برادر و بستگان نخست وزیر کوزوو در بین پناهجویان اتحادیه اروپا

نخست وزیر کوزوو اعلام کرد، برادر و تعدادی از بستگان نزدیکش در بین ده‌ها کوزوویی بودند که در سال گذشته میلادی از فقر و ناآرامی در سرزمین‌شان فرار کرده و تلاش کردند وارد اتحادیه اروپا شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از یک میلیون مهاجر در سال گذشته میلادی پیش از آنکه کشورهای حوزه بالکان مرزهای خود را ببندند، خود را به غرب اروپا رساندند. اگرچه بخش اعظم توجهات به آوارگان سوری و یا عراقی است که از درگیری در کشورهایشان فرار می‌کنند، اما کوزوو نیز سال گذشته میلادی شاهد بزرگترین مهاجرت خود از زمان جنگ چریکی 1998 تا 1999 میلادی علیه حکومت صربستان بوده است.

عیسی مصطفی، نخست وزیر کوزوو گفت: برادرم در بین افرادی بود که تلاش کرد تا خود را به اتحادیه اروپا برساند. من متوجه شدم برادرم یکی از پناهجویان برای دریافت کمک‌های پزشکی بوده است و باید بگویم که این مساله حقیقت دارد.

وی افزود: صریحا باید بگویم که در موج مهاجرت تعدادی از بستگان نزدیک من حضور داشتند اما در حال حاضر به کشور بازگشتند. این نشان می‌دهد که اعضای خانواده من نیز با سرنوشت مشابه دیگر شهروندان مواجه شدند.

افزایش خروج شهروندان کوزوو از کشورشان به دنبال تسهیل قوانین سفر که به آنها اجازه می‌دهد خود را از طریق صربستان به مرزهای اتحادیه اروپا برسانند و مصادف با ناآرامی‌های سیاسی و آشوب‌های خیابانی در کوزوو به خاطر فقر، بیکاری شدید و فساد صورت گرفته است.

در شش ماه تا مارس 2015 میلادی حدود 70 هزار شهروند کوزویی به دنبال پناهندگی در اتحادیه اروپا بودند.

عیسی مصطفی گفت: برادرم سال گذشته در تیرانا پایتخت آلبانی عمل جراحی کرده است. در حال حاضر او به پیریستینا بازگشته و شرایطش بسیار بد و جدی است.

وی افزود: من معتهد شدم تا قوانین دریافت ویزا را تسهیل کنیم، سرمایه‌گذاری را جذب و مشاغل ایجاد کنم و خدمات اجتماعی را بهبود بخشم تا شهروندان کمتری به دنبال کمک پزشکی در خارج کشور باشند.

301301

کد خبر: 618953

وب گردی

وب گردی