تهران-ایسکانیوز: وزیر نیرو از بررسی امکان واردات آب از کشورهای همسایه توسط اتاق فکر این وزارتخانه خبرداد.


حمید چیت چیان در حاشیه دهمین همایش بین المللی انرژی در جمع خبرنگاران گفت: در مجامع علمی و تحقیق و پژوهش هایی درباره امکان استفاده از منابع آب همسایگان در شرایط خشکسالی در حال انجام است.


وی موضوع صادرات آب از ایران را منتفی دانست و افزود: در اتاق فکر وزارت نیرو بررسی هایی روی تبادل آب مجازی در حال انجام است.


وزیر نیرو ادامه داد: آب مجازی آبی است که برای تولید محصولات مختلف مثل اتومبیل، شیر، تخم مرغ، مواد غذایی و غیره مصرف می شود. اگر محصولات خود را صادر کنیم در واقع منابع آب خود را صادر کرده‌ایم اگر این قبیل محصولات را وارد کنیم به مفهوم واردات آب است.


وی تاکید کرد: بنابراین باید  در بحث صادرات و واردات به موضوع آب مجازی توجه شود تا بحران آب در کشور تشدید نشود. باید تلاش کنیم از محل واردات محصولات کشاورزی؛ به مسئله آب کمک کنیم.


چیت چیان درباره وضعیت سوخت نیروگاه‌ها بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر نیروگاه از نظر تامین سوخت مشکلی ندارند. تعامل سازندهای با مسئولان زارت نفت داریم تا از فرصت فصول گرم سال برای ذخیره سوخت مایع استفاده کنیم.


او از وجود راهکارهای روشن برای حل مشکل بدهی های وزارت نیرو در لایحه بودجه سال جاری خبرداد.


وزیر نیرو تاکید کرد: استفاده از انرژی های تجدید پذیرهزینه‌ها را زیاد نمی کند بلکه این امکان را برای کشور فراهم می کند که از انرژی که به صورت طبیعی وجود دارد، استفاده کرده و در مصرف سوخت صرفه جوی کند


او افزود: با این شیوه سوخت صرفه‌جویی شده را صادر می‌کنیم. این مسئله به افزایش درآمدهای دولت کمک می‌کند.


چیت چیان درباره دلایل قطع یک روزه آب مشترکان پرمصرف نیز گفت: هدف وزارت نیرو هشدار دادن به پرمصرف هاست. اما متاسفانه برخی به این مسایل توجهی نداشتند در نتیجه ناگزیریم مصوباتی را برای قطع آب پرمصرف ها به مجلس ببریم.


او با اشاره به هزینه های بالای استحصال و تامین آب تاکید کرد: صرفه‌جویی 20 د رصدی در مصرف آب روی هزینه های دولت و مقابله با بحران آب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.


وزیر نیرو ادامه داد: سرانه مصرف آب شرب درایران برای هر نفر درهر روز 250 لیتر است همین شاخص در آلمان 159 لیتر است. این مسئله به صورت آشکار روشن می کند که الگوی مصرفی مردم ما به نحوی است که بسیاری از منابع آب هدر می رود.


وی از تعامل مثبت با وزارت جهاد کشاوررزی در راستای حل مشکل کم آبی خبرداد و افزود: این وزارتخانه تلاش می کند در مناطقی نظیر اصفهان که مشکل تامین آب داریم؛ کشت محصولات پرمصرف از نظر آب را متوقف کند.


کد خبر: 61271

وب گردی

وب گردی