نظر کارشناسان درخصوص درآمد نفتی ایران در سال 95

دولت باید درآمدهای نفتی و گازی کشور در سال 95 را در طرح ها و پروژه های صنعتی سرمایه گذاری کند و سود حاصل از سرمایه گذاری ها هم برای توسعه و رشد مثبت اقتصادی کشور هزینه شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دولت لایحه بودجه سال 95 را بر پایه قیمت هر بشکه نفت حدود 40 دلار تدوین کرده است که به گفته کارشناسان اقتصادی با توجه به اختلاف 17 دلاری قیمت کنونی نفت در سبد اوپک با قیمت نفت پیش بینی شده در لایحه بودجه 95، احتمال کسری پنهان بودجه در سال آینده و به دنبال آن افزایش نقدینگی و نرخ تورم وجود دارد.

اما نکته حائز اهمیت این است که چرا همچنان باید بودجه سالانه کشور براساس درآمدهای نفتی تنظیم شود و دولت قیمت هر بشکه نفت در سال آینده را در لایحه بودجه پیش بینی کند که این امر خود تلگرامی به بازارهای جهانی است به طوری که اگر قیمت نفت پایین در نظر گرفته شود به بازارهای جهانی سیگنال مثبت داده می شود که ایران قیمت های پایین را درسال آینده پذیرفته است و چنانچه قیمت ها بالا تعیین شود دولت با کسری پنهان بودجه مواجه خواهد شد.

مکزیک، برزیل و آمریکا از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان محسوب می شوند،اما تاکنون اقتصاد این کشورها به بیماری هلندی دچار نشده است. آمریکا روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید و صادر می کند، اما وابستگی بودجه جاری این کشور به درآمدهای نفتی صفر درصد است به طوری که در لایحه بودجه سالانه کشورهای توسعه یافته قیمت هر بشکه نفت پیش بینی نمی شود.

از این رو با برخی کارشناسان اقتصادی به گفت و گو پرداختیم که به شرح زیر است:

توقف طرح های پتروشیمی با نفت کمتر از 20 دلار

سید حمید حسینی_ عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران:

قیمت گذاری هر بشکه نفت در بودجه سال 95 منطقی نیست. میزان درآمد نفتی در بودجه سال آینده حدود 66 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که اگر قیمت جهانی نفت بهبود پیدا کند این میزان درآمد ارزی محقق می شود و چنانچه قیمت هر بشکه نفت افزایش پیدا نکند باید با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد این میزان درآمد نفتی تامین شود، همچنین دولت با کسری پنهان بودجه، افزایش بدهی و به دنبال آن رشد نقدینگی و تورم مواجه می شود.

رسیدن قیمت هر بشکه نفت به کمتر از 20 دلار در سال آینده به دور از انتظار نیست. بیش از 75 درصد درآمد ارزی کشور از فروش نفت بدست می آید بنابراین کاهش قیمت هر بشکه نفت بر روی اقتصاد ایران بی تاثیر نخواهد بود به طوری که می تواند بسیاری از پروژه های حوزه نفت و پتروشیمی کشور را غیراقتصادی و متوقف کند.

لزوم هزینه درآمدهای نفتی در پروژه های صنعتی

سیدمحمد علی خطیبی،نماینده سابق ایران در اوپک:

در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت در سبد اوپک حدود 23 دلار است و با توجه به اینکه قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال 95 حدود 40 دلار در نظر گرفته شده، پیش بینی نمی کنم که قیمت نفت حدود 17 دلار افزایش پیدا کند، یعنی اینکه در سال آینده قیمت هر بشکه نفت باید حدود 17 دلار افزایش پیدا کند که با توجه به کاهش رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته از جمله چین،امیدی به این میزان افزایش قیمت وجود ندارد به طوری که پیش بینی های معتبر بین المللی هم افزایش قیمتی را نشان نمی دهند. به عقیده من قیمت 40 دلاری هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال 95 بیشتر از قیمت واقعی آن در بازارهای جهانی است که عدم تحقق آن باعث کسری پنهان بودجه در سال آینده خواهد شد.

دولت باید درآمدهای نفتی و گازی کشور را در طرح ها و پروژه های صنعتی سرمایه گذاری کند و سود حاصل از سرمایه گذاری ها هم برای توسعه و رشد مثبت اقتصادی کشور هزینه شود.

تعیین قیمت نفت در لایحه بودجه سالانه؛ پاشنه آشیل بزرگ اقتصاد کشور

شمس اردکانی_ رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایرانی

تعیین قیمت نفت در لایحه بودجه سالانه پاشنه آشیل بزرگ اقتصاد کشور است، بنابراین خروج کشور از شوک نفتی بدون مبتلا شدن اقتصاد به بیماری هلندی وجود ندارد. به منظور کاهش صددرصدی وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی باید ماده ای به قانون بودجه کشور اضافه شود که تمام درآمدهای حاصل از فروش داخلی و خارجی نفت و گاز به حساب سرمایه انتقال پیدا کند. منظور از حساب سرمایه یعنی اینکه درآمدهای حاصل از فروش داخلی و خارجی نفت و گاز به حساب درآمد واریز نشود بلکه درآمدهای نفتی در مسیر اشتغال زایی، افزایش تولید ملی و رشد مثبت اقتصادی هزینه شود.

ناصر سودانی - نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس

در حال حاضر یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت جهانی نفت، افزایش تولید و صادرات نفت از سوی عربستان سعودی و رایزنی این کشور با شرکت‌های واردکننده نفت است که نفت مورد نیاز آنها را با قیمت پایین‌تری تامین کرده تا بدین وسیله بازار ایران را دچار مشکل کند. البته افزایش تولید و ذخیره‌سازی در آمریکا نیز در این زمینه موثر بوده است. همچنین داعش روزانه ده‌ها هزار بشکه نفت تولید می‌کند و با قیمت بسیار ناچیزی به ترکیه می‌فروشد که این امر در کاهش قیمت جهانی نفت موثر بوده است.

سیاسی کاری عربستان برای کاهش بیشتر قیمت نفت

محمدحسین سیف‌اللهی مقدم – کارشناس نفت

سازمان اوپک از زمان تشکیل تا دو سال اخیر فقط مدیریت عرضه نفت را بر عهده داشته است. در سنوات گذشته اوپک فقط از مازاد عرضه جلوگیری می کرد یعنی اگر تقاضا بیشتر از عرضه می شد، عرضه را به تقاضا نزدیک می کرد. در سال‌های اخیر این مدیریت عرضه در اوپک دچار اختلال شده و بزرگترین تولیدکننده نفت در این سازمان یعنی عربستان به همراه همپیمانانش مانند امارات، قطر، کویت و برخی کشورهای آفریقایی سعی دارند تا این وضعیت ادامه یابد. بنابراین در بازار جهانی با یک افزایش عرضه نفت مواجه هستیم.
موضوع مهم دیگر، استفاده آمریکا از ذخایر استراتژیک خود است و سعی دارد تا با سیاسی کاری قیمت نفت را ارزانتر از قیمت کنونی کند تا بتواند از این طریق ضربه هایی را به اقتصاد ایران و روسیه زند. هر زمان که اوپک توانست به سیاست های قبلی خود یعنی مدیریت عرضه بازگردد، می توان انتظار داشت که شرایط بهبود قیمت نفت مهیا است و باید منتظر بهبود قیمت نفت بود. در حال حاضر حدود 3 میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار نفت وجود دارد که باید برای آنکه قیمت‌ها اصلاح شود این سه میلیون بشکه نفت از بازار خارج شود که مسئولیت خروج مازاد عرضه برعهده اوپک است.

داعش؛ یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی

جهانبخش امینی - کارشناس انرژی

یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، ورود داعش به منطقه است. این گروه تروریستی هیچ گونه هزینه ای برای استحصال و تولید نفت پرداخت نمی کند و نفت را به نازل ترین قیمت فروخته و درآمد هنگفتی کسب می کند. این امکان وجود دارد که برخی از مشتریان نفت به طمع افتند و در این راستا قیمت نفت با افزایش عرضه مواجه شود و خودبخود روند نزولی پیدا کند بنابراین باید منابع نفتی داعش در عراق و سوریه باز پس گرفته شود.

401/601

کد خبر: 608358

وب گردی

وب گردی