بانکرینگ نفت گاز رشد 3 هزار درصدی را تجربه کرد

مدیر امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، گفت: سال 94 بانکرینگ نفت گاز به بیش از 300 هزار تن رسید که در مقایسه با 11 ماهه سال 93 رشدی حدود سه هزار و 275 درصد را تجربه کرد.

به گزارش ایسکانیوز، اسماعیل حشم فیروز، مدیر امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، گفت: عملکرد این بخش در مجموع در حوزه های صادرات و بانکرینگ تا حدود زیادی مطلوب بود و تقریبا در بیشتر حوزه ها به برآوردهای پیش بینی شده دست یافتیم.

وی ادامه داد: در بخش بانکرینگ گاز مایع خوب عمل کردیم؛ ولی به دلیل نوسانات شدید بازار در بخش نفت گاز به میزان پیش بینی شده دست نیافتیم، به طور مثال نفت گازی که 970 دلار مبادله می شد به 280 دلار هم رسید.

حشم فیروز، با بیان این که برآورد شرکت در بحث نفتگاز پارسال 500 هزارتن بود که به دلیل نوسانات شدید بازار رقم بیش از 300 هزار تن تحقق پیدا نکرد، گفت: البته این آمار نسبت به 11 ماهه سال 93 بیش از سه هزار و 275 درصد رشد داشت که دلیل عمده رشد این بود که تا قبل ازآن ما نه تنها صادرکننده نبودیم ؛ بلکه واردکننده این فرآورده بودیم.

وی اعلام کرد: با توجه به این که از اوایل سال 94 صادرات مازاد مصرف شروع شد ما برآورد کرده بودیم که به 500 هزارتن برسیم که متاسفانه به آن دست پیدا نکردیم ؛ ولی طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته قطعا تا پایان سال 95 رقم 500 هزارتن محقق خواهد شد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در بخش بانکرینگ نفت گاز در سال 93 به عدد 123 هزار و 836 تن دست یافتیم که این رقم با بیش از 94 درصد رشد پارسال به 240 هزار و 325 تن رسید.

وی ادامه داد: بانکرینگ نفت کوره در سال 93 به سه میلیون و 512 هزار و 645 تن رسید که در سال 94 با 25 درصد رشد به چهار میلیون و 406 هزار و 966 تن رسید.

حشم فیروز تصریح کرد: در بخش نفت کوره باید به 20 درصد رشد دست پیدا می کردیم که خوشبختانه با تمام مشکلاتی که در بخش نوسان بازار و اورهال پالایشگاه بندرعباس داشتیم باز شاهد 25 درصد رشد بودیم.

وی، با بیان این که این20 درصد رشد براساس سهم بازار بانکرینگ ایران برای حفظ سهم و جایگاهمان در بحث فروش و عرضه در خلیج فارس تعیین شده است، گفت: در حال حاضر بیش از چهار میلیون تن بانکرینگ نفت کوره داریم که باید به تناسب آن 10 درصد هم بانکرینگ نفت گاز داشته باشیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: با توجه به بانکرینگ بیش از چهار میلیون تن نفت کوره باید در بخش نفت گاز 440 هزار تن فروش داشته باشیم که در حال حاضر 240 هزار تن است، بنابراین باید این رقم در سال آینده با افزایش 200 هزار تنی به 440 هزارتن برسد.

وی اظهار کرد: در بخش بانکرینگ نفت کوره با شرکتهای مربوطه تفاهم صورت گرفته فقط باید ما شرایط تحویل فرآورده را آماده کنیم که در صورت اجرای تعهداتمان به سهم تعیین شده و رشد 20 درصدی در سال 95 خواهیم رسید.

حشم فیروز ادامه داد: در بحث بانکرینگ نفت گاز برنامه ریزیهای لازم برای رسیدن به رشد 20 درصدی و حجم 500 هزار تن صورت گرفته است.

وی، با اعلام این که با 10 شرکت بانکرینگ همکاری داریم ، گفت: در حال حاضر بازارهای بین المللی، خلیج فارس و دریای عمان بازارهای عمده ما هستند و شرکت براساس تقسیم بندی بازاری که صورت گرفته نفت گاز و نفت کوره را عرضه می کند، که امیدواریم با امکاناتی که در سواحل ایجاد شده و شرائط جدید پسابرجام بتوانیم سهم مان را در زمینه بانکرینگ افزایش دهیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: ما برای صادرات دیگر فرآورده ها برحسب تقسیم بندی وزارتخانه با هدف مبارزه با قاچاق ، بازارهای اطراف ایران نظیر افغانستان، پاکستان، اربیل کردستان عراق و عراق را تامین می کنیم. همچنین، در این زمینه با دولت مرکزی عراق قرارداد صادرات روزانه 2 میلیون تن نفت گاز داریم که امسال هم تمدید خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر اقدامات لازم برای تعیین مجری و پیمانکار را پیگیری می کنیم که اگر مجری خوبی پیدا کنیم و قرارداد کامل اجرا شود به برآورد بیش از 500 هزار تن هدفگذاری شده در سال 95 دست پیدا می کنیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ، با اشاره به این که در سایر فرآورده ها به آمار پیش بینی شده دست پیدا کرده ایم، افزود: پارسال در بخش صادرات نفت گاز با سه هزار و 275 درصد رشد به 270 هزار تن دست پیدا کردیم، در حالی که این رقم در سال 93 تنها هشت هزار تن بود.

همچنین، در صادرات نفت سفید در سال 93 به رقم 500 تن رسیدیم که پارسال با 2600 درصد رشد به 13 هزار و 500 تن دست یافتیم.

وی بیان کرد: سوخت هواپیما با 15 هزار تن پارسال 400 درصد رشد را نسبت به سال 93 با عدد سه هزار تن تجربه کرد.

حشم فیروز ادامه داد: در بخش صادرات گاز مایع هم 323 درصد رشد داشتیم و از رقم 30 هزار تن سال 93 به 127 هزار تن در سال 94 رسیدیم، در بخش صادرات گوگرد با منفی 20 درصد رشد به 69 هزار و 500 هزار تن دست پیدا کردیم ، در حالی که سال 93 این رقم بالغ بر 87 هزار تن بود.

به گفته وی، این میزان رشد منفی گوگرد به دلیل کمبود تولید و وضع اورهال پالایشگاه اراک بوده و شرکت هر آنچه را تحویل گرفته به فروش رسانده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ، با اشاره به این که برای صادرات دیگر فرآورده ها هم بسته به مقادیر مازاد مصرفی که مدیریت تامین و توزیع در اختیار ما قرار دهد، مشکلی در بحث فروش وجود ندارد.

وی گفت: در بخش گاز مایع چندین قرارداد تا پایان شهریور داریم که قطعا تمدید خواهند شد.

حشم فیروز، در خصوص سهم فرآورده ها از بازار بانکرینگ و صادرات گفت: بیشترین بازار فروش بانکرینگ را نفت کوره با بیش از چهار میلیون تن به خود اختصاص داده است که مجموع دیگر فرآورده ها به این میزان نمی رسد.

به اعتقاد وی، سال 94 سال خوب و تجربه ای مناسب برای امسال بود چون نخستین سالی بود که در زمینه همه فرآورده ها با مازاد و انباشت روبرو بودیم و به شناسایی بازار، ایجاد زیرساختهای لازم و شناسایی مشتریان، ایجاد انبارها و مبادی جدید اقدام کردیم .

حشم فیروز ادامه داد: مبادی صادرات ما تنها مشهد بود ؛ ولی الان اصفهان ، ساری و قم را اضافه کرده ایم که با آماده کردن زیرساختها قطعا امسال کار روانتر و با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بخش زیادی از توان و وقتمان را صرف رفع مشکلات داخلی و عملیاتی کردن کارها کردیم که قطعا با رفع این موانع و بهبود شرائط بانکی امیدواریم مشکلات حل شود و دغدغه ما فقط فروش و بازاریابی باشد.

401/602

کد خبر: 621216

وب گردی

وب گردی