سرامیکی که مانند کاغذ خم می شود

محققان در هلند با استفاده از تازه ترین دستاوردهای عرصه نانو مفهومی جدید از سرامیک را ارایه کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، توسعه بسیاری از فناوری های جدید و متعلق به آینده نیازمند تجهیزات الکترونیکی انعطاف پذیر و البته سرامیک های متحول شده است. اکنون گروهی از محققان در دانشگاه تونته هلند فرمول تازه ای برای سرامیک ارایه کرده اند که دستیابی به ایده های خلاقانه در آینده را تسهیل می کند.

در واقع آنها توانسته اند فرمول تهیه مواد سرامیکی را از نو نوشته و نسلی حیرت انگیز از آنها را ارایه کنند که نه تنها همچنان مقاومت خیره کننده ای در برابر گرمای قابل توجه داشته باشد بلکه به طرز چشمگیری انعطاف پذیر بوده و همچون کاغذ خم شود.

این ماده سرامیکی جدید همچنین وزن بسیار اندکی داشته و از این حیث می توان آن را با پلیمرها مقایسه کرد. دانشمندان عنوان flexiramics را برای این سرامیک جدید انتخاب کرده اند.

آنها با استفاده از تازه ترین دستاوردهای عرصه نانو، این ماده سرامیکی را ابداع کرده و برای آنکه نشان دهند تا چه حد قابل اطمینان است آن را در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگرادی نیز آزمایش کرده اند.

دانشمندان پس از آنکه این ماده را به مدت ۲۴ ساعت متوالی در برابر چنین حرارت چشمگیری قرار دادند در کمال حیرت و هیجان متوجه شدند که هیچ تغییری در ساختار اولیه آن روی نداده است.

اهمیت این دستاورد از آن حیث مهم است که از سرامیک به عنوان یکی از مواد اصلی و تأثیرگذار در طیف گسترده ای از فناوری ها استفاده می شود که بدنه محافظ فضاپیماها تنها یکی از این موارد به شمار می آید.

20103

کد خبر: 620476

وب گردی

وب گردی