نگرانی فرمانده آمریکایی از قطع دسترسی به آب‌های آزاد دریای چین جنوبی

یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا امروز (چهارشنبه) هشدار داد، اگر آمریکا دسترسی‌اش به آب‌های بین‌المللی در دریای چین جنوبی را از دست بدهد، این مساله مفاهیم وسیع‌تری فراتر از مفاهیم نظامی خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آدمیرال اسکات سوئیفت، فرمانده یگان اقیانوس آرام آمریکا امروز در کنفرانسی حول محور امنیت دریایی اقیانوس هند و آرام گفت: حرکت کشتی‌های جنگی در عملیات آزادی دریانوردی در مناطق مورد مناقشه که کشورهای متعددی در مورد آن‌ها ادعاهای مالکیت دارند، تنها یک مساله دریایی نیست. این مساله بر اقتصاد جهانی و قوانین بین‌المللی نیز تاثیر دارد.

وی افزود: اما آمریکا احتمال نمی‌دهد که قطع دسترسی‌اش به این آب‌های آزاد رخ دهد.

نیروی دریایی آمریکا با اعزام کشتی‌های جنگی به نزدیکی جزایر مصنوعی ساخت پکن که شامل باندهای فرود و ایستگاه‌های رادار هستند، خشم چین را برافروخته است. آمریکا هیچ ادعایی درخصوص این آب‌ها ندارد اما می‌گوید در "تضمین آزادی دریانوردی و هوانوردی و راه حل صلح آمیز برای این مناقشات مالکیتی"، نفع دارد.

آدمیرال سوئیفت گفت: پس از 70 سال ثابت و امنیت در این منطقه که بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمده، متاسفانه حس قابل لمس و آشکاری وجود دارد که مجددا رویکرد "حق با کسی است که زور دارد" به این منطقه باز می‌گردد.

وی افزود: اگرچه آمریکا به عنوان بخشی از محور اصلی‌اش در آسیا حضور نظامی‌اش در این منطقه را افزایش می‌دهد، اما هیچ لزومی برای افزایش تاسیسات دریایی آمریکا در کشورهایی همچون استرالیا وجود ندارد.

آدمیرال سوئیفت ادامه داد: همزمان با افزایش تنش‌ها و جزیره سازی‌ها در دریای چین جنوبی، استرالیا روابط دفاعی‌اش با آمریکا، مهمترین متحد استراتژیکش را افزایش می‌دهد.

301301

کد خبر: 608402

وب گردی

وب گردی