نویسنده « من سالوادور نیستم»: فیلم های ضعیف تاریخی مخاطبان سینمای ایران را دلزده کرده است

رئیس کانون فیلمنامه نویسان معتقد است فیلم های تاریخی در سینمای ایران با استقبال مواجه نمی شود، او در تو ضیح این مطلب، گفت:بر خلاف کشورهایی که سینمای پیشرفته ای دارند آثار تاریخی در سینمای ایران کمتر با استقبال از جانب فیلمساز و مخاطب روبرو شده است. زیرا تولید و نمایش آثاری ضعیف در این زمینه در سینمای ایران بیننده را دلزده کرده است.

رضا مقصودی در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، درباره دلایل اصلی کمبود فیلمنامه های اقتباسی در ایران، گفت: فیلمنامه نویسان به طور کلی تمایل اندکی به اقتباس آثار ادبی از خود نشان میدهند. به نظر میرسد این عدم تمایل دو علت اصلی دارد؛ یکی اینکه فیلمساز و فیلمنامه نویس تمایل دارند از اساس خودشان مولف قصه اصلی باشند. دوست ندارند در طراحی قصه، منبعی دیگر را دست مایه کار قرار دهند تا شأن مولف بودنشان مخدوش نشود. دوم آنکه کسانی هم که تمایل به اقتباس دارند دردسرهای حقوقی و مالی اش را نمیتوانند تحمل کنند.

او ادامه داد: در واقع تهیه کننده تصور میکند پرداخت یک دستمزد به نویسنده قصه اصلی و یک دستمزد هم به فیلمنامه نویس به صرفه نبوده و بی مورد است و فکر میکند لزومی به پرداخت هزینه بیشتر برای فیلمنامه ندارد. در صورتی که هزینه در بخش فیلمنامه از اساس یک سرمایه گذاری با صرفه است.
نویسنده فیلمنامه « من سالوادور نیستم» درباره عدم استقبال از فیلم های تاریخی در ایران گفت: بر خلاف کشورهایی که سینمای پیشرفته ای دارند آثار تاریخی در سینمای ایران کمتر با استقبال از جانب فیلمساز و مخاطب روبرو شده است. زیرا تولید و نمایش آثاری ضعیف در این زمینه در سینمای ایران بیننده را دلزده کرده است.

او افزود: از طرفی جهت جذب مخاطب در این عرصه، به هزینه کافی و برنامه ریزی درست به منظور بالابردن سطح کیفی آثار نیاز است. با عرضه وسیع آثار پرهزینه و جذاب تاریخی خارجی، تمایل بیننده برای دیدن آثار ضعیف داخلی در این زمینه از بین میرود.

مقصودی تاکید کرد: در مورد اقتباس از منابع قدیمی و تاریخی ایران باز هم مسئله مالی مطرح میشود. اولا اهالی سینما بنا بر تجربه ، به این باور رسیده اند که تولید آثار تاریخی بازار خوبی ندارد و با استقبال بیننده مواجه نمیشود. در عین حال تولید این آثار تاریخی نسبت به آثار غیر تاریخی پرهزینه تر است. این نگاه صرفه جویانه البته موجب میشود تا سرمایه گذار تمایلی به حضور در این عرصه نداشته باشد.
رئیس کانون فیلمنامه نویسان درباره تاثیر سینما بر حفظ سنت های ایرانی، گفت: من فکر میکنم قبل از آنکه سینما به حفظ مراسم و آئین ها کمک کنند، این آئین ها هستند که با حضورشان در فیلمها به این آثار سینمایی غنا و محتوا می بخشند. به همین دلیل در بسیاری از آثار سینمایی میتوان این حضور را به خوبی دید چون سینماگر میداند با نمایش این مراسم و آئین ها میتواند قدر و منزلت کار هنری خود را بالا ببرد. در ضمن با نمایش این آئین ها در آثار سینمایی میتوان به حفظ و اشاعه آن ها با رویکرد نمایش جنبه های مثبت این مراسم و پالایش آنها از خرافات، به ماندگاری این آثار کمک کرد.
503502

کد خبر: 608242

وب گردی

وب گردی