جریمه ۷۰۰ میلیاردی متخلفان در ایام نوروز/پلمب ۱۶ رستوران در جاده چالوس/کشف ۲۷ تن میوه قاچاق در تهران

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، از جریمه ۷۰۳ میلیارد ریالی متخلفان در ایام تعطیلات نوروز و پملب ۱۶ رستوران متخلف در جاده چالوس خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، علیرضا جمشیدی در نشست خبری ارائه خدمات سازمان تعزیرات در ایام تعطیلات نوروز در قالب گشت‌های مشترک گفت: گشت‌های تعزیرات ویژه ایام نوروز از 16 اسفند سال 94 آغاز و تا امروز 14 فروردین 95 ادامه داشت.

او با بیان اینکه بازرسی‌ها در این گشت‌ها به صورت گسترده صورت گرفت، افزود: در گشت مشترک امسال 30هزار 800 بازرسی مشترک صورت گرفت که نسبت به سال قبل با 12 هزار بازرسی، 139 درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از رسیدگی به 30 هزار پرونده در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: این پرونده‌ها عمدتاً مربوط به تخلفات کالا و خدمات صنفی و غیرصنفی، قاچاق کالا و ارز و تخلفات بهداشتی، درمانی و دارویی بود.

به گفته جمشیدی در ایام تعطیلات نوروز متخلفان افزون بر 736 میلیارد ریال جریمه نقدی شدند به طوری که فقط در جاده چالوس 16 رستوران متخلف پلمب شد.

او با اشاره به کشف 8 تن مرغ فاسد در تهران گفت: همچنین در این ایام با عرضه میوه قاچاق به شدت برخورد شد و شرکت‌های مسافری اعم از هوایی، زمینی و دریایی، هتل‌ها، امکان تاریخی، فرهنگی، مرکز عمده توزیع مواد غذایی، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های بهاره و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد بازرسی مستمر قرار گرفتند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی آرامش ایجاد شده در حوزه میوه در ایام تعطیلات نوروز را ناشی از برنامه‌ریزی دولت و نظارت‌های مستمر دستگاه‌هایی همچون تعزیرات عنوان کرد.

جمشیدی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال جدید مبنی بر برنامه‌ریزی وسیع برای برخورد قاچاق کالا و ارز گفت: متأسفانه طبق آمارهای رسمی در سال 93، 19.8 میلیارد دلار قاچاق در کشور داشتیم که این مسئله خسارت عمده برای تولید داخلی محسوب می‌شود و مغایر سالی است که از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شد.

او تأکید کرد: در حال حاضر 3 درصد قاچاق کشف می‌شود و جالب اینکه تنها 2 درصد پرونده‌های مهم یعنی پرونده‌های بالای 100 میلیون تومان کشف می‌شود. متأسفانه فساد سازمان‌ یافته وجود دارد و همین مسئله سبب شده قاچاق کالا و ارز به وفور دیده شود و همین امر می‌تواند خسارت‌های عمده‌ای را به کشور وارد کند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، افزود: به نظر می‌رسد در حیطه‌های مختلف از جمله قانونگذاری، اجرا و کشف و رسیدگی باید برنامه‌ریزی جامعی وجود داشته باشد و متأسفانه امروز در بحث ترانزیت بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد، میزان قاچاق کالا به وفور مشاهده می‌شود. برای نمونه سال گذشته فقط در استان ایلام دو برابر جمعیت استان برنج قاچاق وارد و در سراسر کشور توزیع شده است. امیدواریم برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به نتیجه برسد و سال 95 سال کاهش قاچاق کالا باشد.

جمشیدی همچنین از افزایش جریمه‌های نظام صنفی خبر داد و گفت: معمولاً در هر سال درصدی بر اساس نرخ تورم به جریمه‌ها اضافه می‌شود که 30 درصد در سال جدید نیز در نظر گرفته شده است، اما باید مجازات‌ها شدیدتر شود و امیدواریم قانونی که در حال آماده‌سازی آن هستیم بتواند جدی‌تر با تخلفات برخورد کند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از کاهش ۲۷ درصدی تخلفات اصناف در ایام تعطیلات نوروز و کشف ۲۷ تن میوه قاچاق در تهران خبر داد.

او در پاسخ به این سوال که بیشترین تخلفات اصناف مربوط به چه حوزه‌ای است و اینکه آیا تهران همچنان در صدر استان‌های متخلف قرار دارد یا خیر، افزود: طبیعی است که در شهری با جمعیت 10 الی 12 میلیونی، میزان تخلفات بیشتر باشد و البته به نسبت این گستردگی، میزان برنامه‌ریزی و تدارکات برای مقابله با تخلفات نیز گسترده‌تر است.

به گفته رئیس سازمان تعزیرات حکومتی قاچاق کالا و ارز به ویژه میوه، گرانفروشی و توزیع اقلام غیربهداشتی عمده تخلفات اصناف در ایام تعطیلات نوروز را شامل می‌شود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی همچنین از کاهش 26 الی 27 درصدی تخلفات در ایام نوروز امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه به رغم افزایش افزون بر صددرصد بازرسی‌ها، در نوروز امسال شاهد تخلفات کم‌تری نسبت به سال گذشته بودیم.

جمشیدی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص طرح یگان انتظامی ویژه تعزیرات گفت: در خصوص این طرح با ستاد کل نیروهای مسلح به توافق رسیدیم و هم‌اکنون نیز در حال نگارش آیین‌نامه مشترک با نیروی انتظامی هستیم و امیدواریم در سال جاری این یگان مستقر شود.

به گفته جمشیدی، عمده مشکل در این حوزه بحث بودجه است ستاد کل نیروهای مسلح برای اجرای این طرح بودجه‌ای بالغ بر 7 الی 8 میلیارد تومان از تعزیرات درخواست کرده است.

او همچنین در خصوص میزان پرونده‌های قاچاق میوه کشف‌ شده و اینکه چرا تمامی میوه‌های قاچاق کشف شده معدوم می‌شوند، گفت:‌ پرونده‌های متعددی در این حوزه داشته‌ایم به طوری که در استان تهران حدود 27 تن میوه قاچاق کشف شد و امیدواریم بتوانیم تا پایان هفته نهایی آمار نهایی را در این خصوص ارائه کنیم.

او در خصوص مصرف انسانی میوه‌های قاچاق کشف‌ شده نیز گفت: در خصوص مصرف انسانی میوه‌های قاچاق با وزیر جهاد به تفصیل صحبت کردم تا اگر امکان دارد بتوانیم میوه‌های کشف شده را به مصارف دیگر برسانیم اما فعلاً بر اساس استانداردهای تعیین شده برای این میوه به ویژه شرایط نگهداری آن، امکان مصرف انسانی برای این میوه‌ها وجود ندارد. به همین دلیل عمده میوه‌های کشف شده امحا می‌شود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص افزایش صلاحیت‌های این سازمان گفت: در قانون برنامه ششم توسعه، دولت ماده‌ای را تدوین کرده که بر اساس آن تخلف از جرم جدا می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود سرعت رسیدگی به پرونده‌ها به ویژه در حوزه بهداشت و درمان تسریع یابد. امیدواریم بر اساس این ماده 20 درصد از عناوین مجرمانه به تخلف تبدیل شود تا از این رهگذر بار دستگاه‌های قضایی نیز کاهش یابد.

20106

کد خبر: 620614

وب گردی

وب گردی