زهره حاجیان- ایسکانیوز:این جملاتی است که رئیس کارگروه تخصصی معلولان کمیته راهبری جامعه ایمن شهرداری منطقه دو تهران بعد از اجرای طرحش که به کمک کارگروه مناسب سازی و ایمن سازی معابر، اماکن و فضاهای شهری درشهرداری منطقه ۲ تهران انجام شد گفته بود.
این گزارش گپ و گفتی کوتاه با شهرام مبصر است که در باره اجرای موفق طرحش می گوید.
چرخهای هیچ ویلچری نباید مقابل پلهها متوقف شود
نام و چهره شهرام مبصر برای جامعه معلولان و افراد فعال در حوزه معلولان آشناست او سالهاست که با فعالیتهای خستگی ناپذیر و صادقانهاش در حوزه فعالیتهای اجتماعی و احقاق حقوق افراد دارای معلولیت کارنامه ای مثبت و درخشان دارد .
شناسنامه اش می گوید که در سال 1356 در شهرستان دزفول متولد شده .خودش می گوید در شناسنامه ام نوشته نشده اما تو بنویس که در خانواده ای فرهنگی متولد شدم و پس از حادثه ای که در سال 75 برایم اتفاق افتاد نخاعم آسیب دید و زندگی به شیوه جدید را تجربه می کنم .
دغدغۀ این روزهای شهرام این است که مسیرهای ترافیکی و تردد منطقه ۲ تهران را برای عبور و مرور افراد دارای معلولیت مناسب سازی کند. این دغدغه، یکی از آرزوهای بزرگ افراد معلول در ایران و البته در هر جامعهای است؛ که بتوانند از خانههایشان بیرون آیند و مطمئن باشند که در ادامه مسیر چرخهای ویلچرشان مقابل پلهها متوقف نمیشود؛ یا اگر مشکل بینایی دارند، مطمئن باشند که بدون کمک کسی میتوانند بدون نگرانی از افتادن در چالهای به مقصد برسند.
شهرداری منطقه 2 تهران به شبکه جهانی جوامع ایمن پیوست
مبصرکه در حال حاضر رئیس کارگروه تخصصی معلولان کمیته راهبری جامعه ایمن شهرداری منطقه دو تهران است و با جدیت پیگیر روند مناسبسازیهای این منطقه از شهرداری است می گوید:«
مهرماه 1390 شهرداری منطقه 2 تهران به شبکه جهانی جوامع ایمن پیوست و شهردار منطقه نیز به عنوان رییس کمیته راهبری جامعه ایمن منطقه2 منصوب شد. با توجه به اینکه یکی از اهداف شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران، مناسب سازی و ایمن سازی معابر، اماکن و فضاهای شهری برای تردد راحت و ایمن همه شهروندان به خصوص شهروندان دارای معلولیت است و همکاریهای پیشین من با شهرداری، شهردارمنطقه در حکمی مسئولیت این کارگروه را به من واگذار کرد پس از تشکیل کارگروه با همفکری اعضای، اهداف کلی کارگروه را به سه حوزه توانمندسازی، فرهنگ سازی و در نهایت پیگیری حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت ساکن در منطقه تقسیم کردیم. در همین راستا و با همکاری اعضای کارگروه تا کنون همایشها، اردوها، برنامههای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی مختلفی برای شهروندان دارای معلولیت ساکن منطقه و حتی مناطق دیگر برگزار کردیم.»
مبصربه مهمترین دستاوردهایی که طریق این کار گروه بدست آمده اشاره کرده و می گوید:«به نظر من یکی از مهمترین دستاوردهای این کارگروه در این مدت، شناسایی و تصویر برداری از3 هزار نقطه نامناسب در منطقه است که با همکاری یک گروه 26 نفره داوطلب از افراد دارای معلولیت و افراد غیر معلول انجام شد و اکنون با همکاری معاونت فنی و عمرانی، معاونت ترافیک و نظارت کارگروه معلولان منطقه، در حال به سازی و مناسب سازی این نقاط هستیم و خوشبختانه تا کنون هم در زمینه مناسب سازی و هم نصب تابلوهای ویژه پارک خودرو جانبازان و معلولان، پیشرفت بسیار خوبی در سطح منطقه داشتهایم و از مسئولان و اعضای و گروههای همیاری مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد وکسانی که همواره ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کرده اند تشکر و قدردانی می کنم.»
اعضای کارگروه به منظور رعایت استاندارد ها بر کار پیمانکاران نظارت می کنند
رئیس کارگروه تخصصی معلولان کمیته راهبری جامعه ایمن شهرداری منطقه دو تهران در پاسخ به این سوال که آیا مناسب سازیهای انجام شده ناقص و غیر استاندارد هستند و اگر اینطور است شما برای جلوگیری از این مشکلات چه کرده اید می گوید:«در برخی از موارد این مشکلات برای منطقه 2 هم رخ میدهد وما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری اعضای کارگروه، بحث نظارت بر روند مناسب سازی را به صورت مستقیم بر عهده بگیریم و در چند نشست که با حضور معاونت ترافیکی، شهرداران، مدیران فنی و عمرانی، کارشناسان ترافیکی نواحی ن9گانه شهرداری منطقه دو و اعضای کارگروه برگزار شد سعی کردیم تا مشکلات تردد شهروندان دارای معلولیت را درمنطقه برای مسئولان مربوطه ملموستر کنیم. در این نشستها تصاویر نقاط شناسایی شده و نامناسب در منطقه دو به تفکیک نواحی و با ذکر آدرس نقاط، کتابچه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و کتاب استانداردهای مناسب سازی بناها و محیطهای شهری که به درخواست کارگروه و به همت معاونت ترافیک شهرداری منطقه تهیه شده بود در اختیار شهرداران و مدیران فنی عمرانی و کارشناسان ترافیکی نواحی گذاشته شد. در نهایت مسئولیت نظارت بر روند مناسب سازی نواحی منطقه را نیز بین اعضای کارگروه تقسیم کردیم. در بعضی از موارد که استانداردها رعایت نشده باشند، اعضای کارگروه برای نظارت و تصحیح مشکلات در محل حاضر میشوند تا از نظر رعایت استانداردها پیمانکاران را راهنمایی کنند.»
افراد عادی فضای پارک ویژه معلولان را اشغال می کردند
یکی از مواردی که معمولا باعث رنجش خاطر افراد معلولی که خودروی شخصی دارند میشود اشغال فضای پارک ویژه معلولان توسط شهروندان است که برای حل این مسئله اقداماتی انجام داده ایم .
مبصر با بیان این مطلب می گوید :« پس از نصب تابلوهای ویژه پارک خودرو جانبازان و معلولان در منطقه به چنین مشکلی برخورد کردیم و موضوع را با احمد قرهگزلی مشاورریاست سازمان بهزیستی کشور در میان گذاشتم تا برای آن راه حلی منطقی پیدا کنیم که با پیگیریهای او رییس سازمان بهزیستی کشور نامه ای به سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر درخواست نصب تابلوهای مکمل «حمل با جرثقیل به استثنای خودرو جانبازان و معلولان» زیر تمام تابلوهای ویژه پارک خودرو معلولین ارسال کردند و با موافقت سردار احمدی مقدم با این درخواست از سردار مؤمنی رئیس پلیس راهور کشور خواستند تا در این زمینه دستورات لازم را صادر کنند .»
او به مهمترین مشکلات معلولان اشاره می کند و ادامه می دهد :«به نظر من متأسفانه عدم مناسب سازی فضاها و اماکن شهری، عدم مناسب سازی وسایل حمل و نقل عمومی و عدم وجود نگرش درست و مثبت اجتماعی نسبت به تواناییهای افراد دارای معلولیت از بزرگترین مشکلات آنان در جامعه است که اگر با همکاری و همدلی با یکدیگر بتوانیم فرهنگ سازی درست و مثبتی در این زمینه داشته باشیم، مسلماً مشکلاتی مانند ادامه تحصیل، اشتغال، ازدواج و ... برای این قشر از جامعه خود به خود مرتفع خواهند شد. »
در مقابل قانون گریزی ها چه کنیم ؟
مبصر در پاسخ به این سوال که آیا قوانینی که در حال حاضر داریم میتواند رفاه و آسایش را برای معلولین فراهم کنند و در برابر قانون گریزیهایی که وجود دارد چکار می شود کرد می گوید:« ما در حوزه افراد دارای معلولیت قوانین خوبی داریم به عنوان مثال در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در 16 ماده تنظیم شده قوانینی را برای این افراد در نظر گرفته شده و یا کنوانسیون جهانی دفاع از حقوق معلولان را داریم که صراحتا به رعایت حقوق معلولان پرداخته و خوشبختانه ایران هم به این پیمان نامه جهانی پیوسته است اما متأسفانه عدم وجود یک سازمان نظارتی مشخص که بر روند اجرای صحیح این قوانین نظارت جامع و کامل داشته باشد یا از سازمانهای متولی گزارش بخواهد، به وضوح احساس میشود.»
از طریق جامعه ایمن و کار گروههایش میتوان به شعار "شهری بدون مانع" دست یافت
مبصر اعتقاد دارد که از طریق جامعه ایمن و کار گروههایش میتوان به شعار "شهری بدون مانع" دست یافت و می گوید:« شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران اهداف بسیار خوب و مثبتی را در زمینه فراهم کرده و محیطی ایمن و راحت برای تمامی اقشار جامعه از جمله کودکان، سالمندان، معلولان و غیره دنبال میکند با توجه به این موضوع، به نظر من با تشکیل کارگروههای رسمی و تخصصی افراد دارای معلولیت در تمام شهرداریهای مناطق و حتی شهرستانها میتوانیم در رفع مشکلات شهروندان دارای معلولیت عملکردی بهتر و مطلوبتر داشته باشیم. چه بسا با بهسازی و مناسب سازی معابر و اماکن و فضاهای شهری و حتی وسایل حمل و نقل عمومی برای استفاده ایمن و آسان افراد دارای معلولیت، دیگر اقشار جامعه نیز مانند کودکان، سالمندان و یا حتی خانمی که در حال هدایت کالسکه بچه است نیز میتوانند به سهولت و با ایمنی کامل از این امکانات شهری استفاده کنند. بطور کلی باید باور کنیم که مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت یک ضرورت قانونی است نه حرکتی خیرخواهانه، چرا که در کنار معلولین تمام افراد ایمن تر و راحت تر از فضاهای شهری استفاده خواهند کرد. »
کاش هرگز این موضوع را فراموش نکنیم جمعیت کشور ما در حال حاضر جمعیت جوانی است اما به مرور زمان همه ما به سوی دوران سالمندی پیش خواهیم رفت وبدانیم که معلولیت یک شانس برابر میان تمام افراد جامعه است و هر لحظه ممکن است در اثر حادثه یا بیماری فردی دچار معلولیت شود ما باید شهرهایمان را طوری بسازیم که همه شهروندان به طور مستقل و بدون نیاز به کمک دیگران از تمامی امکانات موجود در آنها بتوانند استفاده کنند هر چند به نظر یک آرزوی دست نیافتنی است اما کافیست اراده کنیم و با توکل به خدا همه با هم در این راه تلاش کنیم.
105105