سلول‌های بنیادی تحولی شگرفت در درمان سرطان سر و گردن

امروزه سلول‌های بنیادی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود که سرطان سر و گردن یکی از موضوعات مورد بررسی در این زمینه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مژگان علاء الدینی سرپرست آزمایشگاه سلولی و مولکولی مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تحقیقات سلول‌های بنیادی در حوزه دندانپزشکی گفت: سلول‌های بنیادی در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی در حال انجام است که در آزمایشگاه سلولی و مولکولی نیز تحقیقات آن آغاز می‌شود و در دندانپزشکی به کار می‌رود.

او در خصوص فعالیت‌های این آزمایشگاه در حوزه سرطان سر و گردن گفت: تحقیقات پایه‌ای در بافت‌های سرطانی سر و گردن اعم از بررسی ژن‌ها و پروتئین‌های مختلف، بررسی‌های اپیدمیولوژی و میزان شیوع این ضایعات در مرکز تحقیقات دندانپزشکی در حال انجام است.

این محقق حوزه دندانپزشکی در رابطه با تحقیقات درمانی گفت: تحقیقات پایه‌ای کشت‌های سلولی‌، نمونه‌ةای بافتی و مواد درمانی مورد نظر را تحت آزمایش قرار می‌دهند.

او در زمینه سرطان سرو گردن گفت: سرطان سر و گردن شامل سرطان دهان،‌لب، حفره دهان، لثه و زبان می‌شود که می‌تواند هر کدام از این نواحی را به صورت نمونه‌ةای بافتی ویا ردههای سلولی سرطانی درگیر کند.

علاءالدینی با بیان اینکه برای درمان ابتدا آزمایش‌های پایه‌ای انجام می‌شود، گفت: سرطان دهان یکی از معضلاتی است که هنوز درمان قطعی و راهکاری که بتواند پیش آگهی بیماران را به نحو مطلوب افزایش دهد ندارد و تمام محققین در سراسر دنیا که در حیطه سرطان دهان فعالیت می‌کنند امیدوارند گاهی در جهت بهبود و درمان این ضایعه بردارند.

او در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی در ساخت بافت‌نسج دندان گفت: این فعالیت هنوز به طور کامل محقق نشده و دسته‌ای از مطالعات بر روی رده‌های سلولی دندان مانند مینا و عاج دندان در ایران صورت گرفته اما توانایی ساخت دندان به طور کامل محقق نشده است.

10103

کد خبر: 619865

وب گردی

وب گردی