دستگیری رضا ضراب  در فلوریدا به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران

رضا ضراب، فعال اقتصادی به اتهام توطئه برای ارسال صدها میلیون دلار در معاملات مالی برای دولت ایران و دیگر کشورها به منظور دور زدن تحریم‌های ایالات متحده در فلوریدا دستگیر شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا و خبرگزاری رویترز نوشت : دادستان‌های ایالات متحده اعلام کردند رضا ضراب، ایرانی 33 ساله و فعال اقتصادی در ترکیه به همراه کارمندانش کاملیا جمشیدی و حسین نجف‌زاده، متصدی یکی از صرافی‌های بانک ملت در کیفرخواستی که از سوی دادگاه فدرال منهتن تنظیم شده، متهم شده بودند.

ضراب در روز شنبه در میامی دستگیر شد و در روز دوشنبه در دادگاه فدرال آن منطقه حضور یافت و قاضی دادگاه دستور بازداشت او را صادر کرد اما جمشیدی و نجف‌زاده بازداشت نشده‌اند.

رضا ضراب در گذشته نیز خبرساز شده بود. او در تحقیقات فساد پر سر و صدا در ترکیه به مدت دو ماه در ترکیه بازداشت شده بود.

طبق کیفر خواست ایالات متحده، ضراب شهروند تابعیت دوگانه ترکیه و ایران و مالک و متصدی شبکه‌ای از شرکت‌ها در ترکیه و امارات متحده عربی از جمله رویال هولدینگ است.

این کیفرخواست می‌افزاید ضراب، جمشیدی و نجف‌زاده از طریق انجام معاملات پنهانی سودمند برای دولت و شرکت‌های ایرانی در توطئه خنثی کردن تحریم‌های علیه ایران شرکت داشتند.

دادستان‌ها اعلام کردند: بین سال‌های 2010 تا 2015 این سه تن به افراد ایرانی و شرکت‌ها از جمله بانک ملت کمک کردند تا از طریق معاملات مالی پنهانی از طریق شرکت‌های ترکیه‌ای و اماراتی تحریم‌های ایالات متحده را دور بزنند.

این کیفر خواست رضا ضراب، جمشیدی 29 ساله و نجف‌زاده 65 ساله را به مشارکت در توطئه فریب ایالات متحده، نقض سند اختیارات ضروری اقتصادی بین‌المللی، فساد بانکی و پولشویی متهم کرده است.

وکیل رضا ضراب درباره این پرونده موکلش هنوز اظهار نظری نکرده است.

203

کد خبر: 619008

وب گردی

وب گردی