پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی خود را به شهرداری‌ها تحویل دهید

شهروندان به منظور حفظ محیط زیست، معادن و منابع طبیعی کشور و تامین مواد اولیه صنایع، پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی خود را تفکیک و به شهرداری‌ها تحویل دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، بازیافت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی با روش‌های استاندارد علاوه بر کاهش مخاطرات زیست محیطی این نوع پسماندها و جلوگیری از آلودگی انسانی، مزایای اقتصادی قابل توجهی برای صنایع کشور خواهد داشت.

محصولات حاصل از بازیافت پسماند الکترونیکی و الکتریکی شامل انواع فلزات و ترکیبات فلزی مورد نیاز صنایع از قبیل مس، قلع، سرب، روی، آهن و آلومینیوم و ترکیبات آن که در صنایع تولید کابل، آبکاری، فولاد و ذوب آهن، باتری، شیشه، پروفیل، آلومینیوم، کشاورزی، دامداری و ... به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع پلاستیک نیز پس از فرآوری، مورد استفاده کارخانجات تزریق و پلاستیک و ... قرار می‌گیرد.

با توجه به موارد یاد شده همکاری شهروندان با شهرداری‌ها در ارتباط با تفکیک و تحویل این نوع پسماندها علاوه بر مزایای فراوان زیست محیطی، کمک بزرگی به تامین مواد اولیه صنایع از یک سو و حفظ معادن و منابع طبیعی خدادادی کشور برای نسل‌های آینده خواهد بود.

بازیافت پسماند الکترونیکی و الکتریکی به معنای استخراج فلزات و مواد از معادن شهری، کاهش مصرف انرژی و استخراج از منابع و معادن طبیعی و حفظ محیط زیست طبیعی و انسانی کشور را به دنبال دارد.

پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی شامل تجهیزات مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات مثل کامپیوترهای شخصی (PCs)، نوتبوک‌ها، تلفن‌های همراه، دستگاه‌های دورنگار، کپی و چاپگرها، تجهیزات شبکه، سیم و کابل، نمایشگرها اعم از انواع مانیتور و تلویزیون و لوازم برقی بزرگ مانند انواع یخچال، کولر، لباسشویی، ظرفشویی و...است.

همچنین از جمله پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی دیگر وسایل کوچک خانگی شامل انواع جاروبرقی، چرخ گوشت، قهوه‌سازها، اتو، تسترها، پخش‌کنندگان VCR/DVD/CD، دستگاه‌های صوتی، رادیوها و غیره است، تجهیزات روشنایی شامل انواع لامپ‌های مهتابی، کم مصرف و... نیز جمله این پسماندها محسوب می‌شود.

باطری شامل انواع باطری‌های قلمی، شارژی، ساعتی، اتومبیل و... نیز از جمله پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی است، همچنین ابزار‌آلات الکتریکی و الکترونیکی صنعتی شامل انواع مته برقی، اره برقی، ماشین چمن زنی، ماشین‌های دوزندگی و ... از دیگر پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی است.

لازم بذکرست؛ پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی انواعی از پسماندهای ویژه هستند که حاوی فلزات سنگین و سمی از قبیل جیوه، سرب، آرسنیک، کادمیوم و انواع پلاستیک‌ها هستند، فلزات سنگین مخاطرات بهداشتی مختلفی را به همراه دارند که از جمله آنها ورود از طریق آب و زنجیره غذایی به بدن انسان و حیوانات است که امکان تراکم و تجمع این فلزات در بدن انسان در دراز مدت وجود دارد، همچنین برخی از فلزات سنگین در کودکان حساسیت بسیاری ایجاد می‌کنند.

بعضی از فلزات سنگین برای ارگانیسم‌ها نقش سرطان‌زایی دارند و موجب مسمومیت گیاهان از طریق آلودگی خاک می‌شوند، همچنین ضمن تاثیر بر روی غشاء سلولی فعالیت آنیزم تنظیم‌کننده فعالیت‌های متابولیکی بدن را مختل می‌کنند و موجب پیدایش تومور و کاهش طول عمر می‌شوند.

این فلزات از طریق تنفسی می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های مختلف شوند، بنابراین جداسازی این نوع پسماند از سایر پسماندهای خانگی ضروری است و با توجه به اینکه خطرات بالقوه نگهداری این نوع پسماندها بالا است (به عنوان مثال کادمیوم‌ موجود در یک باتری گوشی موبایل می‌تواند 600 متر مکعب آب را آلوده کند) تحویل آن به غرفه‌های بازیافت شهرداری اکیدا توصیه می‌شود تا طبق ضوابط زیست محیطی نسبت به بازیافت آن اقدام شود.

20106

کد خبر: 618929

وب گردی

وب گردی