بهشتی پور: امیدواریم  گرامی داشت آیین نوروز  در دولت یازدهم   پیگیری شود

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: 10 کشور از طریق سازمان ملل نوروز را جشن ملی خود اعلام کردند  که می توانند از این بستر  ملی مناسب استفاده کرده و در کلیه زمینه ها به یکدیگر نزدیک شوند .

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به تاثیر برگزاری مراسم گرامی داشت آیین نوروز با حضور سران کشورهای فارسی زبان گفت :فرهنگ مشترک بین کشورها بسترهای مناسبی در زمینه تبادلات فرهنگی و اقتصادی و حتی سیاسی فراهم می کند.

وی با بیان اینکه مناسبات فرهنگی زمینه های مشترکی را برای تبادلات سیاسی به وجود می آورد افزود: عید نوروز در افغانستان به ویژه در شهر مزار شریف به صورت مفصل برگزار می شود و همچنین در پاکستان و ازبکستان و مناطق کرد نشین ترکیه ، جمهوری آذربایجان وغیره ... نیز نوروز باستانی را جشن می گیرند که اینها حکایت از پیوندهای انسانی و آیینی دارد که به طور طبیعی ملتها را به یکدیگر نزدیک میکند و باید از این بستر استفاده کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: 10 کشور از طریق سازمان ملل نوروز را جشن ملی خود اعلام کردند که می توانند از این بستر ملی مناسب استفاده کرده و در کلیه زمینه ها به یکدیگر نزدیک شوند .

وی پیرامون برگزاری مراسم گرامی داشت آیین نوروز با حضور سران کشورهای فارسی زبان گفت: هر حرکت نمادینی که در سطح سران یا وزرای خارجه یا معاونت سازمان ملل در این زمینه انجام شود خوب است و سازمان ملل نیز اول فروردین را به عنوان روز بین المللی نوروز اعلام کرده و در انجا مراسم هایی برگزار می شود .

بهشتی پور با اشاره به عدم برگزاری مراسم یاد شده در 10 کشور فارسی زبان بیان کرد:برگزاری جشن نوروز با حضور سران کشورها اقدام مناسبی است که به این بهانه سران کشورها و وزاری امور خارجه جمع شوند و مجموعه اقداماتی را که برای پیوندهای متعدد سیاسب لازم است بررسی کنند و البته باید برنامه اجرایی نیز به دنبال داشته باشد.

وی گفت : گردهمایی خوب است اما کافی نیست بنابراین باید اقداماتی هم به صورت عملی انجام شود .

بهشتی پور درباره اینکه چرا نشست های نوروزی کشورهای فارسی زبان ادامه نیافت، عنوان کرد: شاید علتش این است در این نشست ها نتیجه ای که باید می گرفتند حاصل نشد ،مثلا افغانستان و ایران و تاجیکستان توافق کردند که شبکه تلویزیونی مشترک راه اندازی کنند واما آن پروژه سالها ماند و به هیچ جایی هم نرسید شاید اجرای نشدن تصمیم ها موجب سست شدن سران کشورها شد .

وی تاکید کرد :با این وجود اصل برگزاری مراسم نوروز با حضور مقامات در کشورهایی که نوروز را جشن ملی خود می دانند باید دنبال شود لذا دورهم نشینی و کمک کردن، همفکری و همدلی اقدام مفیدی است و امیدواریم در دولت یازدهم این اقدامات پیگیری شود.

گفتنی است ،اولین دوره جشن جهانی نوروز هفتم فروردین سال ۸۹ در ایران برگزار شد و سران کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عراق و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز در آن حضور داشتند.

بر اساس توافق 3 کشور فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان قرار شدهر ساله مراسم گرامیداشت آیین نوروز در یکی از این 3 کشوربرگزار شود که تا سال 93 نیز این مراسم هرساله در یکی از این کشورهای فارسی زبان برگزار شد .

در آخرین مراسم که درسال 93 و در کابل برگزار شد حسن روحانی رییس جمهورکشورمان شرکت کرد ایران تاکنون دوبار میزبان برپایی جشن نوروزی بوده است.

برای سال ۹۴ هیچ کشوری داوطلب برپایی جشن نشد. به همین دلیل یونسکو جشنی را در مقر اصلی خود برگزار کرد وبرای سال ۹۵ نیز هیچ کشوری اعلام آمادگی نکرده تا میزبان برپایی این جشن جهانی باشد به همین دلیل گویا بازهم یونسکو قرار است که این جشن را در مقر اصلی خود برگزار کند.

همچنین برپایی و میزبانی مراسم جهانی نوروز در حیطه اختیارات روسای جمهور است.

203/201

کد خبر: 618680

وب گردی

وب گردی