برای کنترل بیماری آسم چه کنیم؟

آسم شایع ترین بیماری مزمن کودکان و مسئول بخش عمده ای از تنگی نفس در نوجوانان و بزرگسالان است. آسم می تواند دیگر بیماری ها مانند تخریب ریه ناشی از دود سیگار، بیماری قلبی و پنومونی(عفونت ریه) را تشدید کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از میزان، آشنایی اولیه با علائم بیماری‌ها و دردها و آگاهی درباره مواجهه با آنها می تواند کمک شایانی در رفع آنها داشته باشد. در این خبر علائم آسم را خواهید خواند.

تصور کنید زیر آب هستید و از طریق شلنگ نفس می کشید، حالا از شما می خواهند شلنگ را با نی عوض کنید شما از طریق تنگ تر به تلاش بیش تری برای تنفس نیاز دارید.

این تقریبا همان اتفاقی است که هنگام حمله آسم رخ می دهد. راه های هوایی شما لوله ای است که ریه را به بیرون وصل می کند و تورم درون این لوله ها می تواند باعث تنگی مجرا شود. افزون بر این عضلات دیواره لوله ها می توانند منقبض شده و این لوله ها را تنگ تر کنند.

این علت نفس نفس زدن هنگام حمله آسم است. اگر آسم درمان نشود التهاب می تواند آسیب دایم به ریه ها وارد آورد و نیز احتمال حملات آسمی آینده را افزایش دهد.

اگر علائم زبر را دارید ممکن است آسم داشته باشید.

*احساس تنگی نفس می کنید؟
*تنفس مستلزم کوشش زیاد است؟
*احساس تنگی در قفسه سینه می کنید؟
*خس خس سینه دارید؟
*سرفه خشکی دارید که به ناخوشی دیگری مربوط نیست؟
*سرفه مکرر در شی دارید؟
*نفس نفس زده پس از 5 تا 10 دقیقه ورزش را تجربه می کنید؟


عامل حملات آسم چیست؟

آن چه در پی می آید فهرستی از عواملی است که می توانند حمله آسم ایجاد کنند به عبارت دیگر این فهرستی از مواردی است که افراد مبتلا به آسم باید ا آن پرهیز کنند هر چند ممکن است یک فرد مبتلا به آسم با همه موارد این فهرست مشکل نداشته باشد.

*گرده گل و گیاه و حساسیت فصلی
*سرماخوردگی
*دود سیگار
*پوست و موی حیوانات خانگی
*گردو خاک و مایت
*کپک
*هوای سرد
*بعضی غذاها
*آسپرین
*عطر
*آلودگی هوا

توصیه های خانگی

*توصیه های پزشک تان را دقیق رعایت کنید و داروها را دقیقا براساس دستورات مصرف کنید.

*یاد بگیرید که از یک جریان سنج برای پایش آسم خود استفاده کنید.

*سیگار نکشید و از استنشاق دود سیگار خودداری کنید.

*بالشت و پتوی خود را در پوشش های عایق به هوا قرار دهید تا کمتر در معرض گردوخاک قرار گیرد.

*از همه مواد و مواردی که می دانید می تواند باعث حمله آسم در شما گردد اجتناب کنید.

*از نگهداری حیوانات خانگی در منزل و به خصوص اتاق خواب جدا خودداری کنید.

*فرش را از اتاق خواب بیرون ببرید.

*میزان رطوبت هوای خانه را زیر 50 درصد نگه دارید.

عملکرد داروهای آسم را بشناسید

دو دسته دارو برای کنترل آسم به کار می روند: داروهای کوتاه مدت نجات و داروهای بلند مدت کنترل کننده. این داروها معمولا از طریق یک دمنده یا پافر دریافت می شود. شاید برای بعضی بیماران استفاده از دمنده دشوار باشد؛ مطمئن شوید که از یک فرد مراقب سلامت آموزش دیده نحوه درست استفاده از آن را یاد بگیرید.

داروهای نجات

داروهای نجات، رفع فوری علایم آسم را ممکن می سازند که آن ها رفع اسپاسم عضلات راه های هوایی است این داروها به سرعت هنگام حمله عمل می کنند ولی مشکل زمینه ساز را درمان نمی کنند و در نتیجه از حملات بعدی پیشگیری نمی کنند از شایع ترین داروهای نجات، سالبوتامول و تربوتالین را می توان نام برد.


داروهای کنترل

این داروها به طور مستمر التهاب را کم می کنند بنابراین از حملات آتی پیشگیری می‌کنند مهم ترین داروهای این دسته کورتیکواستروئیدهای استنشاقی هستند همان طور که از نام آن پیداست این داروها حاوی استروئید هستند که ضد التهاب است این دارو، تورم راه های هوایی را کاهش می دهد تا از علائم پیشگیری و از تخریب بلند مدت ریه جلوگیری کند.

به عنوان یک قانون راهنما برای ارزیابی کفایت داروهای آسم، اگر بیش از 3 بار در هفته به داروهای نجابت نیاز پیدا می کنید یا علامت سرفه شبانه دارید، نیاز است که با پزشک خود مشورت کنید.


آسم ناشی از ورزش(EIA)

بسیاری از مبتلایان به آسم به فاصله کوتاهی از شروع به حرکات ورزشی به خصوصی در هوای سرد یا آلوده دچار حمله آسم می شوند بعضی هم فقط در این شرایط دچار حمله آسم می شوند این مبتلایان به آسم به دلیل اسپاسم عضلات دیواره راه های هوایی به حمله آسم دچار می شوند و التهاب ندارند.

این افراد می توانند با استفاده از دارویی مثل سالبوتامول 15 تا 20 دقیقه قبل از شروع ورزش از حمله آسم درامان بمانند. دیگر مبتلایان به آسم یا به همین ترتیب یا با افزایش دوز داروهای کنترل کننده(کورتبکواستروئیدها) می توانند از اسپاسم راه های هوایی پیشگیری کنند داروهای کنترل کننده جلوی تشدید اسپاسم به دلیل التهاب را می گیرند همچنین توصیه می شود پیش از شروع ورزش به آرامی خود را گرم کنید.

به خاطر داشته باشید آسم طولانی مدت که به خوبی کنترل نشود، می تواند آسیب دایمی ایجاد کند.

20103

کد خبر: 621360

وب گردی

وب گردی