افتتاح یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران/تأکید بر نقش کلیدی علم رباتیک در تحقق اقتصاد مقاومتی

یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران صبح امروز (سه‌شنبه 17 فروردین ماه) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری، حجت الاسلام علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، سفرای کشورهای کره جنوبی و فیلیپین و همچنین جمعی از دانشجویان و اساتید حوزه ربوکاپ در نمایشگاه بین‌المللی تهران‌ آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: در حال حاضر فرهنگ نفتی بر فضای کار‌آفرینی کشور حاکم شده و ملتی که سابقه نوآوری و تجارت زیادی دارند به واسطه پول نفت و درآمد بدون زحمت تمام خلاقیت‌شان از بین رفته است.

او افزود: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که ما فکر می‌کنیم اگر نفت نباشد چگونه زندگی کنیم و مانند بچه‌ پولدارهایی رفتار می‌کنیم که بدون پول پدر نمی‌توانند زندگی کنند.

ستاری ادامه داد:‌ما اعتماد به نفس لازم را برای کارآفرینی نداریم در حالیکه پتانسیل بالایی برای ایجاد تغییرات عمده در کشور وجود دارد و خوشحالم که جهت‌گیری‌ دانشگاه‌ها در حال سوق یافتن به سمت کارآفرینی است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه وظیفه دانشگاه‌ها ایجاد تحول در جامعه است، گفت: ما باید سرانه تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش دهیم نه اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به دنبال استخدام در نهادهای دولتی باشند تا از پول نفت سهمی دریافت کنند، کشور ما پتانسیل فوق‌العاده‌ای از نظر نیروی انسانی دارد و می‌تواند در کارآفرینی بسیار موفق باشد.

ستاری مغز نیروی انسانی را محرک اقتصاد کشور دانست و گفت: انسان‌هایی که اعتماد به نفس دارند می‌توانند برای کشور کارآفرینی کنند و ما نیز قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را اجرایی کردیم تا از این افراد به خوبی حمایت شود.

ستاری اضافه کرد: همچنین رسانه ملی برای تبلیغ محصولات دانش‌بنیان 40 درصد تخفیف در نظر گرفته است.

او حوزه رباتیک را یک حوزه جدی برای ساختن آینده کشور برشمرد و گفت: سعی داریم شرکت‌های نوپا در این حوزه فعال شوند و برایشان معافیت سربازی نیز در نظر گرفتیم.

او با ابراز خوشحالی از نامگذاری سال 95 به عنوان اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت:‌مقام معظم رهبری همواره تأکید داشتند که پایه اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است و حکومت نیز وظیفه دارد از افراد کارآفرین حتی در صورت شکست حمایت کند. بنابراین ما باید جوانان کارآفرین را حمایت کنیم.

او گفت: در حال حاضر بیش از 2300 شرکت دانش‌بنیان با بیش از 11 میلیارد تومان درآمد از کشور فعال هستند و بزرگترین حجم شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بیوتک است که یک ویال این حوزه معادل 200 بشکه نفت برای کشور ارزش دارد.

موسی‌خانی: تأکید بر نقش کلیدی علم رباتیک در تحقق اقتصاد مقاومتی

در ابتدای این مسابقات مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ با تأکید بر نقش علم رباتیک بر اقتصاد مقاومتی گفت: علم رباتیک در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌تواند بر اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشته‌اند مؤثر باشد.

او افزود: ما این مسابقات را با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار کرده‌ایم.

موسی‌خانی گفت: در این دوره از مسابقات سعی کردیم مسابقات دانش آموزی را به سمت آموزش‌های کدنویسی و برنامه‌نویسی سوق دهیم و یک لیگ را به همین منظور طراحی کرده‌ایم.

واشقانی: عزم راسخ برای عمل به فرمایشات رهبری در راستای دستیابی به مرجعیت علمی

همچنین در ادامه ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقاتی دارای ارزش‌های علمی مثبت برای جامعه علمی کشور است، گفت: رقابت‌پذیری به طور کلی امری پسندیده به شمار می‌رود و پسندیده‌ترین رقابت در حوزه علمی است.

او افزود: برگزاری چنین مسابقاتی سبب می‌شود تا فرزندان برومند کشور از مقطع دبیرستان تا تحصیلات تکمیلی خلاقیت خود را به منصه ظهور برسانند و رهبر انقلاب نیز در امر افزایش اعتماد به نفس جوانان بسیار تأکید دارند.

واشقانی‌فراهانی ادامه داد: حضور جوانان کشورمان در این رقابت‌ها و افزایش اعتماد به نفس آنان نشان می‌دهد که عزمی راسخ برای عملی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تقویت بنیه علمی کشور و دستیابی به مرجعیت علمی منطقه وجود دارد.

20101

کد خبر: 621582

وب گردی

وب گردی