تلاش شرکت های بزرگ چینی برای حضور در صنایع ریلی و کشتی سازی ایران

شماری از شرکت های دست اندرکار ساخت خطوط ریلی و توسعه ناوگان کشتیرانی چین، امیدوار به امضای قراردادهای کلان با طرف های ایرانی هستند تا بتوانند در شرایط جدید ایجاد شده پس از لغو تحریم های بین المللی، به جایگاهی در بازار کشورمان دست یابند.

به گزارش ایسکانیوز، با لغو برخی تحریم های ایران شرکت های متعددی از اقصی نقاط دنیا خود را برای ورود به بازار ایران آماده می کنند که در این بین تلاش شرکت های بزرگ چینی چشمگیرتر است.
تلاش این شرکت ها به حدی گسترده است که رسانه های کشور چین نیز به این موضوع پرداخته و اعلام می کنند، این تلاش ها از روزی آغاز شد که خبر توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی به اطلاع دنیا رسید.
در میان شرکت های مطرح شده، نام شرکت مهندسی و «تجهیزات ملی» و همچنین شرکت «صنایع کشتی سازی دالیان» در شمال شرق چین به عنوان تشکیلات بزرگی نام برده می شود که مدتی است برای بستن قراردادهای چند میلیارد دلاری با ایران به تکاپو افتاده اند.
گزارش های دریافتی حاکی است که شرکت مهندسی و تجهیزات چین خواستار اجرای طرح ساخت خط آهن ریلی تندرو تهران ـ مشهد است که ارزش آن نزدیک به 3 میلیارد دلار برآورد شده است.
گفتنی است، شرکت صنایع کشتی سازی دالیان چین از شرکت های بنام این کشور هم به دنبال امضای قراردادهایی برای ساخت کشتی های باربری و نفتکش برای ایران است.
خبرگزاری شین هوا در گزارشی آورده است که چین و ایران دو شریک بزرگ تجاری هستند که قصد دارند بر اساس یک برنامه راهبردی، ارزش تبادلات تجاری خود را تا یک دهه دیگر 10 برابر کرده و به 600 میلیارد دلار افزایش دهند.
گزارش رسانه های چینی حاکی است که تهران دیگر هدف تحریم ها نیست و بازار شکوفایی دارد و طبیعی است شرکت های دنیا علاقه زیادی برای رابطه تجاری با ایران نشان دهند.
گزارش ها همچنین پیش بینی کرده است که 85 درصد از اعتبار خط ریلی 950 کیلومتری میان تهران و شهر مقدس مشهد را «اکزیم بانک» چین تامین کند.
«چن آی جو» یکی از کارشناسان اقتصادی چین در مطلبی که تارنمای «فیوچر اسماگ» از او منتشر کرده، آورده است: ایران هزینه ساخت این خط ریلی را 2 میلیارد دلار برآورد کرده و بر این باور است ساخت آن به 42 ماه زمان نیاز خواهد داشت.
آنطور که برآوردهای طرف چینی نشان می دهد ایران تا سال 2022 برای توسعه و نوسازی ناوگان کشتیرانی باربری و نفتکش ها به هشت تا 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
پیشتر شرکت های چینی برای شرکت کشتیرانی «ان آی تی سی» ایران نفتکش های بزرگی را بر اساس قراردادهایی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار بین سال های 2012 و 2013 ساخته اند.
کارشناسان می گویند که ایران با بازده اقتصادی سالانه به ارزش 400 میلیارد دلار و داشتن 80 میلیون نفر جمعیت پس از فروپاشی شوروی سابق، بزرگترین بازار و قدرت اقتصادی منطقه به حساب می آید.
گزارش های رسانه ای در چین همچنین به امضای قراردادهایی اشاره دارد که سال گذشته میان شرکت های «سی ان آر چانگ چون» و «نورینکو» چین با طرف ایرانی به منظور تامین یکهزار و هشت دستگاه قطار ویژه خطوط مترو برای ایران به ارزش 9 میلیارد یوان ( هر دلار معادل شش ممیز 55 یوان ) به امضا رسید.

102/601

کد خبر: 619503

وب گردی

وب گردی