترکیه

گردشگری یکی از درآمدزاترین حوزه های اقتصادی در ترکیه است و نقش اساسی در اقتصاد این کشور بازی می کند. پس از سقوط هواپیمای سوخو 24 ارتش روسیه در ترکیه، این روس ها بودند که سفر به ترکیه را تحریم کردند.

پس از آلمانی‌ها بیشترین بازدید را از ترکیه، روس‌ها می‌کردند و این حادثه ضربه بزرگی به صنعت گردشگری ترکیه زد.

اما انفجار بمب در آبان گذشته در استانبول ضربه بزرگتری به صنعت گردشگری ترکیه زد؛ در این حادثه که در یکی از مناطق توریستی شهر استانبول رخ داد برخی از توریست های آلمانی هم کشته شدند و این باعث شد وزارت خارجه چند کشور از جمله آلمان و انگلیس هم به شهروندانشان برای سفر به ترکیه هشدار دهند.

اکنون و دو روز پس از بمب گذاری در آنکارا، این حادثه هم احتمالا وضعیت گردشگری را در ترکیه وخیم تر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا هم حدود دو هفته پیش وضعیت هشدار خود را نسبت به سفر به ترکیه تغییر داد و به شهروندانش توصیه کرد به ترکیه سفر نکنند.

از عواقب اینگونه حوادث، در سال 2015 در ترکیه می توان به کاهش 18 درصدی توریست های روس و کاهش 3 میلیارد دلاری درآمد گردشگری نسبت به سال 2014 اشاره کرد. طبق آمار شهر آنتالیا توریست های آلمانی این شهر هم 16 درصد کاهش یافته اند.

مصر

پس از انفجار هواپیمای روسی در صحرای سینا در مصر، روسیه همه پروازهای خود را به مصر ممنوع کرد و این ضربه بزرگی به صنعت گردشگری این کشور باستانی زد.

در سال 2015 تعداد گردشگران مصر 5.5 درصد کاهش یافت و به 9.3 میلیون نفر رسید و به نظر می رسد دلیل اصلی این موضوع حادثه هوایی باشد که در صحرا سینا اتفاق افتاد؛ از آن زمان تاکنون درآمد گردشگری مصر 1.3 میلیارد دلار کاهش یافته است. گفتنی است در آمد گردشگری مصر سالانه 7 میلیارد دلار است.

تونس

پس از حملات تروریستی متعدد در سال 2015 در تونس، این کشور هم دچار بحرانی در صنعت گردشگری خود شده است. عامل اصلی ایجاد این بحران در تونس هم نرفتن توریست های روس است، بنا به اعلام انجمن تورهای روسیه، تعداد گردشگران روسی که در سال 2015 از این کشور بازدید کرده اند، 80 درصد کاهش یافته است.

این اتفاقات باعث شد تا وزیر امور خارجه تونس به اسپوتنیگ بگوید: ما می خواهیم از دوستان روس خود را دعوت کنیم تا به تونس برگردند. به دلایل امنیتی سال گذشته تعداد توریست های روس به اندازه زیادی کاهش یافت.

۲۰۲۰

کد خبر: 608117

وب گردی

وب گردی