فلش، حافظه‌ی داخلی و باتری؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

معیارهایی نظیر مگاپیکسل، اندازه‌ی دیافراگم، تکنولوژی فوکوس خودکار، واکنش شاتر، عکاسی پی‌درپی و لرزشگیر اپتیکال، تنظیمات دستی، عکاسی RAW و صفحه نمایش جزو عوامل سخت‌افراری و نرم‌افزاری مهم در انتخاب یک گوشی موبایل مناسب برای عکاسی هستند که در قسمت‌های قبلی این مقاله‌ی دنباله‌دار به تفضیل به بررسی آن‌ها پرداختیم. زمینه‌ی معیارهای مهم‌تری که قبلا بررسی شد نمره‌ی قبولی را کسب کرده باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، برخورداری از اولویت کمتر به معنی بی‌اهمیت بودن این عوامل نیست بلکه بدین معنی است که این معیارها به شرطی اهمیت دارند که گوشی مورد نظر در زمینه‌ی معیارهای مهم‌تری که قبلا بررسی شد نمره‌ی قبولی را کسب کرده باشد.

فلش

به اعتقاد ما فلش در میان جنبه‌های سخت‌افزاری انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب برای عکاسی از اولویت پایین‌تری برخوردار است. چراکه فلش دوربین گوشی موبایل هرقدر هم که قدرتمند باشد باز تنها قادر است فضای نسبتا محدودی را روشن کند. بنابراین حتی اگر موفق شویم با استفاده از فلش سوژه‌های نزدیک به دوربین را به‌خوبی نوردهی کنیم معمولا تمام فضای پس‌زمینه‌ی تصویر تاریک خواهد بود. به همین دلیل توصیه ما این است که هنگام عکاسی با موبایل همیشه فلش را به‌طور پیش‌فرض روی حالت خاموش قرار دهید و تنها در موارد کاملا ضروری از آن استفاده کنید.معمولا استفاده از فلش بیشتر در فضاهای داخلی کوچک موثر است. درمجموع با بهبود روزافزون عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند در شرایط نور کم، ضرورت استفاده از فلش هم کاهش پیدا کرده است.

فلش‌های زنون (Xenon) که در بسیاری از دوربین‌های عکاسی به کار می‌روند پرنورترین و موثرترین نوع فلش داخلی محسوب می‌شوند. ولی به دلیل مصرف زیاد انرژی و ابعاد نسبتا بزرگ کمتر شاهد استفاده از آن‌ها در گوشی‌های موبایل هستیم. در مقابل استفاده از فلش‌های LED به دلیل مصرف کمتر باتری و اندازه‌ی بسیار کوچک‌تر تقریبا به استانداردی برای گوشی‌های موبایل تبدیل شده است. برخی از گوشی‌های هوشمند برای جبران نوردهی کمتر فلش‌های LED دو عدد از آن‌ها را به‌طور هم‌زمان (Dual LED) استفاده می‌کنند. البته فلش‌های Dual LED هنوز هم بارها ضعیف‌تر از فلش‌های زنون هستند

همچنین در سال‌های اخیر شاهد استفاده از دو نوع مختلف از فلش LED با دو طیف رنگی متفاوت سرد و گرم (Dual Tone LED) توسط برخی از گوشی‌های هوشمند هستیم. این روش به دوربین گوشی اجازه می‌دهد از طریق ترکیب کردن هوشمند نور دو LED سرد و گرم بر حسب دمای رنگ نور محیط عکاسی به عکس‌هایی با رنگ‌های طبیعی‌تر (به‌ویژه در مورد رنگ پوست) دست یابد. حتی برخی از گوشی‌های هوشمند پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و برای رسیدن به طبیعی‌ترین بازتولید رنگ‌ها هنگام عکاسی با فلش از ترکیب سه LED با رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی (RGB) استفاده می‌کنند.

حافظه‌ی داخلی و باتری

هرچند حافظه‌ی داخلی و باتری هیچ تاثیر مستقیمی روی عملکرد دوربین گوشی ندارند ولی اگر شما قصد دارید عکاسی موبایل را به‌طورجدی پیگیری کنید لازم است به این موارد هم توجه داشته باشید. بدون شک مواجه شدن با مشکل کمبود جای کافی برای ذخیره کردن عکس‌ها یا تمام شدن باتری گوشی درست زمانی که گرم عکاسی هستید اصلا خوشایند نخواهد بود. میزان حافظه‌ی داخلی در مورد گوشی‌هایی که از کارت حافظه‌ی جانبی پشتیبانی می‌کنند اهمیت کمتری دارد. ولی اگر گوشی موردنظر شما از کارت حافظه‌ی داخلی پشتیبانی نمی‌کند توصیه می‌کنیم مدلی را انتخاب کنید که حداقل به32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی مجهز باشد.

در مورد باتری هم گوشی‌هایی که باتری قابل تعویض داشته باشند راه‌حل ساده‌ای برای مشکل اتمام شارژ گوشی هنگام عکاسی فراهم می‌کنند. ولی اگر باتری گوشی غیرقابل تعویض باشد ظرفیت باتری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که طول عمر باتری علاوه بر ظرفیت به عوامل دیگری نظیر اندازه، تکنولوژی و رزولوشن صفحه‌ی نمایش، معماری پردازنده‌ی مرکزی و بهینه بودن نرم‌افزاری هم بستگی دارد. درنهایت عملکرد باتری تنها زمانی می‌تواند معیاری برای انتخاب باشد که عملکرد دوربین گوشی در زمینه‌های اساسی و اصلی نیاز و انتظار شما را برآورده کند.

در بخش بعدی که بخش پایانی این مقاله‌ی دنباله‌دار خواهد بود به بررسی سیستم‌های عامل مختلف و اکو سیستم هرکدام خواهیم پرداخت که به اعتقاد ما مهم‌ترین عامل نرم‌افزاری است و تاثیر بسزایی در محبوبیت یک گوشی هوشمند میان علاقه‌مندان جدی عکاسی موبایل دارد.

20103

کد خبر: 619998

وب گردی

وب گردی