تشریح فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران/از کسب درآمد 20درصدی غیرشهریه‌ای در سال ۹۵ تا تجاری‌سازی علم و جذب دانشجوی خارجی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه بیان کرد: طبق برنامه‌ قرار است میزان درآمد غیرشهریه‎ای واحدهای این استان در سال 95 به 20% و تا پایان برنامه 5 ساله اول به 50% برسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، مهرداد نوابخش درباره فعالیت‎های دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال 94 گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در زمینه جذب هیات علمی یکی از استان‎های موفق در کشور بود و بیش از 1700 پرونده مربوط به جذب را ارزیابی و بیش از 1200 نفر با مدرک دکتری تخصصی به عنوان هیات علمی در استان تهران را جذب کرد.

او یادآوری کرد بیش از 10 آزمایشگاه «های‎تِک» در ساختمان نیایش واحد تهران مرکزی افتتاح شد و گفت: بیشتر فعالیت‎های دانش‌بنیان این استان در حوزه نانو، علوم دارویی، کشاورزی، مهندسی پزشکی، پتروشیمی و... به تجاری‎سازی رسیده است.

نوابخش افزود: «با توجه به اینکه مقالات علمی پژوهشی و ISI در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نقش مهمی را ایفا می‎کنند، واحدهای استان تهران به‌ویژه واحد تهران مرکزی توانستند در حوزه پژوهشی ارتقای زیادی پیدا کنند و علاوه بر رشد مقالات، مجلات علمی پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات، فناوری و وزارت بهداشت نیز بسیار درخشان عمل کردند.

رئیس واحد تهران مرکزی تاکید کرد تمرکز دانشگاه‎های استان تهران بیشتر بر روی مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری است و افزود: «ممیزی رشته محل‎ها در استان تهران انجام و همه رشته محل‎های این استان حفظ شد.

دکتر نوابخش درباره پیشرفت طرح‎های ماندگار فرهنگی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز گفت: «احداث نمادهای شهدا به‌ویژه شهدای گمنام در واحدهای دانشگاهی این استان پیشرفت خوبی داشت. همچنین بسیاری از واحدهای استان تهران در دو سال گذشته یا پذیرای پیکر پاک این شهدا شدند یا نماد‎ها و تندیس مربوط به این شهدا در واحدها ساخته یا تکمیل شد.»

او همچنین افزود: «قرار است در ابتدای سال 95 مجتمع ورزشی با نام شهدای گمنام در مجتمع ولی‎عصر و احتمالا با حضور ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: واحد تهران مرکزی به عنوان واحد مهم و اصلی تهران بزرگ بر روی کیفی‎سازی تحصیل تمرکز داشته است. سعی شد در جهت کیفی‎سازی برای همه استادان این دانشگاه که بیش از 1500 نفر هستند اتاق‎های مخصوصی در نظر گرفته شود تا دانشجویان بتوانند از طریق مراجعه به اتاق‎ها به استادان دسترسی داشته باشند.

نوابخش همچنین در تشریح برنامه‎های سال 95 دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: قرار است با توجه به سند چشم‎انداز 1404، برنامه ششم توسعه و منویات دکتر میرزاده، ریاست محترم دانشگاه، در سال آینده وابستگی واحدهای استان تهران به شهریه کمتر شود و همه واحدها به سمت افزایش درآمدهای غیرشهریه‎ای و تجاری‎سازی علم حرکت کنند.

او میزان درآمد غیرشهریه‎ای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال 94 را حدود 12% اعلام کرد و گفت: قرار است این میزان در سال 95 به 20% و تا پایان برنامه 5 ساله به 50% برسد.

به گفته دکتر نوابخش، جذب اعضای هیات علمی تا 3هزار نفر یکی دیگر از برنامه‎های دانشگاه آزاد استان تهران دانست.

نوابخش گسترش طرح‎های شفا، ساها، پارک‎های علم و فناوری و مراکز رشد را به عنوان بخشی از برنامه‎های دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال 95 یاد کرد و گفت: «پارک‎های علم و فناوری در سه بستر شرق یعنی پردیس، غرب یعنی واحدهای تهران مرکزی و گرمدره و جنوب تهران گسترش پیدا می‎کنند. البته در پردیس و گرمدره کارهای مقدماتی انجام شده و باید عملیاتی شود. همچنین مراکز رشد در همه واحدهای استان تهران شکل گرفته و در حال گسترش است.

رئیس دانشگاه تهران مرکزی تاکید کرد واحدهای استان تهران به دنبال جذب دانشجویان خارجی هستند و گفت: واحد تهران مرکزی به عنوان هسته اصلی دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران با دانشگاه‎های میلان، رم، فرانسه و...، دانشگاه تهران غرب با دانشگاه‎های وین و... قراردادهای زیادی را منعقد کرده است. در همین راستا امیدواریم در سال 95 بتوانیم با دیگر دانشگاه‎های جهان همکاری‎های مشترک زیادی انجام دهیم و پیرو این همکاری‎ها از پایان‏‌نامه‎های دکتری و کارشناسی ارشد و طرح‎های پژوهشی دانشجویان حمایت‎های لازم را در جهت توسعه علم و پژوهش به عمل آوریم.

20101

کد خبر: 620388

وب گردی

وب گردی