چرا دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل مناسب است؟

روزهای گرم مرداد ماه هر سال، روزهای سرنوشت ساز برای بسیاری از علاقه مندان ورود به دانشگاه است؛ فصل اعلام نتایج اولیه و فرصت انتخاب ادامه مسیر.

به گزارش ایسکانیوز؛ در سال های اخیر به دلیل افزایش نیافتن ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی، گرایش به تحصیل در دانشگاه های غیردولتی افزایش چشمگیری داشته است. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی در 33 سال گذشته یکی از گزینه های اصلی انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه بوده است.

دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 400 واحد و مرکز آموزشی در سراسر کشور و بیش از 5 میلیون فارغ التحصیل، هم اکنون به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان شناخته می شود.

در حال حاضر بیش از یک میلیون و 700 دانشجو با هدایت 70 هزار عضو هیات علمی و مدرس در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

این دانشگاه با 11 میلیون مترمربع فضای آموزشی و رفاهی، بیش از 40 میلیون مترمربع محوطه دانشگاهی، 600 هزار مترمربع فضای ورزشی و 200هزار مترمربع فضای فرهنگی و مذهبی، امکانات مناسبی را برای تحصیل دانشجویان فراهم آورده است.

در حال حاضر بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی، کارگاهی و کتابخانه ای دانشگاه های کشور و بهترین نسبت استاد به دانشجو و سرانه فضای آموزشی در دانشگاه های کشور در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است.

این دانشگاه توانسته در سال های اخیر در توسعه ظرفیت های علمی و پژوهشی کشور نقش موثری ایفا کند و در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی رتبه 133 علمی جهان در پایگاه ESI را از لحاظ کمیت تولیدات علمی در سال 2015 کسب کرده و بر اساس رتبه بندی پایگاه طلایه داران علم تامسون رویترز (آی.اس.آی) در میان یک درصد دانشگاه های برتر که دارای بیشترین میزان اثرگذاری هستند، قرار گرفته است.

هم چنین بر اساس اطلاعات تایید شده از سوی نهادهای علمی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی تا کنون 369 مجله علمی منتشر شده، 60218 مقاله علمی چاپ‌شده بین‌المللی در پایگاه اسکوپوس و 49058 مقاله علمی چاپ شده داخلی به ثبت رسانده است.

آینده روشن در ارتباط دانشگاه با صنعت

‏پیوند و ارتباط دانشگاه با صنعت، این فرصت را برای دانشگاه ها، موسسات و نهادهای تولیدی و صنعتی فراهم می آورد تا کمبودها و ‏روشهای خود را بهینه و به روز کرده و در مقابل، قابلیت تولید را افزایش دهند. این پیوند از سوی دیگر سبب می شود تا یکی از مشکلات اصلی جامعه یعنی بیکاری فارغ التحصیلان نیز برطرف شود. پیوند و ارتباط موثر دانشگاه با مراکز صنعتی سبب می شود تا دانش آموختگان وارد بازار کار شده و در کنار دانش خود تجربه ورود به مراکز صنعتی را نیز کسب کنند.

بر همین اساس تجاری سازی علم و توسعه اقتصاد دانش بنیان از اهداف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی در سال های پیش رو است و در همین راستا در حال حاضر 61 مرکز رشد و 451 شرکت و واحد فناور در مجموعه دانشگاه آزاد مشغول به فعالیت هستند و براساس افق دید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی این هدف وجود دارد که دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 تعداد مراکز رشد را به 150 مرکز و تعداد شرکت‌های دانش بنیان را به 800 مرکز برساند که این مهم در دستور کار تمامی واحدهای دانشگاه آزاد کشور قرار گرفته است.

عرضه فناوری های واحدها و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در آزاد اکسپو

تجاری سازی محصولات تنها به راه اندازی شرکت های دانش بنیان ختم نمی شود. سامانه فن بازار یا آزاد اکسپو هم عرضه کننده فناوری های واحدها و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی است و هم فضایی در آن برای کسانی که متقاضی این فناوری ها هستند، ایجاد شده است. این سامانه دارای قابلیتی است که براساس آن بخش های صنعت، وزارتخانه ها و شرکت هایی که خریدار عمده دانش فنی هستند، می توانند اطلاعات خود را از طریق این سامانه ثبت کنند. دانشگاه آزاد اسلامی بتواند با استفاده از این سامانه، خرید و فروش تکنولوژی و خرید دانش فنی را در برنامه های خود دارد.

ساها آرزویی که برآورده شد

در راستای توسعه کیفی آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی قدم ها بسیاری برداشته که توسعه تحصیلات تکمیلی، تجمیع واحدها و ... از جمله این اقدامات بوده است و یکی از آخرین نمونه های عملیاتی شده آن هم طرحی است به نام «ساها» که اولین گام های رسمی فعالیت آن در ماه های آغازین سال 93 برداشته و مطالعات برای راه اندازی «سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد» آغاز شد.

این سامانه که تحت نظر معاونت علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کند، مورد استقبال رییس جمهوری، آیت آلله هاشمی رفسنجانی، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.

هدف از راه اندازی سامانه ساها استفاده از ظرفیت های موجود واحدهای دانشگاهی و تامین بخشی از هزینه های جاری دانشگاه از طریق تجاری سازی در بخش آزمایشگاه ها و کارگاه ها است. تعامل با شبکه های آزمایشگاهی دولتی و بخش خصوصی، تاسیس آزمایشگاه های ملی و تنظیم نظام تعرفه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی از دیگر اهداف راه اندازی این سامانه است. این سامانه فارغ از اینکه می تواند کار دانشگاه را برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی آسان تر کند و هزینه ها را کاهش دهد، می تواند فرصت خوبی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باشد تا از تجهیزات هر آزمایشگاهی در سراسر ایران برای رسیدن به اهداف علمی خود بهره مند شوند.

اصلاح هرم علمی برای رشد آموزش عالی

یکی از شاخص های معتبر برای رشد آموزش عالی شاخص نسبت استاد به دانشجو است. براساس آمار، تعداد دانشجویان کل دانشگاه های کشور ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و طبق آمار وزارت علوم ۷۰ هزار نفر عضو هئیت علمی در دانشگاه ها مشغول به تدریس هستند. براساس این آمار، نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه های کل کشور یک به ۶۹ است که فاصله معناداری با استاندارد جهانی دارد. رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند تمهیداتی از سوی مراکز آموزش عالی برای تامین زیر ساخت هاست. همین عامل سبب شده است تا در سال های اخیر بسیاری از دانشگاه ها را وادار به اصلاح هرم اعضای هیات علمی کند. دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مراکز آموزش عالی کشور است که در این میان گام های موثری برداشته است. دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو و ۳۲ هزار و ۵۰۰ عضو هیئت علمی دارد که طبق آمار اگر دانشجویان سما (دانشجویان کاردانی در آموزشکده های فنی) از این تعداد کم شوند، تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر خواهند شد. بر همین اساس با گرفتن یک تناسب ساده می توان گفت که نسب استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی یک به ۴۷ است، یعنی به مراتب نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه از آمار کلی کشور بهتر است. با این حال دانشگاه آزاد در چندسال اخیر قریب به ۱۱ هزار عضو هیئت علمی جذب کرده است. یعنی ۵ برابر بیشتر از دولتی ها و این آمار فارغ از این که نشان از تلاش دانشگاه آزاد برای بهبود کیفیت دارد، فرصتی مناسب برای کسانی است که سودای تحصیل در سر دارند.

20104

کد خبر: 608185

وب گردی

وب گردی