موضوعی که تبدیل به  معضلی  همگانی شده/نیاز به قضای حاجت دارید ؟/ سرویس مورد نظر در دسترس نیست!

شاید درنگاه اول سوژه انتخابی ما برایتان عجیب و حتی خنده دار باشد اما با کمی دقت و فکر کردن متوجه می شوید که کمبود و یا نبود سرویس های بهداشتی در شهر و جاده ها به معضلی جدی تبدیل شده و برای رفع این کمبود بایدمطالعه و برنامه ریزی کرد.این موضوع زمانی برایتان جدی می شود که جایی احتیاج به سرویس بهداشتی داشته باشید و در دسترس نباشد!

زهره حاجیان - ایسکانیوز :هر چه بیشتر تلاش کنی و به رویت نیاوری و در دل به سوژه ما بخندی باز هم نمی توانی نیاز و ضرورتش را انکار کنی. دستشویی ها و سرویس های بهداشتی را می گویم . کدامیک از شما می توانید ضرورت وجودی یک چشمه دستشویی را انکار کنید ؟ کدامیک از شما می توانید ادعا کنید که برای یک بار هم که شده در کوچه و خیابان نیاز به دستشویی نداشته اید و زمان زیادی را برای پیدا کردن آن صرف نکرده اید ؟

قبول کنید یا نه این یک مشکل بزرگ و یکی از معضلات شهرهای بزرگ مخصوصا تهران است . گزارش این هفته به کمبود سرویس های بهداشتی در کلان شهر تهران می پردازد و نویسنده این گزارش سعی دارد بگوید توالت ها در زندگی های مدرن شهری چه نقش حیاتی و پررنگی را ایفا می کنند.

معضلی به نام نبود سرویس های بهداشتی در تهران

70 سرویس مکانیزه و 38 سرویس پرتابل در تهران وجود دارد اما این تعداد برای جمعیت کنونی تهران کفایت می کند آیا ؟

اگر این روزهای بارانی فروردین ماه دلتان هوای قدم زدن در خیابان ها را کرده باید به این نکته توجه کنید که نیاز به قضای حاجت پیدا نکنید چرا که به سختی می توانید سرویس بهداشتی پیدا کنید البته بسته به خیابان و مکانی که قدم می زنید وضعیت فرق می کند . ما در این مجال کم چند مکان عمومی شهر را که تردد و رفت و آمد در آنها زیادتر از دیگر اماکن است نام می بریم و قضاوت را به شما می سپاریم.

در مساجد بسته است

شما یادتان نمی آید روزی روزگاری در مساجد محلات همیشه به روی مردم عادی و نمازگزاران باز بود .آن روزها اگر مسافری از جایی می رسید و نیاز به استراحت چند ساعته داشت می توانست به نزدیکترین مسجد مراجعه کند اما این روزها در مساجد فقط نیم ساعت قبل و بعد از اذان و اقامه نماز باز است .

این روزهاشرایط و وضعیت سرویس های بهداشتی مساجد که هر از گاهی توسط هزینه هایی که شهرداری ها و امور مساجدمی پردازد و بازسازی یا بهسازی می شود مطلوب است اما درهای آن همیشه به روی شهروندان باز نیست و نمازگزاران و افراد در همان پروسه زمانی خاص- زمان اذان و اقامه نماز - می توانند از سرویس های بهداشتی استفاده کنند .

رعایت بهداشت در وضوخانه های مساجد و امامزاده ها هم از مواردی است که باید به صورت کامل رعایت شود چرا که اسلام دین پاکیزگی است و برای اقامه نماز و عبادت فرایض دینی باید این موارد به دقت رعایت شود.

بوستان ها و معضل قفل بودن در دستشویی ها

بوستان ها مهمترین و معروفترین اماکن عمومی محسوب می شوند مکان هایی که به صورت پراکنده در شهر تقسیم شده اند اما این روزها مشکل نبود یا کمبود سرویس های بهداشتی در پارک ها تبدیل به معضل شده است.

در این میان قفل بودن درهای دستشویی پارک ها از موضوعاتی است که نمی توان براحتی از کنارش گذشت در کنار آن نامناسب بودن سرویس های بهداشتی برای استفاده افراد خاص مانند معلولان و سالمندان هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

قبول داشته باشیم یا نه گاهی نیاز شدید به وجود دستشویی در اماکن عمومی و خیابان ها حداقل برای یک بارهم که شده گریبان همه افراد را گرفته است و سراسیمگی و استرس پیدا کردن اولین سرویس بهداشتی را همه ما تجربه کرده ایم و به دلیل عدم دسترسی به سرویس های بهداشتی دچار سردر گمی شده ایم .

اگر این نکته را بپذیرید و سرویس بهداشتی در دسترس نباشد مشاهده تصاویر نازیبای شهری منطقی به نظر می رسد.

بسیاری از سرویس های بهداشتی بوستان ها راس یک ساعت خاص بسته می شود و رهگذران و هم افرادی که برای استفاده از فضای سبز به بوستان ها مراجعه می کنند نمی توانند از آن استفاده کنند .

علیرضا محسنی 27 ساله با بیان این مطلب می گوید :« درهای سرویس های بهداشتی پارک قائم در یافت آباد با اینکه بسیار بزرگ است راس ساعت 10 بسته می شود و افرادی که نیاز به دستشویی داشته باشند عملا نمی دانند باید به کجا مراجعه کنند .»

او با خنده می گوید:« بااین وضع بعد ازساعت 10کسی نباید احتیاج به دستشویی داشته باشد یا در مکان های غیر معمول نیاز خود را برطرف کند.»

مسئول سرویس های بهداشتی مردانه پارک قائم می گوید:«مدتی است باتعیین نگهبان برای دستشویی ها از تجمع و اتراق معتادان در سرویس های بهداشتی و اطراف آن جلوگیری می شود.»

او با اشاره به اینکه مدت ها پیش داخل و محوطه بیرونی پر از سرنگ های آلوده بود می گوید :«با هماهنگی با سازمان بهزیستی گروهی هر هفته برای جمع آوری سرنگ های آلوده مراجعه کردند و دیگر معتادی در این مکان حق استعمال مواد یا تزریق را

ندارد .»

دستشویی پاساژها فقط مخصوص مغازه داران است

در بیشتر پاساژها و مراکز تجاری مرکز شهر که سابقه ساخت شان به دهه40 و 50 برمی گردد یک یا دو چشمه دستشویی وجود دارد که مخصوص مغازه داران و صاحبان تولیدی هاست و افراد عادی نمی توانند از آن استفاده کنند.

محمد شهبازی فروشنده بوتیکی در پاساژ وحدت در امامزاده حسن است .

او با اشاره به اینکه از سرویس های بهداشتی پاساژ فقط مغازه داران می توانند استفاده کنند می گوید:«برخی از پاساژهای مناطق شمالی شهر برای جلب مشتری اقدام به ساخت سرویس های بهداشتی مناسب کرده اند و مشتریان و رهگذران می توانند براحتی از آن استفاده می کنند اما در پاساژهای ماطق جنوبی و مرکزی شهر که قدیمی هستند یک یادو چشمه توالت وجود دارد و صاحبان هر یک از مغازه ها کلید دارند و می توانند از آن استفاده کنند.»

کودکان جز گروهی هستند که نیاز شان به دستشویی باید در لحظه برطرف شود و وجود سرویس ها در مراکز خرید و خیابان ها ضروری به نطر می رسد و در صورتی که دسترسی به دستشویی امکان پذیر نباشد والدین باید به درمانگاه یا بیمارستان های اطراف –در صورت نزدیکی به مراکز درمانی – و یا حتی ساختمان های مجاور مراجعه کنند و در صورت پیدانکردن گوشه ای خلوت و دور از انظار مشکل کودک راحل می کند.

اینجا ایران است بازار تهران

روزانه بیش از 5/1 میلیون نفرجمعیت شناور در بازار تهران و محدوده آن ترددمی کنند و همین جمعیت ضرورت وجود سرویس های بهداشتی را دو چندان می کند .

در بازار تهران که هم رفت و آمد شهروندان زیاد است و هم اطراف آن تبدیل به پاتوق گردشگران داخلی و توریست های خارجی شده کمبود و نبود سرویس ها بیشتر به نظر می رسد.

مهندس هومن شکوری از مهندسان ناظر شهرداری با اشاره به اینکه سرویس های بهداشتی واحدهای مجزا از سایر واحدهای شهری نیست می گوید:«به نظر من دستشویی ها واحدهایی هستند که خدمات تکمیلی در مجموعه های بزرگ را باید ارائه دهند به همین دلیل شهرداری به دنبال برنامه هایی است تا همه فضاهای عمومی مانند مراکز تجاری عمده ،مساجد ،ساختمان های دولتی و فضاهایی که شهروندان مراجعه می کنند را مجهز به سرویس های بهداشتی کنند.»

اما به نظرمی رسد که مشکل بازار تهران با این اقدامات به صورت کامل حل نمی شود چراکه یکی از بزرگترین مشکلات سرویس های بهداشتی در اماکن عمومی شهر نحوه رسیدگی و نگهداری از آنهاست و با بروز اولین و اصلی ترین مشکل یعنی بهداشت در سرویس های بهداشت صورت مساله پاک می شود و سرویس های بهداشتی یکی پس از دیگری تعطیل می شود.

اگر به این مسئله مشکل پیدا کردن سرویس ها را در کوچه پس کوچه های بازار رااضافه کنیم به عمق فاجعه پی می بریم.

ورزشگاه آزادی و مشکل دستشویی هایش

در میان مکان های مهم تهران بدون شک نام ورزشگاه آزادی با 100هزار نفر گنجایش از اماکن معروف است.

حال تصور کنید هر هفته این تعداد برای تماشای بازی به این ورزشگاه بروند و در مدت چند ساعتی که آنجاهستند نیاز به دستشویی پیدا کنند به نظر شما چه اتفاقی می افتد ؟

به گفته یکی از مسئولان مجموعه آزادی - که نمی خواهد نامی از او برده شود- پیش از این به ازای هر 473 نفر یک چشمه دستشویی وجود داشت و تصمیم گرفته شده تعداد سرویس ها را دو برابر شود.

این در حالی است که به توصیه فیفا باید به ازای هر 250 نفر یک چشمه دستشویی وجود داشته باشد.

او با اشاره به اینکه نگهداری و نظافت از سرویس های بهداشتی به فرهنگ عمومی بر می گردد می گوید:«قطعا اگر برای شما مهمان بیاید و در آپارتمان شما 20 مهمان داشته باشید سرویس های بهداشتی جوابگو نخواهد بود.»

مدارس و مشکل سرویس های بهداشتی

هرکدام از ما تجربه یک بار اجازه گرفتن از خانم معلم هایمان را برای رفتن به دستشویی داریم و یادمان می آید که گاهی برای اجازه گرفتن از معلم ها چقدرپا به پا کرده ایم گاهی هم شاهد بوده ایم که عده ای به دلیل خجالت کشیدن و دیر اجازه دادن خانوم معلم شلوارشان را خیس کرده اند و...

مشکل کمبود و عدم رعایت نظافت سرویس های بهداشتی مدارس ازمواردی است که نمی توان نادیده گرفت این موضوع ارتباط مستقیمی با سلامت جسمانی و روحی و بهداشت دانش آموزان دارد.

در این میان مدارس دولتی به دلیل شلوغی وضعیت نامناسب تری دارند ولی مدارس غیر انتفاعی سعی می کنند با فراهم کردن شرایط بهتر نظر مساعد والدین و دامش آموزان را جلب کنند.

این در حالی است که بر اساس گزارش صدا و سیمای محلی خوزستان؛مدرسه ای در آبادان با 600 دانش آموز سرویس بهداشتی ندارد و دانش آموزان برای استفاده از دستشویی باید تا پایان زمان مدرسه و رسیدن به خانه تحمل کنند و یا مسیر مدرسه تا خانه را به سرعت بدوند!!

مقصر کیست ؟

ما عادت کرده ایم که همیشه تقصیرها را به گردن یکی دیگر بیندازیم و نفر سوم را مقصر کمبودها و مشکلات بدانیم و هنوز کسی نمی داند که مشکل کمبود یا نبود دستشویی مدارس به عهده آموزش و پرورش است یا سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و یا اداره سلامت یا بساز و بفروش ها...

چند سال پیش بود که" نسترن خسروی " رییس گروه معماری سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس در مصاحبه باروزنامه ایران در باره سرانه سرویس بهداشتی برای دانش آموزان گفته بود که بر اساس ضوابط و مقررات به ازای هر کلاس حداقل باید یک سرویس بهداشتی ساخته شود.

مشکل کمبود یا نبود سرویس های بهداشتی به اینجا ختم نمی شود و ما قصد داریم باز هم به این مشکل از زاویه های دیگر بپردازیم .

105105

کد خبر: 619647

وب گردی

وب گردی