موسویان: نباید دچار توهم شویم/باهم صادقانه وصریح حرف بزنیم

موسویان با اشاره به اینکه مسیر صلح بین ایران و آمریکا پیچیده‌ترین مسیر صلح در عالم دیپلماسی امروز است، گفت: آمریکا باید چهار محور را در رفتار با ایران رعایت کند: استفاده از دیپلماسی و نه تحریم، گفت‌وگو با زبان احترام و نه تهدید و تحقیر، تضمین عدم مداخله و نفوذ در ایران و بهره‌مندی از منافع مشترک.

به گزارش ایسکانیوز، سید حسین موسویان در نشست شورای روابط جهانی شهر کلیولند ایالت اوهایو آمریکا با اشاره به موارد استمرار خصومت‌های آمریکا بعد از برجام همچون کارشکنی کنگره در ارائه تحریم‌های جدید، 10 دلیل بی‌اعتمادی ایران به آمریکا را برای حضار شمرد.

وی به مواردی از خیانت‌های آمریکایی‌ها در حق ملت ایران همچون ساماندهی کودتای 1953 علیه مصدق، حمایت از دیکتاتوری شاه، اعمال سیاست تغییر رژیم در ایران، حمایت از تجاوز صدام، حمایت از به کارگیری سلاح شیمیایی علیه ایران، جنگ سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی در دو دهه گذشته، ساقط کردن هواپیمای مسافری و کشتن 290 ایرانی،حمایت بی چون و چرا از جنایات اسراییل علیه فاسطینی‌ها، رفتار دوگانه در موضوع هسته‌ای با تحریم ایران و برقراری روابط استراتژیک با اسراییل و پاکستان و هند که هم معاهده ان پی تی را نپذیرفته و هم بمب هسته‌ای ساخته‌اند، حمایت از رژیم‌های فاسد و دیکتاتور در منطقه اشاره کرده و گفت: آمریکایی‌ها باید بفهمند که دلایل بی اعتمادی ایران به آمریکا گسترده، مشروع و واقعی است.

معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای‌ عالی امنیت ملی با اشاره به چهار تحول بی سابقه در روابط تهران و واشنگتن بعد از برجام گفت: مذاکرات مستقیم دیپلمات‌های عالی‌رتبه ایران و آمریکا اولین تحول و عامل مهم حصول توافق هسته‌ای بود. مذاکرات سیستم‌های امنیتی آمریکا و ایران در مورد تبادل زندانیان دومین واقعه بی‌سابقه، آزادی سریع ملوانان آمریکایی و توافق بر آزادسازی 1.7 میلیارد دلار دارایی ایران سومین و چهارمین تحول بی‌سابقه در روابط دو کشور بعد از انقلاب تلقی می‌شوند.

وی به حسن‌نیت‌های ایران اشاره و گفت: ایران در دوران همه روسای جمهور بعد ازانقلاب همیشه برای رفع خصومت با آمریکا حسن نیت نشان داد و آمریکا بدعهدی کرد.

موسویان در ادامه گفت: ایرانی‌ها ملت مغروری هستند و زبان زور و تحقیر را تحمل نمی‌کنند. متاسفانه اکثر سیاستمداران آمریکا عادت کرده‌اند با ایران با زبان زور و تهدید حرف بزنند. این روش نتیجه معکوس داشته و سیاسیون آمریکا باید درک کنند که با ایران با تاریخ و تمدن چندهزار ساله با احترام حرف بزنند.

وی با اشاره به مطالعات شرق شناس بزرگ آرتور پوپ ( Arthur Pope )گفت: مطالعات این دانشمند شرق‌شناس نشان می‌دهد که ایرانی‌ها اولین تمدن بشری را تشکیل دادند.

تمدن ایرانی‌ها 500 سال قبل از مصر، 1000 سال قبل از هند،2000 سال قبل از چین، 3000 سال قبل از یونان و 4000 سال قبل از تمدن رم بوده است. لذا مردم ایران حق دارند که به چنین تمدنی افتخار کنند و زبان تحقیر خارجی را تحمل نکنند.

موسویان تاکید کرد که علت موفقیت مذاکرات هسته‌ای این بود که هیات آمریکایی با زبان احترام با همتایان ایرانی حرف زدند. واشنگتن بداند که هرگاه با زبان تهدید با ایرانیها صحبت کنند، ایرانی‌ها تهاجمی برخورد خواهند کرد.

سفیر سابق ایران در آلمان همچنین در مورد نگرانیهای ایران از نفوذ خارجی گفت: تمامیت ارضی کشور ایران در دو قرن گذشته بارها به خاطر اشغالگری برخی قدرتهای بزرگ و تجاوز برخی از کشورهای منطقه مورد تهدید قرار داشته است. لذا آمریکا باید حساسیت ایرانی‌ها در مورد مداخله و نفوذ خارجی را درک کند.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های جناح‌های تندرو آمریکا، لابی صهیونیست و وهابی‌ها گفت: این جماعت باید بدانند که پس از برجام، آمریکا قادر به بازگرداندن اجماع جهانی علیه ایران نخواهد بود و آمریکا هم نمی‌تواند مانع تعامل جهانی با ایران گردد. دولت آمریکا هم باید حساب روابط با ایران را از روابط با اسراییل و عربستان جداکرده و اجازه مداخله خارجی در روند کاهش تخاصم با تهران را ندهد.

سخنگوی پیشین هسته‌ای ایران با اشاره به موفقیت ایران و قدرت‌های جهانی در حل بحران هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی گفت: البته ما نباید دچار توهم شویم. ایران و آمریکا بعد از برجام هم اختلافات زیادی همچون مساله اسراییل، سوریه، تروریسم و یمن دارند و این‌ها هم به سادگی برطرف نمی‌شود اما برجام راهبرد دیپلماسی را برای حل و فصل سایر اختلافات دو کشور روی میز گذاشته است. اوباما رییس جمهور آمریکا طی سخنانی به مناسبت اجرای برجام تایید کرد که ایران در اجرای تعهدات خود پاسخگو و متعهد بوده است. اما من تردید دارم که در آینده آمریکا بتواند متعهد و پاسخگو باقی بماند زیرا کاندیداهای فعلی ریاست جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود و اعضاء کنگره در مورد برخورد تند با ایران مسابقه گذاشته‌اند.

در بخش پاسخ به سئوالات این جلسه بحث داغی صورت گرفت. یکی از حضار از موسویان پرسید: شما میگویید که ایران معقول و پاسخگو و منطقی است. اما در جناح تندرو، سپاه پاسداران، چه میگویید؟

موسویان درپاسخ پنج مورد تاریخی را در دفاع از سپاه پاسداران ایران گفت و افزود: وقتی اصول توافق هسته‌ای در آوریل 2015 بین ایران و قدرتهای جهانی حاصل شد، فرمانده سپاه ایران در زمره اولین شخصیت‌هایی بود که تبریک گفت. سخت‌ترین بخش تعهدات ایران در اجرای برجام، درمورد بازرسیهای مربوط به پی ام دی بود که نیازمند بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین بود. سپاه پاسداران ایران در این زمینه همراهی کرد. اخیرا، ملوانان آمریکا وارد آبهای ایران شدند و این نقض آشکار مقررات بین‌الملل بود. آقای کری با آقای ظریف تماس گرفت و کمک خواست. مسئله ظرف 15 ساعت حل شد. آزادی ملولنان آمریکایی هم بدون همکاری سپاه مقدور نبود.

وی ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی هم آمریکا از ایران تقاضای کمک برای نجات گروگان‌های آمریکایی و غربی در لبنان کرد و قول داد در مقابل حسن نیت ایران، حسن نیت نشان دهد. آقای هاشمی معاون وزیر خارجه و من را مسئول پیگیری این امرکرد. همه گروگان‌های غربی و آمریکایی آزاد شدند و این کار بدون همکاری سپاه ممکن نبود. اما این آمریکا بود که بجای حسن نیت متقابل، فشارها را افزایش داد. حتی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی، ایران و آمریکا در مبارزه با تروریسم طالبانی و القاعده همکاری داشتند و این هم بدون سپاه ممکن نبود. اما متاسفانه باز هم این آمریکا بود که بعد از فتح کابل، ایران را محور شرارت خواند لذا بی اعتمادی ایران و سپاه پاسداران به آمریکا بی مبنا نیست.

موسویان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما واقعا معتقدید که ایران حامی تروریسم نیست؟ گفت: بگذارید باهم صادقانه وصریح حرف بزنیم. اختلافات ما در مورد تروریسم در دوبخش است. بخش اول که معضل اصلی امروز امنیت منطقه ای و جهانی است ، مربوط به تروریسم داعش و القاعده و جبهه النصره و امثالهم است. امروز آمریکا و اروپا وسایر قدرت های جهانی پذیرفته‌اند که عربستان و متحدینش منبع اصلی ایدیولوژی و تسلیحاتی ومالی این جریان تروریستی هستند و ایران در خط مقدم مبارزه با این گروه‌های تکفیری است. لذا ایران وآمریکا در این مورد با این بخش از تروریسم اختلافی ندارند.

وی تصریح کرد: اصل اختلاف ایران وآمریکا در مورد تروریسم به گروه‌های جهادی بویژه حزب الله است که مربوط به قضییه اسراییل است. در این مورد هم اول باید فلسفه پیدایش حزب الله را درک کنید. حزب الله در اوایل دهه 1980 به وجود آمد. وقتی که اسراییل به لبنان تجاوز کرد و تا بیروت را اشغال کرد و هزاران نفر را به خاک و خون کشید و قدرتهای جهانی و رژیمهای عربی دست روی دست گذاشتند. حزب الله لبنان برای مقابله با تجاوز اسراییل وحفظ تمامیت ارضی لبنان بوجود آمد و در چند دهه هم همین وظیفه را به عهده داشت. به همین خاطر هم لبنانیها وجود حزب الله را برای مقابله با تجاوزهای اسراییل لازم می‌دانند و حمایت می‌کنند. نقش اضافی حزب الله هم که اخیرا عهده دار شده ، مبارزه با گروههای تروریستی همچون داعش است. حضور حزب الله در سوریه هم برای دفع تجاوزات گروه های تروریستی به لبنان و با دعوت دولت سوریه صورت گرفته است، دولتی که از نظر شورای امنیت سازمان ملل تنها دولت قانونی سوریه است.

201/201

کد خبر: 621385

وب گردی

وب گردی