پاکسازی سوریه از مین و مواد منفجره 30 سال زمان می‌برد

یک سازمان ویژه خنثی سازی مین و مواد منفجره اعلام کرد: اگر جنگ سوریه امروز هم پایان یابد، پاکسازی این کشور از مین‌ها و مواد منفجره موجود در آن، دست کم 30 سال طول خواهد کشید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مجله فرانسوی لوفیگارو، سازمان هندیکپ اینترنشنال متخصص خنثی سازی مین و مواد منفجره اعلام کرد، کارشناسان و متخصصان این سازمان برای پارکسازی سوریه از مین و مواد منفجره بسیاری که در این کشور وجود دارد، مجبور هستند در برخی موارد این مواد منفجره را یکی یکی خنثی سازند زیرا دسترسی به برخی از آنها دشوار بوده و یا در برخی نقاط تعداد و انواع مختلفی در کنار هم وجود دارند و به همین دلیل امکان خنثی سازی آنها به روش‌های عادی وجود ندارد.

این سازمان افزود: به دلیل مشکلات موجود پاکسازی کامل سوریه از مین‌ها و مواد منفجره دست کم 30 سال کار مستمر را می‌طلبد.

امانوئل سووژ، هماهنگ کننده خنثی سازی مین در سازمان هندیکپ اینترنشنال که تجربه بسیاری در خنثی سازی مین در کشورهای مختلف دارد، تاکید کرد: تاکنون هیچ وقت شاهد این سطح از کشتار و درگیری‌های شدید به ویژه در مناطق مسکونی نبوده و این امر نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

این کارشناس بین‌المللی با اشاره به اینکه 6 / 7 میلیون سوری از شهرها و روستاهای محل سکونتشان آواره شده‌اند و حدود پنج میلیون سوری دیگر به کشورهای همسایه یا کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند تاکید کرد: مشکل سوریه تنها به حل مشکلات پناهجویانی که از این کشور فرار کردند، محدود نمی‌شود.

سووژ ادامه داد: پناهجویان و آوارگان سوری زمانی که به خانه‌هایشان بازگردند با مشکل مین‌ها، خمپاره‌ها، موشک‌ها، نارنجک‌های دستی و دیگر مهمات جنگی خواهند بود که از جنگ باقی مانده که کامل منفجر نشده‌اند و خطری جدی برای مردم محسوب می‌شوند.

علاوه بر این مشکل بازسازی شهرها و بازگشت زندگی به شکل عادی در سوریه نیز وجود دارد.

301301

کد خبر: 608403

وب گردی

وب گردی