الگوهایی موثر برای مطالعه مفید و اثر بخش در ایام عید

ایام عید همیشه برای کسانی که اتفاقات بزرگی چون کنکور را پیش رو دارند بهترین فرصت برای جمع بندی مطالعات است. اما این که چطور مطالعه اثر بخشی داشته باشیم یکی از دغدغه هایی است که عموما ذهن تمامی داوطلبان کنکور را به خود مشغول می کند. در ادامه به شما خواهیم گفت چطور می توانید مطالعه اثر بخشی داشته باشید.

به گزارش ایسکانیوز، همیشه یک نکته ی مهم را در ذهن داشته باشید: «رهبران موفق، مطالعه کنندگان موفقی هستند.» برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موفق نیز باید الگوی مستمر و موفقی برای مطالعه داشته باشید. بسیاری از دانش آموزان موفق، عادت های مطالعاتی خوبشان با دوستان خود به اشتراک می گذارند. برای تبدیل شدن به یک مطالعه کننده ی موفق لازم است با برخی از این عادت های مطالعاتی خوب آشنا شوید.

طرح و نقشه برای داشتن دوره زمانی ویژه ی مطالعه:

دوره زمانی مطالعاتی، تعریف زمانی از روز است که در آن به انجام فعالیت های مرتبط با درس و آموزش و فرایندهای آموزشی می پردازید. قعالیت هایی نظیر مطالعه اولیه درس ها، انجام تکالیف روزانه، آماده شدن برای امتحان های هر درس و …

وقت شناس بودن یک ویژگی بسیار راهبردی برای رسیدن به موفقیت است. طراحی برنامه و پایبندی به اجرای برنامه های مطالعاتی برای هر بازه مطالعه، فعالیتی بر مبنای همین ویژگی وقت شناسی است که طبیعتا منجر به کسب موفقیت خواهد شد.

انجام مطالعه در زمان های همسان:

اگر این امکان برای تان فراهم است، بازه های مطالعاتی تان را در کل هفته به شکل مشابه و در ساعت های یکسان در روز (مثلا بین ساعتهای ۴ عصر تا ۱۰ شب) طراحی کنید. برنامه ریزی دقیق بر پایه ی این ویژگی را فراموش نکنید. مطالعه ی دقیق با داشتن الگو، منجر به موفقیت بیشتر خواهد شد. مطالعه ی شما باید مثل غذا خوردن یا خوابیدن زمان مخصوص و تکرارپذیر ویژه ی خود را داشته باشد. وجود این زمان خاص، به آمادگی ذهن در آن زمان کمک خواهد کرد و آمادگی ذهنی، مؤثرترین عنصر در رسیدن به بازدهی بالای مطالعاتی است.

عدم مطالعه بیش از حد در یک بازه مطالعاتی:

اگر به مطالعه ی بیش از حد معمول در یک بازه مطالعه روزانه اقدام کنید، علاوه بر خستگی برای بازه های مطالعاتی بعد، با کمبود بازدج-هطالعهای درسی نیز روبه رو خواهید شد. برای عبور از این وضعیت، حجم مطالعه در هر بازه را متعادل کرده و در مقابل به تعداد این بازه ها اضافه کنید. زمان هر بازه باید با شرایط درسی مطابقت داشته باشد. وجود زمان استراحت کوتاه در بین این بازه های مطالعاتی، به تجدید قوای ذهنی کمک فراوانی خواهد کرد.

مشخص کردن هدف برای هر بازه ی مطالعاتی:

اهداف به شما کمک می کنند که بر مسیرتان متمرکز باشید و البته در پایان کار نظاره گر ارتقای خودتان باشید. هدف خود را از مطالعه در هر بازه ی مطالعاتی به وضوح تعیین کنید. تنها ثابت نشستن چند دقیقه ای و پرداختن بی انگیزه به مطالعه ی چند خط از کتاب ارزش مطالعاتی چندانی نخواهد داشت. باید در مورد آن چه از مطالعه خود می خواهید، شفاف و واضح فکر کنید و بعد هدف مشخص شده را به خوبی در ذهن داشته باشید و به تأثیر هدف در مطالعه نیز واقف باشید.

آغاز کردن مطالعه در زمان مقرر:

مطالعه می تواند به دلایل متعددی در زمان مقرر خود شروع نشود. گاهی علاقه کم به یک درس عاملی برای این مورد است و گاهی وقت گیر بودن و پیچیدگی یک مطلب زمینه ساز تاخیر در شروع مطالعه است. هر وقفه ای در زمان مطالعه می تواند نامی همچون «خروجی برای بعد» به خود بگیرد. در این خروج مطالعاتی، کار خود را برای ادامه دادن در زمانی دیگر متوقف می کنید. این وقفه به هر دلیلی که باشد، شما را وادار خواهد ساخت تا زمان دیگری را برای انجام کارهای قبلی بیابید و شاید پیدا کردن این زمان آسان نباشد. از آنجا که سایر زمان های شما هم به کارهای مخصوص به خود اختصاص دارد، این وقفه باعث عجله برای انجام مطالعه در زمانی می شود که در حالت عادی برای مطالعه بدون عجله برنامه ریزی شده بود. در نهایت با بازدهی کمی از مطالعه روبه رو خواهید بود. یک راه حل ساده برای تمام موارد ناخوشایند بالا کارساز است. مطالعه خود را دقیقا در زمان مقرر آغاز کنید. به برنامه باارزشتان پایبند باشید.

اولویت بخشی به تکالیف زمان بر:

آن بخش از تکالیف و مطالعات که به نظرتان پیچیده تر و زمان بر هستند به بخش هایی از زمان های مطالعاتی منتقل کنید که در آن بازه پیش ترین آمادگی و تمرکز را دارید. با این روش هم در زمان مطالعه کیفیت پیش تر و بهتری به دست خواهید آورد و هم اخساس درونی تان نسبت به پیچیدگی یا دشوار بودن مطلب تا حدی تعدیل می شود. آیا میتوانید وقتی خسته هستید و تمرکز ندارید،یک مطلب طولانی و پیچیده را مطالعه کنید؟

توجه به خلاصه برداری ها:

خلاصه نویسی قبل از مطالعه می تواند نوشتن اهداف آموزشی بازه ی مطالعاتی پیش رو باشد. خلاصه برداری در زمان مطالعه نیز، مطابق انتظار، به ثبت و نگارش آن بخش از مطالب که از نظر شما مهمتر و کلیدی تر است اختصاص دارد. خلاصه برداری برای بعد از مطالعه نقش یک تحلیل مجدد را ایفا می کند. این خلاصه های کاربردی شامل مطالبی است که تکمیل کنندهای یادگیری تان خواهد بود. خلاصه برداری این اطمینان را می دهد که مطالعه ی انجام شده در مسیر درست خود قرار دارد.

حفظ تمرکز هنگام مطالعه:

در این بخش با نگاهی به یک عامل برهم زننده ی تمرکز بسیار رایج، به بررسی اهمیت تمرکز در مسیر مطالعه ی اثربخشی می پردازیم. وقتی در حین مطالعه مخاطب فرد دیگری واقع میشوید. دو چالش عمده را در پیش دارید. در درجه ی اول، وقفه ی ایجاد شده در روند مطالعه باعث میشود در بازگشت، زمان زیادی صرف برگشتن به شرایط متمرکز قبلی کنید و این عامل از تأثیر مطالعه کم خواهد کرد. دوم این که در زمان این ارتباط میان مطالعاتی، ممکن است مخاطب صحبتهایی شوید که فضایی کاملاً متفاوت نسبت به فضای آموزشی و تحصیلی داشته باشد بازگرداندن ذهن به فضای آماده برای مطالعه نیز زمان بر خواهد بود.

راه حل، بسیار ساده است. به جز برقراری ارتباط با کتاب پیش روی تان، تمامی حلقه های ارتباطی دیگر را مسدود کنید. خاموش کردن تلفن همرام. پاسخ ندادن به تلفن منزل و قطع کردن صدای تلویزیون راه حلهای بسیار مناسبی برای روبه رو نشدن با این چالشی است. شاید عوامل برهم زنندهای تمرکز به سادگی تأثیرشان را بر عملکردتان بگذارند اما شما نیز می توانید به سادگی راهکارهایی برای بی تأثیر بودن این عوامل مزاحم بیابید. این یک تناسب منصفانه نیست؟ باید این تناسب را به سمت اثربخش شدن مطالعه تغییر دهید.

توجه به همکاری های آموزشی متقابل:

این عمل یک مثال بسیار کاربردی برای این جمله است که دو ذهن هماهنگی قوی تر از یک ذهن تنها عمل می کند» شما می توانید در حل کردنشاق مسائلی که بر اثر انجام مطالعه ی مؤثر به توانایی حل آن رسیده اید. به دوستانتان کمک کنید. با این کار علاوه بر برطرف کردن نیاز آموزشی فردی دیگر. یادگیری شما نیز مراحل تکمیل خود را پشت سر خواهد گذاشت. آموزش به دیگران تلاش مهمی در جهت خودآموزی است. به علاوه بحث و بررسی در مورد روش های مطالعه ی مؤثر دوستانتان باعث میشود این روش ها به روشهای مطالعاتی شما منتقل شده و تأثیر این انتقال چیزی جز ارتقا نیست. نباید فراموش کرد که در ذهن اطرافیانتان گنج های ارزشمندی پنهان شده است. شروع کنید. شجاعت به دست آوردن این گنجها را داشته باشید

مرور فعالیتها در انتهای هفته:

در انتهای هفته علاوه بر استراحت و همراهی با خانواده باید حتما زمانی را به بررسی فعالیتهای آموزشی اتحام شده در طول هسته اختصاص دهید. مرور کردن مباحت باعث ثبت شدن آنها در حافظه ی بلندمدت تان خواهد شد و بزرگترین مزیت این مرور موفقیت در امتحان هایی است که به محک زدن مطالعه های انجام شده در طول هفته می پردازد مرور فعالیتها در انتهای هفته، از شما یک دانش آموز آماده و پرانرژی برای صبح شنبه هفته آینده خواهید ساخت.

موارد بررسی شده. تعدادی از اصلی ترین عادتهای مطالعاتی مؤثر و سودمندی بود که در موفقیت دانش آموزان برتر نقش داشته اند. بدون شک عادتهایی در برنامه ی مطالعاتی شما وجود دارد که در کار خودتان به خوبی اثرگذار است و باعث نتیجه دادن مطالعاتتان می شود عادت های شخصی سودمند در مطالعه اهمیت بسیاری دارند. این عادت های سودمند را مورد بررسی قرار دهید. اثر این عادات در دراز مدت را بسیحید و در صورت رسیدی به این جمع بندی این عادتهای مثبت. علاوه بر کمک به شما می تواند به دیگران نیز کمک کند، لذت به اشتراک گداشتن این عادت های مثبت با دوستانتان را تجربه کنید.

مترجم: حسام زینی

20104

کد خبر: 608228

وب گردی

وب گردی