قیمت نفت در سال 95 ارزان یا گران می شود؟

نرسی قربان،کارشناس مسائل انرژی،گفت: جنگ پیش بینی قیمت نفت در سال آینده را تغییر می دهد.

دکتر نرسی قربان،کارشناس مسائل انرژی،در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درخصوص تاثیر قیمت جهانی نفت بر تامین درآمدهای نفتی کشور در سال جاری، گفت: صنعت نفت و گاز در کشور آمریکا در حیطه اختیار دولت نیست به طوری که در این کشور وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت نفت وجود ندارد.

بخش خصوصی آمریکا تولید نفت و گاز را برعهده دارد

وی،افزود: در آمریکا بخش خصوصی تولید نفت و گاز را برعهده دارد به طوری که دولت آمریکا فقط از طریق مالیات و قوانین رگولاتوری برروی بخش صنعت اثر می گذارد.

این کار‌شناس حوزه نفت و انرژی،تصریح کرد: دولت آمریکا حتی یک دلار هم در مخازن نفتی، پالایش و پخش نفت کشور خود سرمایه گذاری نمی کند بلکه تمام این موارد توسط بخش خصوصی انجام می شود، بنابراین کاهش یا افزایش قیمت جهانی نفت به هیچ عنوان درتامین بودجه این کشور اثر منفی نمی گذارد.

قربان، اظهار داشت: اما در کشور ما از ابتدا صنعت نفت در حیطه اختیار دولت بوده است، به طوری که پس از ملی شدن صنعت نفت هم این دولت بوده که کنترل تولید،پالایش،حمل و نقل و فروش نفت را برعهده داشته است بنابراین صنعت نفت جزئی از کل بودجه و فعالیت اقتصادی دولت را تشکیل می دهد.

این کار‌شناس حوزه نفت و انرژی،تصریح کرد: وابستگی بودجه کشور باید به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند یعنی نفت نباید از اقتصاد ایران خارج شود بلکه درآمدهای نفتی در بودجه روزمره یا هزینه جاری دولت به کارگرفته نشود.

وی، در خصوص پیش بینی قیمت نفت در سال 95، افزود: قیمت نفت را نمی توان برای سال آینده پیش بینی کرد، اما درخصوص نفت 40 دلاری درلایحه بودجه سال 95 بدون شک دولت بر اساس فرضیات و شرایط اقتصادی تصمیم گیری کرده که نمی توان در این خصوص تحلیلی داشت.

قربان، با تاکید بر اینکه قیمت جهانی نفت بین 20 تا 60 دلار در سال آینده بستگی به عوامل متعددی دارد، اظهار داشت: چنانچه توافق بین کشورهای عضو سازمان اوپک صورت گیرد این امکان است که قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کند، اگر هم بین کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو سازمان اوپک مثل روسیه و مکزیک توافق صورت گیرد افزایش قیمت جهانی نفت وجود دارد.

جنگ پیش بینی قیمت نفت را تغییر می دهد

این کار‌شناس حوزه نفت و انرژی،تصریح کرد: همچنین اگر در سایر کشورها به ویژه عربستان سعودی اتفاقات ناگواری رخ دهد و این حوادث تولید نفت این کشورها را با مخاطره مواجه کند بدون شک قیمت جهانی نفت افزایش پیدا می کند. بنابراین عوامل متعددی چون نابسامانی و جنگ می تواند پیش بینی قیمت نفت درسال آینده را تغییر دهد.

قربان؛ افزود: به طور کلی اگر هیچ کدام از این اتفاقات رخ ندهد قیمت جهانی نفت بر مبنای عرضه و تقاضا باید تعیین شود که درحال حاضر افزایش عرضه بر تقاضا باعث کاهش قیمت جهانی نفت شده است.

این کار‌شناس حوزه نفت و انرژی،تصریح کرد: سقف تولید اوپک روزانه 30 میلیون بشکه تعیین شده است،اما اکنون به دلیل عدم رعایت این میزان سقف تولید از سوی کشورهای عضو این سازمان روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت بیشتر تولید می شود البته کشورهای غیر عضو سازمان اوپک هم مازاد تولید نفت دارند.

وی،افزود: همچنین در آن طرف سکه مصرف فرآورده های نفتی به دلیل رکود اقتصادی در بسیاری از کشورها به ویژه کشور چین با کاهش مواجه شده است یعنی کشور چین رشد اقتصادی داشته اما تقاضا برای فرآورده های نفتی در این کشور کاهش پیدا کرده است.

این کار‌شناس حوزه نفت و انرژی،با بیان اینکه هم اکنون افزایش مازاد تولید و کاهش تقاضا برای فرآورده های نفتی باعث کاهش چشمگیر قیمت جهانی نفت شده است،تصریح کرد: زمانی که قیمت جهانی نفت کاهش قابل توجهی پیدا کند، بدون شک نفت هایی که هزینه تولید آنها بیشتر از 40 دلار است به دلیل عدم توجیه اقتصادی از گردونه تولید خارج می شوند در نتیجه عرضه نفت به دلیل خروج نفت های گران کاهش پیدا خواهد کرد.

قربان، افزود: همچنین تقاضا برای نفت 30 دلاری به مراتب بالاتر از تقاضا برای نفت 100 دلاری است، بنابراین احتمال افزایش تقاضا برای فرآورده های نفتی هم وجود دارد.

این کار‌شناس حوزه نفت و انرژی، اگر در این مقطع زمانی اقتصاد کشورهایی مانند اقتصاد کشور چین نیز رشد و رونق بیشتری پیدا کند بدون شک با کاهش تولید،قیمت جهانی نفت بهبود پیدا خواهد کرد، چنانچه این امر محقق نشود یعنی رکود همچنان بر اقتصاد چین حاکم باشد احتمال دارد که قیمت نفت به صورت تدریجی افزایش پیدا کند یا به هیچ عنوان قیمت جهانی نفت بهبود پیدا نکند.

401/601

کد خبر: 619511

وب گردی

وب گردی