سال 94 ،سال کارتن خواب ها بود/تلاش های مسئولان برای ساماندهی  بی خانمان ها جواب داد؟

بی خانمانی یکی از مسائلی است که در اکثر کشور های جهان، چه کشور های ثروتمند و چه در کشور های فقیر وجود دارد و در حال حاضر 100میلیون بی خانمان در جهان وجود دارد. اما در سال 94 به این مسئله در ایران چه واکنش هایی نشان داده شده است؟

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازخبر آنلاین یکی از مهم ترین مسائل آسیب های اجتماعی در جهان کارتن خوابی و اعتیاد است، در سال 94 هم مانند باقی سال ها کارتن خوابی از مسائل حل نشدهباقی ماند، با این تفاوت که حساسیت ها به کارتن خوابی و معضلات انها بیشتر شد و شهرداری و استانداری تهران همراه با ستاد مبارزه با مواد مخدر پای کار آمدند تا شاید اتفاقی در این باره بیفتد.
نیو صدر در جدول زیر مروری بر تلاش هایی که در سال ۹۴ برای سامان‌دادن کارتن خواب ها داده شد، دارد:

روز خلاصه خبر توضیح کوتاه
9 خرداد

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، فاطمه دانشور خبر از افزایش آمار کارتن خواب ها و همچنین افزایش آمار زنان باردار و کودکان میان کارتن خواب ها داد.

دانشور از پدیده رشد کارتن خوابی در شهر تهران از ابتدای امسال خبر داد و گفت: درحالی با رشد این آسیب اجتماعی شهر تهران مواجه هستیم که حضور زنان باردار و کودکان در شرایط حاد در میان کارتن خواب ها در حال شیوع است و حاشیه تهران به مامنی برای کودکان کارتن خواب تبدیل شده است.

او همچنین گفت که سازمان های خیریه باید درآمد داشته باشند و سود کنند تا امکان ادامه حیات آنها وجود داشته باشد.

23 مرداد

غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران گفت که اقدامات شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاثیر مثبتی ندارد و ریشه مشکلات را حل نمی‌کند.

او در واکنش به حرف های معاونت فرهنگی شهرداری درباره جمع آوری کارتن خواب ها گفت که اینکار شدنی است اما نحوه انجام آن اشتباه است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه توضیح داد: وقتی افراد کارتن‌خواب را چند روزی در کنار یکدیگر نگهداری می‌کنند؛ سبب می‌شود افراد کم تجربه در کنار افراد حرفه‌ای قرار گرفته و ممکن است؛ آموزش‌های ناصحیح ببینند و آسیب‌هایی را که بلد نبودند، در این اماکن فرا گیرند.

17 شهریور رئیس سازمان بهزیستی اقدام های ضربتی توسط نیرو انتظامی را برای جمع آوری کارتن خواب ها یک راه حل اعلام کرد.

بندپی در ادامه در پاسخ به اینکه تا چه حد به اقدامات ضربتی و همکاری با نیروی انتظامی برای کنترل آسیب در برخی مناطق حاشیه نشین و آسیب خیز اعتقاد دارید؟ عنوان کرد: به اقدامات ضربتی با کمک نیروی انتظامی اعتقاد داریم، زیرا براین باور هستیم که برای حل هرآسیب این اقدامات می‌تواند یک راه حل باشد.

20 مهر تصاویری از یکی از گرمخانه ها تهران نشان داد وضعیت کارتن خواب ها اصلا مناسب نیستند. گرمخانه خاوران با گنجایش هزارو دویست مددجو در منطقه پانزده شهر تهران واقع شده است.
25 مهر نصب یخچال در میدان شوش برای کارتن خواب‌ها تا غذاهای نذری را در یخچال بگذارند. محمودی مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 12 با بیان اینکه نصب یخچال ویترینی توسط یک NGO در راستای پیشگیری از برخی مشکلات کارتن خوابی ایجاد شده است، گفت: بر همین اساس در ماه محرم افراد نذورات خود را در این یخچال گذاشته و کارتن‌ خواب‌ها می‌توانند غذا را از این یخچال بردارند.

19 آبان

کارتن خواب ها خبر دادند که افرادی ناشناس یه به آنها در پارک حقانی حمله کرده اند.

کارتن‌خواب‌ها گفتند مردها فریاد کشیده‌اند و فحش‌های رکیک داده‌اند. کارتن‌خواب‌ها گفتند مردها آنهایی را که خواب بودند با لگد از خواب پراندند و آنهایی را که بیدار بودند تاراندند. کارتن‌خواب‌ها گفتند مردها پیت‌های بنزین به دست داشتند و وسایل کارتن‌خواب‌ها را کپه می‌کردند و بنزین می‌ریختند و کبریت می‌زدند و کپسول گاز فندک داخل آتش می‌انداختند...

19 آبان شهردار منطقه 12 درباره آتش زدن چادر کارتن‌خواب‌ها در هرندی توضیحاتی داد. عابد ملکی با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساعت 11 ظهر روز گذشته برخی از اهالی محله هرندی با چوب به سمت کارتن‌خواب‌های این محل رفته و آنها را به سمت جنوب پارک هدایت کردند.

وی بیان اینکه پس از انتقال معتادان به انتهای پارک برخی از اهالی نسبت به آتش‌زدن چادر کارتن‌خواب‌ها اقدام کردند ادامه داد: کارتن‌خوابی و حضور معتادان متجاهر در منطقه هرندی به موضوع بسیار برجسته‌ای تبدیل شده و مردم آن از اینکه هویتشان با این موضوعات گره خورد ناراحت هستند. از این رو متاسفانه دست به چنین اقدامی زدند.

24 آبان چند روز پس از حمله به کارتن خواب ها رئیس سازمان بهزیستی از اجرای طرحی برای بهبود وضعیت کارتن خواب ها خبر داد، طرحی که 6 ماه زمان لازم دارد. رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد بین این سازمان و دستگاه های مختلف برای ساماندهی کارتن خواب ها گفت: طرح ساماندهی کارتن خواب ها و معتادان متجاهر به طور آزمایشی در تهران اجرا می شود.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: این امیدواری وجود دارد که در ۶ تا 7 ماه، نسبت به ساماندهی بیش از 60 درصد کارتن خواب ها، معتادان متجاهر (معتادانی که اعتیاد خود را آشکار می سازند) و افراد رها شده اقدامات لازم صورت گیرد.

27 آبان

نائب رئیس شورای شهر تهران از آتش زنندگان چادر های کارتن خواب ها دفاع کرد! مرتضی طلایی درباره به آتش کشاندن لوازم کارتن‌خواب‌ها در منطقه هرندی تهران گفت: وقتی عرصه بر مردمی که حق زندگی دارند، تنگ می‌شود و از آنها سلب آسایش شده و زندگی‌شان در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ طبیعی است که عکس‌العمل نشان دهند.

او با بیان اینکه ما کارتن‌خواب را یک انسان فرض می‌کنیم و برایش احترام قائل هستیم، افزود: اما قرار نیست؛ آسیب‌های اجتماعی به سایر بخش‌های جامعه گسترش پیدا کند.

1 آذر

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از حل نواقص و مشکلات کمپ شفق و جمع آوری کارتن خواب های مرد پایتخت خبر داد.

رحمت اله حافظی در جلسه شورای شهر از جمع آوری حدود 450 کارتن خواب زن خبر داد، او از حل نواقص و مشکلات کمپ شفق خبر داد و گفت:‌ با راه‌اندازی مرکز خاورشهر جمع آوری مردان کارتن خواب از سطح شهر و ساماندهی آنها در هفته جاری انجام می‌شود.

25 آذر رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در خصوص جمع آوری زنان کارتن خواب توضیحاتی ارائه کرد. فاطمه دانشور در خصوص جمع آوری زنان کارتن خواب پایتخت گفت: شهرداری تهران با کمک نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری زنان کارتن خواب پایتخت و تحویل آنها به کمپ شفق کرده است، حدود 90 درصد زنان کارتن خواب محله هرندی ساماندهی شده‌اند اما با این حال شاهد حضور زنان کارتن خواب در محلات دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه زنان کارتن خواب در پاتوق‌هایی همچون فرحزاد، افسریه و ... همچنان دیده می‌شوند، گفت: داوطلبانی که نسبت به رصد وضعیت کارتن خواب‌ها اقدام می‌کنند از حضور زنان کارتن خواب در سایر نقاط شهر خبر دادند و این نشان می‌دهد که باید برای جمع آوری این زنان چاره‌ای اندیشیده شود.

6 دی جمع آوری کارتن خواب ها در پایتخت به مرحله پیشرفته تری رسید، جمع آواری 3000 کارتن خواب مرد در تهران

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح جذب کارتن خواب ها و معتادان متجاهر مرد در پایتخت گفت: براساس آخرین آمار موجود، تاکنون بیش از 3 هزار نفر توسط ماموران نیروی انتظامی جذب شدند و به کمپ های ماده 16 انتقال یافته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه جذب معتادان به تنهایی نمی تواند هیچ دردی را دوا کند و تنها مسکن موقت است، افزود: امروز که معتادان متجاهر به کمپ های اجباری ترک اعتیاد منتقل می شوند، موضوع مهم این است که حضور مددکاران خبره و زبده را در این اماکن داشته باشیم تا بتوانند آسیب دیدگان را به چرخه طبیعی زندگی بازگردانند.

15 دی پاتوق‌های معتادان و کارتن‌خواب‌های هرندی در بقیه محله‌های تهران پخش شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص ایجاد و گسترش پاتوق‌های معتادان در سایر نقاط شهر تهران هشدار داد و گفت: برخوردهای ناگهانی و متمرکز در جهت حل بحران یک محله مانند هرندی شاید باعث رفع موقت آسیب از آن منطقه شود اما اتفاق دیگری که حتما در این جریان رخ خواهد داد، پخش شدن آسیب در سایر نقاط شهری و ایجاد پاتوق‌های جدید است.
حبیب الله مسعودی فرید در این خصوص گفت: برای حل آسیب در یک منطقه نیاز است که رویکردهای علمی و مداوم با نگاه جذب و نه جمع‌آوری در آن مناطق حاکم شود، درحالیکه با تمرکز صرف بر محله ای چون هرندی و اجرای سیاست‌های پادگانی، شاهد ایجاد سایر پاتوق‌ها در شهر خواهیم شد.

16 دی روش جمع آوری کارتن خواب ها و استفاده از گرم خانه ها ادامه پیدا کرد و ظرفیت گرم خانه شرق تهران افزایش پیدا کرد. پس از آنکه قالیباف شهردار تهران در برنامه تلویزیونی نگاه یک اعلام کرد دیگر هیچ کارتن خواب و معتادی در تهران وجود ندارد و همه این اشخاص جمع آوری شده اند، برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم نوشته اند که این اشخاص همچنان در کوچه و خیابانها دیده می شوند.
مشاهدات خبرنگار ما نیز حاکی از این است که در کوچه های فرعی و برخی زوایای ناپیدای شهر، هنوز کارتن خوابها و معتادانی هستند که آزادانه اطراق می کنند و باکی از ماموران شهرداری ندارند.
در کنار این مشاهدات، ظرفیت گرمخانه های سطح شهر نیز آنقدر بالا نیست که توان پذیرش تمامی این اشخاص را داشته باشد. به طور مثال شهرداری یک منطقه واقع در شهر تهران اعلام کرده روزانه توان پذیرش ۶۰ کارتن خواب را در گرمخانه خود دارد. این در حالی است که قالیباف قبلا سخن از حضور ۱۵ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر و کارتن خواب در تهران گفته بود.
1 بهمن سمینار «کارتن خوابی و اعتیاد زنان» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد

در این سمینار به مهمترین موضوعی که اشاره شد کمپ ها بودند؛ کمپ هایی که حتی با زندان قابل مقایسه هستند.

البته حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی نظر دیگری داشت او گفت به تازگی از کمپ شفق بازدید کرده و وضعیت بهتر شده است، او می گوید "ممکن" است کمپ شفق مشکلی داشته باشد ولی در کمپ ها " حداقل غذا دارند! ". البته خاطره در این مورد هم حرفی زد: ما حتی متکا نداشتیم ولی وقتی بازپرس ها می آمدند تخت ها درست می شد و وضعیت فرق می کرد.

13 بهمن روایتی هفت ساعته از شبی کنار کارتن خواب ها.

در گزارشی که به کمک سازمان خیریه از کارتن خواب ها برای خبرآنلان تهیه شد، آنها از بسیاری از رازهای کمپ ها پرده برداشتند.

برای مثال کارتن خوابی به نام علی از گچ خوردن آنها در کمپ گفت.

کد خبر: 619056

وب گردی

وب گردی