در دید و بازدیدها مراقب روبوسی کردن باشید/مراقبت از آنفلوانزا الکترونیک شد

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اعلام آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی در کشور از فعال شدن سیستم ثبت و مراقبت الکترونیک آنفلوانزا خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا محمود نبوی درباره آخرین وضعیت بیماریهای واگیر در کشور گفت: مهمترین بیماریهایی که در ایام نوروز مورد توجه است، شامل دو بیماری آنفلوانزا و مسمومیتهای گوارشی است.
او افزود: موج بیماری آنفلوانزا که در حدود آذر سال 94 در کشور شروع شده بود، به پایان رسید و اکنون در هیچ نقطه ای از کشور با اپیدمی آنفلوانزا مواجه نیستیم و فقط با موارد تک گیر این بیماری رو به رو هستیم.
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس استانداردهای بین المللی اگر موارد شیوع آنفلوانزا بیش از دو درصد جامعه باشد، به آن اپیدمی گفته می شود اما اکنون در سراسر کشور موارد ابتلا به این بیماری زیر 1.8 و در اکثر مناطق کشور زیر 1.6 درصد است.
او گفت: موارد تک گیر بیماری آنفلوانزا جای نگرانی ندارد، فقط به مردم توصیه می کنیم، در مناطق سردسیر و مسافرت به مناطق سرد، لباس گرم بپوشند و اگر با بیماری شدید تنفسی مواجه شدند، حتما به پزشک مراجعه کنند.
نبوی افزود: کارشناسان بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در تمام اورژانسهای بیمارستانی به صورت کشیک حضور دارند و نظام ثبت الکترونیک بیماریهای واگیر از جمله آنفلوانزا و بیماریهای گوارشی فعال است، نقشه استان به استان این بیماریها را داریم. گزارش لحظه به لحظه این بیماریها از 400 مرکز در سراسر کشور به وزارت بهداشت می رسد و سیستم مراقبت الکترونیک این بیماریها فعال است.

بسیاری از مردم اصول اخلاق تنفسی را رعایت نمی کنند
او ادامه داد: با وجود فروکش کردن موج بیماری آنفلوانزا، مردم باید مراقب باشند و مثلا با بدن عرق کرده در معرض هوای سرد قرار نگیرند و به خصوص اخلاق تنفسی را رعایت کنند.
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: یکی از مشکلاتی که هنوز عامل مهم گسترش بیماریهای تنفسی در کشور است، این است که بسیاری از افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا به راحتی با دیگران دست می دهند، روبوسی می کنند یا حتی در صورت دیگران عطسه می کنند.
نبوی با اشاره به موج آنفلوانزا در زمستان گذشته افزود: موج اول اپیدمی آنفلوانزا که در کشور رخ داد از حدود آذر 94 تا اوایل اسفند بود که با نوع آنفلوانزای H1N1 در کشور مشاهده شد، موج دوم نیز از اوایل اسفند با نوع آنفلوانزای B بروز کرد و سال گذشته آنفلوانزای نوع H3N2 چندان در کشور بروزی نداشت.
او درباره موارد مرگ ناشی از اپیدمی آنفلوانزا در سال گذشته گفت: هنوز آمار دقیقی از موارد مرگ آنفلوانزا را در سال 94 در اختیار نداریم اما در مجموع وضعیت طبیعی بود، در تمام دنبا معمولا یک درصد از موارد آنفلوانزا به صورت شدید و ذات الریه بروز می کند که نیاز به بستری دارد و از این تعداد نیز حدود 7.5 درصد فوت می کنند که در کشور ما موارد بستری زیر یک درصد و موارد مرگ زیر 5.5 درصد بود.
نبوی درباره موارد بیماریهای گوارشی در ایام نوروز نیز توضیح داد: با توجه به مسافرتهای ایام نوروز انتطار مراجعه درصدی از مردم به علت مسمومیت به اورژانس های بیمارستانی را داریم اما شواهد نشان می دهد که مردم به بهداشت آب و مواد غذایی توجه دارند.
او گفت: اکثر مردم از آب سالم و مطمئن برای آشامیدن استفاده می کنند، ضد عفونی کردن سبزی ها قبل از مصرف افزایش یافته است و موارد مسمومیت و بیماریهای گوارشی نسبت به گذشته کاهش یافته است.
105105

کد خبر: 619789

وب گردی

وب گردی