دیوارهایی که جان میلیون ها نفر را تهدید می کند

فرسودگی و عدم ایمنی سال هاست که دست از سر مدارس کشور بر نمی دارد. معضلی که مدت هاست یا زیبایی از رخ کودکان می رباید یا جان معلمی را می گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه ابتکار، با وجود اینکه چند روزی بیش نیست که مدارس کار خود را دوباره آغاز کرده اند، یک دیوار فرسوده شیرینی تعطیلات نوروزی را به کام معلم و دانش آموزان خاشی تلخ کرده است. روز یکشنبه در پی وزش گردباد و ریزش دیوار دبستانی در روتک خاش معلمی که به نجات دانش آموزان شتافته بود پس از نجات دانش آموزان بر اثر ریزش آوار جان خود را از دست داده است.

یک سوم بناهای آموزشی فرسوده اند

براساس آمارهای که مسئولین در رابطه با وضعیت مدارس در کشور ارائه کرده اند، حدود یک سوم بناهای آموزشی کشور فرسوده اند و برای استفاده نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند که بر طبق آمارهای رسمی خبرگزاری ها تاکنون دو سوم مدارس کشور توسط دولت بازسازی شده است.
علی‌ اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در اظهارات خود پیش از شروع سال تحصیلی 94-95 بیان کرده است که در حال حاضر به رغم اقدامات که در زمینه ساخت و ساز مدرسه و بهینه‌ سازی فضاهای آموزشی صورت گرفته است، یک سوم فضاهای آموزشی هنوز فرسوده و غیراستاندارد است. این در حالی است که در شش ماهه نخست سال 94 هزار و ۳۰۰ مدرسه با هشت هزار کلاس درس با یک میلیون ۱۵۰ هزار مترمریع مساحت و هزینه ای بالغ بر هزار میلیارد تومان احداث و تحویل شده است و تا اسفندماه امسال نیز ۷۰۰ مدرسه دیگر تحویل خواهد شد.

فرسودگی 30 درصد از مدارس شهر تهران

در حالی که مسئولان اعلام می کنند که تنها یک سوم از مدارس کشور دچار فرسودگی هستند اما مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده است که مدارس تهران به تنهایی بخش عظیمی از این مدارس فرسوده را به خود اختصاص می دهند. اسفندیار چهاربند در این رابطه بیان کرده است که «30 درصد مدارس شهر تهران با 10 هزار کلاس درس به دلیل فرسودگی قابل استفاده نیستند و نیاز به تخریب و نوسازی دارند. علاوه بر این مدارس فرسوده، 7000 کلاس درس در تهران نیز غیرمقاوم در برابر زمین‌لرزه است و نیاز به مقاوم‌سازی دارد و با زلزله 4 یا 5 ریشتری تخریب می شود. در مجموع 17 هزار کلاس درس از 33 هزارکلاس درس موجود درتهران فرسوده و یا غیرمقاوم در برابر زمین‌لرزه هستند و اگر قرار باشد این 17 هزار کلاس درس را با اعتبارات کنونی درست شود حدود 33 سال زمان می‌برد.»

30 درصد مدارس قابل بازسازی

محمدرضا نیکزاد، کارشناس آموزش در گفت و گو با روزنامه «ابتکار» معتقد است که به رغم تلاش های آموزش و پرورش و خیرین مدرسه ساز برای ایمنی و بازسازی مدارس تغییر محسوسی در ایمن شدن محیط آموزشی دیده نمی شود.

او ضمن تسلیت به خانواده معلم فداکار بیان کرد: چنین اتفاقاتی در مناطقی محروم بیشتر رخ می دهد چرا که هر قدر به مرکز کشور نزدیک می شویم سطوح رفاهی مدارس در وضعیت بهتری قرار می گیرند. اما مسئله ریشه دار تر از اینهاست.

65 هزار مدرسه فرسوده در کشور

هرچند براساس آمار وزارت آموزش و پرورش یک سوم مراکز آموزشی فرسوده هستند اما این کارشناس بیان می کند: 65 درصد مدارس کشور فرسوده هستند و از این تعداد تنها 30 درصد قابل بازسازی اند.

نیکزاد در ادامه گفت: روند بازسازی مدارس کند انجام می‌گیرد. بر طبق آمار وزارت آموزش و پرورش 105 هزار مدرسه در کشور وجود دارد و اگر 65 درصد مدارس فرسوده را در کل مدارس تاثیر دهیم می توان گفت که حدود 65 تا 70 هزار مدرسه فرسوده خواهند بود.

این کارشناس آموزشی بیان کرد: بازسازی مدارس آرام آرام در حال انجام است ولی این امری نیست که بتوان آن را به زمان موکول کرد چرا که حوادث طبیعی مانند گردبادی که در سیستان و بلوچستان رخ داده یا سیل و بارندگی و طغیان های رودخانه ها احتمال به خطر افتادن جان دانش آموزان و معلمان را شدت می بخشد.

35 درصد مدارس غیر قابل بازسازی

به گفته او از 65 درصد مدارسی که نیازمند بازسازی هستند 30 درصد قابل ایمن سازی هستند و 35 درصد باقی مانده غیر قابل بازسازی و ایمن سازی هستند.


توان خیرین برای بازسازی مدارس فرسوده کم است

نیکزاد به اقدامات دولت یازدهم در بهبود وضعیت مدارس کشور اشاره کرد و گفت: با وجود این دولت ها و نه دولت اصلاحات سالیان زیادی است که آمار مدارس فرسوده را اعلام می کند اما متاسفانه اراده ای برای اجرای برنامه های بلند مدت برای ایمن سازی مدارس وجود ندارد و ممکن است بار دیگر حادثه ای فجیع تر از شین آباد رخ دهد.

او ادامه داد: متاسفانه ساخت مدرسه حرکت لاک پشتی و کندی دارد. البته اخیرا خیرین مدرسه ساز با در دست گرفتن امورات مربوط به بازسازی و ساخت مدارس این روند را سرعت بخشیده اند. اما متاسفانه توان خیرین مدرسه ساز به اندازه و گستردگی مدارس فرسوده نیست.

جان 5 میلیون نفر در دستان دیوارهای فرسوده مدارس

نیکزاد با بیان اینکه اکثر مدارس در مرکز تهران قدمتی بالغ بر 50 تا 60 سال دارند گفت: گرچه این مدارس در ابتدا بهترین بوده اند ولی امروز این ساختمان ها فرسوده هستند و تاب و توان را ندارند.

این کارشناس آموزش ادامه داد: ایران حدود 13 میلیون دانش آموز دارد و اگر دانش آموزان در حال تحصیل در 30 درصد مدارس غیر قابل بازسازی را در نظر بگیریم حدود 4 میلیون دانش آموز در معرض خطر ناامنی قرار دارند که اگر یک میلیون نفر معلم این مدارس را نیز در این شمار قرار دهیم جان 5 میلیون نفر در معرض خطر قرار دارد.

بازسازی به بودجه بیشتر نیاز دارد

نیکزاد با بیان اینکه یک سوم جمعیت دانش آموزان کشور در طول چند سال اخیر کم شده است و ما به مراتب انتظار داریم که بخشی از مدارس فرسوده نیز کاهش یابد گفت: بودجه ای که برای بازسازی و ساخت مدارس در نظر گرفته شده بسیار کم است. ردیف بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته شده توانایی بازسازی را هم ندارد. قطعا در برخی از مناطق کشور با توجه به پراکندگی جمعیت نیاز به ساخت مدرسه وجود دارد اما ردیف بودجه در این رابطه منظور نشده است.

دیوار کوتاه بودجه مدارس فرسوده

نیکزاد با اشاره به استفاده بودجه بازسازی مدارس در سایر منابع بیان کرد: بعد از زلزله بم بودجه ای برابر با 4 میلیارد دلار برای بازسازی مدارس اختصاص پیدا کرد. این بودجه قرار بود سر و سامانی به وضعیت ساختمان مدارس و بازسازی دهد که بخش عمده آن صرف هزینه های پرسنلی شد. به عبارتی می توان گفت که بودجه ایمن سازی همیشه یکی از منابعی است که در هنگام نیاز از آن برای امورات دیگر خرج می شود.

چه باید کرد؟

او در پاسخ به این سوال که دولت برای سامان دهی به این مدارس چه اقدامی می تواند انجام دهد؟ بیان کرد: دولت باید یک برنامه میان مدت 5 ساله یا 10 ساله برای خلاصی از مدارس فرسوده در نظر بگیرد. بازسازی مدارس باید مطالبه ای برای همه باشد و آموزش و پرورش این مطالبه را بشنود و برای آن کاری کند. آموزش و پرورش می تواند بودجه ای را در دراز مدت برای این کار اختصاص دهد و بر مصرف این بودجه نظارت دقیق داشته باشد.

بیمه ناکارآمد معلمان و دانش آموزان در هنگام حوادث

نیکزاد در پاسخ به این سوال که بیمه معلمان و دانش آموزان تا چه اندازه این گونه حوادث را پوشش می دهد؟ گفت: بیمه ها عموما یا کارآمد نیستند و یا اینکه نیازمند یک فرآیند طولانی هستند. عموما بیمه ها آن طور که باید از معلم آسیب دیده یا خانواده او حمایت نمی‌کنند. اگر نان آور خانواده ای آسیبی ببینند یک پروسه زمانی چند ساله نیازمند است تا بتواند بخشی از هزینه درمان را دریافت کند. بیمه دانش آموزان نیز به همین صورت است.

20104

کد خبر: 621514

وب گردی

وب گردی