همه چیز درباره شورای راهبردی زنان فرهیخته/ هزار و صدو هشتاد و چهار مدیر زن در دانشگاه آزاد اسلامی

وجود هفت هزار هیات علمی و 10هزار کارمند زن در دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد تیم جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی با تشکیل یک شورای راهبردی و تخصصی، ارتقای منزلت مدیران و کارکنان زن دانشگاه و استفاده از پتانسیل های بانوان فرهیخته و دانشگاه آزاد اسلامی را پیگیری کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، این شورا که با عنوان شورای راهبردی زنان فرهیخته و به ریاست خانم دکتر طباطبایی در مهر 92 تشکیل شد ضمن جمع‌آوری اطلاعاتی درباره بانوان توانمند با تشکیل شوراهای راهبردی زنان فرهیخته در استان‌ها، این برنامه ریزی را به سراسر کشور تعمیم داد. به گفته دکتر طباطبایی رئیس این شورا تا کنون در تمامی کشور و استانها شورای استانی زنان فرهیخته تشکیل و بیش از 170 جلسه نیز برگزار شده است و قرار است در سازمان سما نیز این شورا تشکیل شود.

دکتر متینه پاکیده دبیر این شورا نیز، یکی از اهداف اولیه تشکیل این شورا را، جبران کمبود حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرده است و بیان کرده که از زمان تشکیل این شورا و در دوره مدیریت دکتر میرزاده در خصوص این امر اهتمام جدی به عمل آمده است. یکی از مهمترین نماد های این اهتمام جدی انتصاب تعدادی از بانوان فرهیخته دانشگاه به عنوان روسای واحد این دانشگاه است. در حالی که دو سال پیش تنها یک رئیس واحد خانم در دانشگاه وجود داشت، امروز 8 واحد دانشگاه آزاد اسلامی توسط خانم‌ها مدیریت می‌شوند.

هر چند به نظر می آید با توجه به اینکه در 30 سال گذشته فعالیت زنان در پست‌های مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی کم بوده، سرعت به کارگیری زنان فرهیخته در پست‌های مدیریتی می بایست افزایش پیدا کند. در این راستا به پیشنهاد دکتر میرزاده بانک جامع از اطلاعات بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در دست تهیه است تا در انتصابات دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.

نکته دیگر در خصوص تحولات دو سال اخیر، بحث ارتقای وضعیت کارکنان زن دانشگاه است. 30 درصد از کل کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی را زنان تشکیل می دهند و به گفته دکتر پاکیده، یکی از مصوبات جدید شورای زنان فرهیخته، ارتقا وضعیت زنان کارمند دانشگاه آزاد اسلامی است و مقرر شده سیاست‌گذاری‌هایی درباره جنبه‌های رفاهی و شغلی زنان کارمند این دانشگاه صورت گیرد.

وجود هفت هزار هیات علمی زن باعث شده است تا دانشگاه در اختصاص پست های مدیریتی به زنان از پتانسیل بالایی برخوردار باشد. در سازمان مرکزی 18 مشاور و مدیر، 45 عضو شوراهای مختلف، 8 نفر در سازمان سما و... در سطوح مدیریتی مشغول فعالیت هستند و با این ترتیب می توان گفت در سطوح مختلف دانشگاه از مدیر گروه تا رئیس واحد و مدیر سازمان مرکزی، مجموع زنان مدیر دانشگاه به هزار و 184 نفر می‌رسد.

نکته جالب توجه این است که در سال 1395 این روند با سرعت و قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت چرا که دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش زن و مدیریت آموزش عالی که توسط شورای راهبردی زنان فرهیخته برگزار شد، وعده داد بودجه مستقلی در برنامه ششم دانشگاه برای شورای راهبردی زنان فرهیخته تخصیص یابد و گفت: در هیأت امنای استان‌ها بودجه مشخصی در برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی که از سال 95 آغاز و تا سال 1404 ادامه دارد، برای سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های شورای راهبردی زنان فرهیخته در تمامی استان‌ها در نظر گرفته شده است.

همچنین به گفته دکتر میرزاده، در جشنواره فرهیختگان که اردیبهشت ماه همزمان با سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود، از بانوان پژوهشگری که بیش از سه تا پنج مقاله علمی چاپ کرده اند، تقدیر خواهد شد.

10103

کد خبر: 619829

وب گردی

وب گردی