زنگ‌هایی که به نیت کار خیر به صدا در می‌آید/  دایی مصطفی ،آقا سید مشکل‌گشا

چهره آرام و مهربانی دارد. آنقدر که دوست دارید برای زمانی کنارش بنشینید و از دغدغه‌های زندگی فاصله بگیرید. هر وقت در کوچه و خیابان به راه می‌افتد اهالی او را به نام «دایی مصطفی» صدا می‌زنند و با سلام و احوالپرسی صمیمانه بدرقه‌اش می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز 25 سال است که افتخار خادمی شهروندان در مسجد «قائمیه»(عج) محله مولوی را دارد. به همین دلیل به چهره شناخته شده‌ای در جمع ساکنان محله تبدیل شده است. البته حسن شهرت «دایی مصطفی» دلیل دیگری هم دارد. او در حد توان و بضاعت خود به مردم نیازمند خیر می‌رساند. تلاش او برای گره‌گشایی از مشکلات خانواده‌ها باعث شده است که دیگران هم با او همراه شوند و او را واسطه کار خیرشان قرار دهند. آنها برخی اقلام و اجناس را به او می‌سپارند تا بین خانواده‌های نیازمند تقسیم کند. مصطفی «حاج حسینی» قناعت و ساده زیستی را سرلوحه زندگی‌اش قرار داده است. او هنوز در خانه پدری‌اش زندگی می‌کند.

کار اصلی را دیگران انجام می‌دهند
اگر به محدوده خیابان مولوی بروید و نشانی خانه دایی مصطفی را بپرسید کمتر کسی است که او را نشناسد. البته به جز زمان اذان و نماز که در مسجد قائمیه(عج) مشغول خدمت‌رسانی به نمازگزاران است بیشتر وقت‌ها در خانه و همزمان با رسیدگی به امور خانه و زندگی به فکر خدمت‌رسانی به خانواده‌های نیازمند است.
حاج حسینی60 ساله بیش از 25 سال خادم مسجد است. به همین دلیل دوستان بسیاری بین نمازگزاران دارد: «گاهی وقت‌ها بعد از اقامه نمازجماعت با دوستان همسن و سالم درباره مسائل مختلف صحبت می‌کنم. در این بین وقتی حرفی از مشکلات خانواده به میان بیاید هر کس به اندازه توان و بضاعتش پا پیش می‌گذارد تا گره‌ای از کار خلق خدا باز کند. من در این بین فقط واسطه‌ هستم و در حقیقت کار اصلی را دیگران انجام می‌دهند.»

شناسایی خانواده‌های نیازمند از طریق نمازگزاران
دایی‌مصطفی درباره چگونگی شناسایی خانواده‌های نیازمند توضیح می‌دهد: «‌این کار محرمانه انجام می‌شود. قرار نیست که با کمک به خانواده نیازمند آبرویش بریزد و خدای ناکرده در بین همسایه‌هایش احساس شرم‌زدگی پیدا کند. به هر حال رعایت حال مردم و حفظ آبروی آنها از کمک باارزش‌تر است.»
آقا سید عقیده دارد که برای شناسایی این خانواده‌ها به تجسس و سرک کشیدن در زندگی دیگران نیازی نیست. چون این کار در دین مبین اسلام نهی شده است و درست نیست. اما همسایه خوب باید از حال همسایه‌اش با خبر باشد. این‌طور که دایی مصطفی عنوان می‌کند شناسایی خانواده‌های نیازمند بیشتر از طریق نمازگزاران مسجد و ریش‌سفیدان محله انجام می‌شود. البته طوری که دیگران متوجه موضوع نشوند و در این زمینه کنجکاوی نکنند.

انباری آقا سید چشم امید اهالی
اهالی محله که با کارهای خیر‌خواهانه آقا سید در طول سال‌ها آشنا شده‌اند او را تنها نمی‌گذارند. آنها برخی از وسایل و اجناسی را که قابل استفاده‌ است اما دیگر به کارشان نمی‌آید به او می‌سپارند تا به دست افرادی برساند که نیاز دارند. به همین دلیل خادم مسجد قائمیه(عج) فضایی را به‌عنوان انباری وسایل اهدایی مردم در نظر گرفته و این وسایل را آنجا نگهداری می‌کند.
حاج حسینی می‌گوید: «در اینجا همه نوع کالا و جنس دیده می‌شود. از عصای چوبی تا توالت فرنگی. برخی از این وسایل تاکنون 5،6 دست چرخیده است. چون شهروندانی که از این وسایل استفاده می‌کنند بعد از پایان کارشان آنها را دوباره بازمی‌گردانند تا به دست دیگر افراد برسد.»
نکته جالب در این زمینه نوع اعتمادی است که بین خانواده‌ها و آقا سید دیده می‌شود. خانواده‌ها در قبال دریافت این وسایل که گاهی وقت‌ها از چند صد هزار تومان بیشتر می‌شود رسید یا ضمانت‌نامه‌ای نمی‌دهند. به همین دلیل انباری آقا سید به چشم امید اهالی تبدیل شده است.

زنگ‌هایی که به نیت کار خیر به صدا در می‌آید
حاج حسینی توضیح می‌دهد که طبق یک رسم و سنت قدیمی شهروندانی که می‌خواهند در کار خیر شرکت کنند اما گمنام بمانند از طریق کاسبان محله مثل قصابی، نانوایی و... کمکشان را عرضه می‌کنند. او می‌گوید: «مثلاً گوشت قربانی را به کاسب محله می‌سپارند تا مخفیانه و محرمانه به خانواده‌هایی که شناسایی کرده‌ایم تحویل دهیم. این کارها معمولاً زمانی که کوچه و خیابان خلوت باشد انجام می‌شود. بسته‌ها را کنار در خانه می‌گذارند و پس از به صدا در آوردن زنگ خانه از آنجا دور می‌شوند تا کسی از ماجرا بویی نبرد.»

نان خادم مسجد، برکت دارد
دایی مصطفی 3 پسر به نام‌های «جواد» 35 ساله، «محمد» 32 ساله و «علیرضا» 27 ساله دارد. او می‌گوید که نان و برکت خادمی مسجد آنقدر زیاد است که فرزندانش موفق و صالح شده‌اند. یادش می‌آید همان سال که خادم مسجد قائمیه(عج) شد فرزندش، جواد به دنیا آمد و زندگی‌اش رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. اکنون فرزندان دایی مصطفی هم در کار خیر همراه پدرشان هستند و گاهی در انجام امور مسجد به او کمک می‌کنند.


مشکل گشای محله
«من نمی‌دانم اگر روزی دایی مصطفی در محله نباشد چه اتفاقی برای مردم می‌افتد.» «غلامحسین محمدی» از اهالی قدیمی محله مولوی و از نمازگزاران مسجد قائمیه(عج) نظرش را درباره این هم‌محله‌ای عنوان می‌کند و می‌گوید: «‌وجود چنین افرادی در محله یک نعمت است و باید قدرشان را بدانیم.»

همه دوستش دارند
«او سال‌هاست که در کنار ما زندگی می‌کند و همیشه منشأ خیر و برکت برای اهالی بوده است.» «کامران اصغری» یکی دیگر از اهالی که با اخلاق و‌منش خادم مسجد آشناست. وی با بیان این مطلب می‌گوید: «‌خادم مسجد محله را همه دوست دارند. از کوچک تا بزرگ فرقی نمی‌کند. آقا سید، امین محله است و کاسبان و بازاری‌ها برایش حساب باز می‌کنند. این موضوع باعث شده تا واسطه کارهای خیر در محله باشد.»

رضا نیکنام- سرویس اجتماعی

105105

کد خبر: 619469

وب گردی

وب گردی