ماهنامه دیار در ویژه نامه نوروزی خود، پیشنهادهایی برای کویرگردی در ۱۴ روز تعطیلات نوروز ۹۵ (۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین) به روایت زنده یاد محمدعلی اینانلو منتشر کرده است.

ایسکانیوز در هر روز پیشنهاد همان روز را منتشر می کند؛

دو ماه مانده به نوروز سال ۹۴، با زنده‌یاد محمدعلی اینانلو نشستیم تا برنامه یک سفر ۱۴ روزه به کویر مرکزی ایران را بنویسیم. این اتفاق هم افتاد. البته به کمک همکاران استاد اینانلو در موسسه طبیعت. این برنامه سفر اما به دلایلی هیچ‌گاه منتشر نشد. استاد اینانلو در صبح روز ۱۲ دی‌ماه سال ۹۴، به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. از او یادگارهای بسیاری به جا مانده است.برنامه سفری که می‌خوانید، یکی از یادگارهای منتشرنشده از اوست.

ورودیه

سفر یعنی تغییر و آن سفری جذاب‌تر است که تفاوت‌های بیشتری با زندگی روزمره ما داشته باشد و ما در ایران از این نعمت برخورداریم که در هر گوشه این سرزمین هیجان و لذتی به یاد ماندنی را تجربه کنیم از تاریخ و یادمان‌های آن، فرهنگ مراسم و رفتارهای اقوام مختلف و طبیعت با شگفتی‌های بی‌بدیل و همجواری این شگفتی‌ها که در جهان بی‌نظیر است، تنها در ایران ممکن است که با سفری چهار روزه فصل‌های مختلف را تجربه کنیم. اگر چه توصیه برای سفر، همواره جمعی سفر کردن با یک راهنمای باتجربه و خبره است و نوروز، روزی نو برای تجاربی نو. از تهران شروع می‌کنیم و قصد این سفر مسیری در حاشیه دشت مرکزی کویر است.

در آغاز سفر یادتان باشد

وسیله نقلیه مورد استفاده در سفر حتما قبلا سرویس کامل شود و از مسائل فنی اتومبیل مطمئن شوید.

حتی‌الامکان طوری سفر را برنامه‌ریزی کنید که دو اتومبیل یعنی دو خانواده با هم سفر کنید.

همراه خود بخش‌هایی از لوازم یدکی را می‌توانید همراه داشته باشید. (مثل تسمه که شخصا می‌توانید از عهده تعویض آن برآیید).

از ضروری‌ترین وسایلی که همراه خواهیم داشت، اطلس راه‌های ایران است.

امکانات طول راه را متناسب با همراهان خود تا حدودی همراه داشته باشید، (آب، مواد غذایی فاسد نشدنی مثل تنقلات)، گاهی در بعضی از جاده‌ها به دلیل تراکم اتومبیل ممکن است ساعتی در راه بمانید.

یک بسته به‌عنوان کیف بقا همراه داشته باشید که شامل اقلام ذیل است:

باند، نوارچسب، قرص مسکن، تهوع ‌و اسهال، داروهای خاص همراهان. وسایلی که بتوان با آن آتش افروخت مثل فندک یا کبریت ضد آب، ابزار علامت‌دادن مثل آینه، سوت، ذره‌بین، وسایل دوخت و دوز، نخ و سوزن، چاقو (ترجیحا چند کاره)، ناخنگیر، صابون یا هر وسیله شوینده دیگر، دانه‌های چرب (مثل بادام، گردو، فندق، پسته)، خوراکی‌های شیرین مثل خرما، نان خشک، بیسکوئیت، چند حبه قند یا آب نبات، چراغ‌قوه، همراه با باتری اضافه، دفترچه یادداشت کوچک و مداد، چند کیسه فریزر، اسپری زخم، سوختگی و گزش حشرات.

تعدادی کیسه زباله، داخل ماشین و اضافه زباله را به سطل‌های مکانیزه و جمع‌آوری زباله در شهر بسپارید.

اگر افراد مسن یا کودک همراه دارید، دارو یا سرگرمی‌های آنان را با خود بردارید، در مورد کودکان و نوجوانان بهترین راه این است که نقشه راه و پیدا کردن نقاط دیدنی را به آن‌ها بسپارید.

قبلا حتما در مورد بازدیدهای مختلف و آنچه در طول جاده‌ها پیش‌رو خواهیم داشت مطالعه کنید و در طول سفر برای همراهان خود همانند یک راهنما توضیح دهید یا حتی قبل از سفر می‌توانیم توضیحات و دیدنی‌های هر قسمت از سفر را به‌عهده یکی از همراهان بگذارید و از آن‌ها بخواهید قبل از شروع سفر درخصوص آن مطالعه و در طول راه ارائه دهند.

در بین راه برای غذا خوردن حتما به قهوه‌خانه یا رستوران میان‌راهی بروید که تجربه بهداشتی بودن یا سلامت مواد غذایی آن‌ها را خود تجربه کرده یا توصیه‌ای در مورد آن شنیده باشید.

با خستگی مداوم رانندگی نکنید، برای آسایش خود و همراهان هر ۲ساعت دقایقی ماشین را کناری بزنید و کمی راه بروید، هوایی تازه کنید و دوباره به مسیر ادامه دهید. چون سفر تنها رسیدن به یک مقصد نیست، طول راه نیز بخش عمده و قابل‌توجه سفر است.

به دلیل نا‌پایداری هوای بهار، لباس مناسب و کافی همراه داشته باشید.

۲۰۲۰

کد خبر: 618668

وب گردی

وب گردی