ناگفته‌های قاضی جنجالی ترین پرونده‌های جنایی از 44 سال قضاوت/گفت‌وگوی عیدانه میزان با قاضی عزیز محمدی

قاضی جنجالی ترین پرونده‌های جنایی با رسیدگی به بسیاری از پرونده‌های مهم جنایی در 44 سال کار قضاوت، در اولین بهار بازنشستگی خاطرات قضایی‌اش را در کتاب «قتل و بررسی قوانین مجازات اسلامی در قلمرو کنونی » قلم می‌زند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، مرد اول پرونده‌های قتل ایران با رسیدگی به بیش از 4 هزار پرونده قتل در 44 سال کار قضاوت، خاطرات قضایی اش را در کتاب «قتل و بررسی قوانین مجازات اسلامی در قلمرو کنونی » قلم می زند و می گوید: زندگی جدیدی را آغاز کرده‌ام.

نورالله عزیز محمدی درسال 1327 در تهران متولد و در سال 1350 وارد دستگاه قضایی کشور شد. 18 سال در استان کرمان دادیار، دادرس شهرستان قدیم ، رییس دادگاه بخش مستقل شهربابک ، شهربافت کرمان و همچنین رییس دادگاه بخش رفسنجان بود.

او همچنین 3 سال به عنوان دادستان سیرجان و در سال 61 به عنوان رییس دادگستری شهرستان سیرجان مشغول فعالیت شد و درسال 68 نیز ریاست دادگستری شهرستان تاکستان را به عهده گرفت و سپس به عنوان رییس شعبه 71 کیفری استان تهران منصوب شد.
زندگی جدیدی را آغاز کردم

قاضی پرونده‌های "فجیع ترین قتل خانوادگی در ورامین" و " میدان کاج " و "پل مدیریت " و " قتل‌های سریالی امید برک" و همچنین پرونده "عامل جنایت خیابان مدنی پس از گذشت 44 سال در آخرین روزهای سال 94 از منصب قضاوت بازنشسته شد و حالا در اولین بهار بازنشستگی‌اش می‌گوید: زندگی جدیدی را آغاز کردم.

جز به حق و عدل حکمی صادر نکردم

قاضی عزیز محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان درباره خاطرات قضایی اش می‌گوید: هیچ گاه از مسیر حق و عدالت خارج نشدم و تمام احکامی که صادر کرده ام جز واقعیت نبوده است ، خداوند را شاکرم که در تمام 44 سال قضاوتم از سوی کسی تهدید نشدم و جز به حق و عدل حکمی صادر نکردم.

او قاتل پدرش را بخشید تا در اوج قدرت بخشش را تجربه کند. او می‌گوید: من در همه پرونده‌هایی که رسیدگی می‌کردم به اولیای‌ دم پیشنهاد می‌دادم که گذشت کنند. همیشه هم فکر می‌کردم که اگر خودم در چنین شرایطی قرار می گرفتم، چه می‌کردم. اگرچه مرگ پدرم برایم خیلی غم‌انگیز بود اما بخشش قاتل پدرم و فرصت دوباره‌ای برای زندگی به آن جوان برای من خیلی کارساز شد و همیشه خودم را مثال می زدم و همین باعث می شد که خانواده مقتول از این کارمن ایده بگیرند و گذشت کنند.

تلخی و شیرینی کار قضاوت در کنار هم هستند

او ادامه می‌دهد: تلخی و شیرینی کار قضاوت در کنار هم است، زمانی که احقاق حق می کنیم و قتلی را کشف می کنیم و حقی را بحق دار می رسانیم خاطرات شیرین است و زمانی که مجبوریم طبق قانون حکم قصاص صادر کنیم، این تلخی کار است ولی رضایت اولیای دم و منتفی شدن قصاص شیرینی کار است.

خاطرات پرونده های قتل در فرصت زندگی جدید

این قاضی بازنشسته ادامه می‌دهد: خداوند به من فرصت زندگی جدیدی را داد، اوایل بهمن ماه بازنشسته شدم و در کتاب «قتل و بررسی قوانین مجازات اسلامی در قلمرو کنونی » خاطرات پرونده های قتل در دورانی که کار کردم را می نویسم و هر پرونده را در تطبیق با قانون، راهکارها، راهگشاها،موانع و اشکالات قانون را مورد بررسی قرار داده و با احکام صادر شده به صورت مستند به چاپ می رسانم.

105105

کد خبر: 619454

وب گردی

وب گردی