بررسی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی استان ها(2)/رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان: کاهش وابستگی به شهریه از دستاوردهای چشمگیر دوره مدیریتی جدید است

دانشگاه آزاد اسلامی استان، به عنوان یکی از اقدامات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جهت تمرکززدایی از مرکز و سپردن امور به واحد‌های استان، تأسیس شد. با ابلاغ بخشنامه «ساختار و شرح وظایف دبیر، دبیرخانه و کمیسیون‌های هیأت امنا و شوراهای تخصصی استان» از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خرداد سال 94، اجرای طرح تجمیع 2 دانشگاه آزاد اسلامی کلید خورد و بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی استان تأسیس شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمید میرزاده تشکیل «دانشگاه آزاد اسلامی استان» را راه‌حلی برای چابک‌سازی و هم‌افزایی برشمرد و تأکید کرد: با تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی استان، مشکلات واحد‌ها در استان برطرف خواهد شد و این واحدها در برابر اختیاراتی که دریافت می‌کنند، مسئولیت نیز خواهند داشت. بنابراین با اجرای این طرح چابک‌سازی و هم‌افزایی بیشتری در تمامی واحدهای استان ایجاد خواهد شد و هیچ واحدی منحل و یا تعطیل نخواهد شد.

بر همین اساس در سلسله گزارش هایی عملکرد دانشگاه های آزاد اسلامی استان ها را بررسی خواهیم کرد.

علیرضا امیر‌تیموری؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در این ارتباط گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، برخورد نابرابر با دانشگاه‌ها در سطح استان در زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی بود. این اتفاق در شرایطی رخ‌ ‌داد که دانشگاه آزاد اسلامی استان زیرساخت‌ها و استانداردهای لازم برای توسعه تحصیلات تکمیلی را دارا بود ولی مساعدت‌های لازم با دانشگاه صورت نمی‌گرفت در صورتی که موسسات آموزشی دیگر بدون داشتن زیرساخت‌های مناسب و استانداردهای لازم، رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی را افزایش می‌دادند.

وی افزود: به نوعی‌ می‌توان گفت نگاه ناعادلانه به دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از بزرگتری چالش‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان بود که اجحاف بزرگی در حق دانشجویان این دانشگاه به حساب‌ می‌آمد. اما در دوسال گذشته و در دوره مدیریت جدید شاهد گسترش تحصیلات تکمیلی در سطح استان بوده‌ایم و خوشبختانه این چالش تا حدی برطرف شده است.

امیرتیموری افزود: طی 8 سال گذشته آموزش عالی آسیب بسیاری دید که خوشبختانه در دولت جدید، این آسیب‌دیدگی تا حدی جبران شده و قطار علم به ریل اصلی خود بازگشته است. در مورد دانشگاه آزاد اسلامی نیز دوره مدیریت دکتر میرزاده یکی از بهترین دوره‌ها بود که مباحث تبدیل علم به ثروت، علم نافع و توجه به اقتصاد دانش بنیان در واحدها به طور جدی پیگیری شد. یکی دیگر از چالش‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان؛ وابستگی بسیار زیاد واحد‌های استان به شهریه دانشجویان بود. در این راستا و برای کم کردن این وابستگی، در دوسال گذشته گام‌های مهمی برداشته شد که از آن جمله می‌توان به توسعه اقتصاد دانش بنیان و درآمدهای غیر‌شهریه‌ای‌ اشاره کرد. در واقع کاهش وابستگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه دانشجویان، از دستاوردهای چشمگیر این دوره است. همچنین توانستیم انضباط مالی خوبی را برای صرفه‌جویی در هزینه‌های واحد‌های استان ایجاد کنیم.

او در ادامه گفت: استان گیلان ظرف یک سال و نیم گذشته زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان را فراهم کرده است. در این راستا یک مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی این استان تأسیس شده که چندین هسته فناور در آن مشغول فعالیت هستند. همچنین دو آزمایشگاه همکار استاندارد نیز در استان مشغول فعالیت هستند که امیدواریم طی 2 تا 6 ماه آینده به درآمدزایی برسند. در زمینه طرح‌های دانش بنیان نیز سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی و راه‌اندازی سامانه استخراج کافئین از چای در دستورکار قرار دارد. همچنین طرح دانش بنیان پروژه سرعت‌گیر هوشمند نیز 90درصد پیشرفت داشته که طی تفاهم‌نامه‌ای‌ که بین استانداری و دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان منعقد شده، بعد از اتمام ساخت نمونه کامل آزمایشگاهی، به مرحله تجاری‌سازی و تولید خواهد رسید.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان اضافه کرد: در دوسال گذشته تحصیلات تکمیلی با فراهم کردن زیر‌ساخت‌های لازم اعم از فضای آموزشی، آزمایشگاه و جذب هیأت علمی، توسعه یافته است. در این زمینه راه‌اندازی 4 آزمایشگاه برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و جذب 70 عضو هیأت علمی تمام‌وقت از جمله اقدامات لازم برای توسعه تحصیلات تکمیلی در سطح واحدهای استان بوده است. در حال حاضر 32 رشته در مقطع دکتری و 107 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان دایر است.

20101

کد خبر: 619046

وب گردی

وب گردی