تهران_ایسکانیوز: پیش از پایان سفر سه روزه وزیر امورخارجه ایران به عراق، محمدجواد ظریف با مسعود بارزانی و جلال طالبانی دیدار کرد. در این دیدار که در اربیل اتفاق افتاد، وزیر امورخارجه ایران بر نبود نیروی نظامی ایران در عراق تاکید و بارزانی از مساعدت های و حمایت های ایران در مواقع حساس تقدیر کرد. به گزارش رویترز رئیس اقلیم کردستان در نشست مشترک با وزیر امورخارجه ایران گفته است که تهران تسلیحات نظامی به پیشمرگه ها ارسال کرده است. پس از اعلام این خبر از سوی بارزانی که در خروجی سایت های خبری رویترز و بی بی سی قرار گرفت، رسانه ها بار دیگر بر روابط تهران و اقلیم کردستان متمرکز شده و به تحلیل و بررسی این اقدام از سوی ایران پرداختند.

حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق روابط تهران-بغداد پس از سفر ظریف به عراق را رابطه ای راهبردی تحلیل کرد گرچه اگر ادعای سایت های خبری رویترز و بی بی سی در مورد اظهارات بارزانی در نشست خبری مشترک با ظریف صحت داشته باشد، رابطه اقلیم کردستان عراق با تهران رابطه ای تاکتیکی خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این در شهریور ماه سال گذشته، عراق را به عنوان اولین مقصد کاری خود انتخاب کرد. قرار بود ظریف و بارزانی در نخست سفر وزیر خارجه ایران به عراق با یک دیگر دیدار و گفت و گو داشته باشند اما این دیدار محقق نشد.

اقلیم کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی، در جریان حمله داعش به این کشور، با عملکردی متفاوت و دور از انتظار بر جدایی و استقلال کردستان تاکید کرد. رهبران این ناحیه از عراق با فرستادن نیروهای پیشمرگه خود به شهرهای کرکوک و موصل برای مقابله با نیروهای داعش مدعی شدند که بر اساس اصل 140 قانون اساسی عراق می توانند کنترل این دو شهر را به دست خود گیرند. پس از حمله داعش به شهرهای اقلیم کردستان، در مواضع رئیس این منطقه چرخشی محسوس احساس شد و با ورود مرجعیت به انتخابات عراق به طور کلی تغییر کرد. این چرخش مواضع تا جایی بود که اقلیم کردستان برای مقابله با داعش برای دفاع از خاک این ناحیه از دولت مرکزی در خواست کمک کرد.

به گزارش رویترز، بارزانی در نشست خبری گفته است که اقلیم کردستان برای مقابله با داعش از کشورها درخواست کمک داشته و ایران نخستین کشوری بوده که به این درخواست پاسخ مثبت داده است. ظریف نیز در ادامه اظهارات بارزانی اعلام کرده است: در حالی که تهران سلاح مورد نیاز را  برای اقلیم کردستان عراق فراهم می کند، هیچ نیروی نظامی از سوی ایران در این منطقه مستقر نخواهد شد. وی در ادامه گفت: مردم عراق نیاز به کمک داشته اند از جمله کمک در مسائل دفاعی.

در واکنش به این خبر، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اظهاراتی گفت که من هیچ تاییدیه‌ای در این زمینه ندارم. من فکر می‌کنم که ما در گذشته در مورد گزارشات مربوط به ارسال سلاح از سوی ایران به عراق ابراز نگرانی کرده‌ایم که این نگرانی‌ها تاکنون ادامه دارد اما من تاکید می‌کنم که تاییدیه‌ای در این زمینه در دست نیست.

هرگونه ارسال سلاح از ایران قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند، فروش سلاح به عراق هچنین نقض تحریم‌های آمریکا محسوب می‌شود بنابراین در اینجا مساله‌ای برای نگرانی وجود دارد.

اعلام این نگرانی از سوی مقامات آمریکایی در حالی مطرح می شود که آمریکا طی هفته های گذشته مواضع داعش در نواحی مختلف را مورد هدف قرار داده و بمباران کرده اند.

ایران و عراق دو همسایه متحد در منطقه هستند که همکاری های امنیتی، اقتصادی و سیاسی گسترده ای دارند و تا پیش از روی کارآمدن دولت جدید همواره در مواجه با مسائل و بحران های منطقه ای کنار یک دیگر قرار گرفته اند. پیش بینی می شود این همکاری ها با روی کار آمدن دولت جدید فواد معصوم، رئیس جمهور عراق که نماینده ائتلاف کردهای عراق نیز هست، توسعه و گسترش یابد کمااینکه او یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان است و در کارنامه کاری خود سابقه نزدیکی فکری با جلال طالبانی دارد.

 

 

 
کد خبر: 62006

وب گردی

وب گردی