انتشار کتاب مظفر بختیار از سوی خانه کتاب

بیست و چهارمین کتاب از مجموعه مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران با عنوان «مظفر بختیار» نوشته مسعود راستی‌پور از سوی خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، در مقدمه این کتاب که توسط مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب نوشته شده است، می‌خوانیم: «کتابشناسی در دنیای امروز به‌عنوان یک علم شناخته‌ شده و مطرح است و عالمان این علم یعنی کتابشناسان از قدیم‌الایام از مقبولیت و اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند. بزرگانی چون ابن غضائری، نجاشی، شیخ طوسی، ابن ندیم، ابن شهرآشوب، عبدالله افندی، ثقةالاسلام تبریزی، آقا بزرگ تهرانی و بسیاری از بزرگان که امروز ما آنها را با نام کتابشناسان عصر خود می‌شناسیم سهم بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی ما داشته و دارند.

کتابشناسی گام اولیه شناخت و معرفی آثار منتشرشده و مهم‌ترین رکن برای ورود به علوم مختلف به‌شمار می‌رود و امروزه به جهت حجم اطلاعات و کتاب‌ها این علم با توسعه فراوانی که یافته از اهمیتی دوچندان برخوردار است. متأسفانه طی سالیان سال این علم و عالمان آن، چنان‌که باید محل توجه نبوده و نیستند و امروزه تنها عشق و علاقه قلبی این بزرگان است که موجب استمرار و استنتاج در این حوزه است.

خانه کتاب با توجه به اهداف و برنامه‌های خود و اولویت‌هایی که در این خصوص تعریف کرده وظیفه خود می‌داند که ضمن تقدیر و تشکر از بزرگانی که روزگار خود،‌ صرفه در این راه کرده‌اند به معرفی این شخصیت‌ها و آثار و کارنامه عملی آنها مبادرت ورزد تا نسل جوان ما بیش از پیش با هویت و اهمیت علم کتابشناسی و کتابشناسان این سرزمین آشنا شود و جریان کتابشناسی جانی دوباره گیرد.»

از تولد تا کتابشناسی

در معرفی مظفر بختیار نیز عنوان شده است: مظفر بختیار در 28 آذر 1322، در خانواده ای اهل فرهنگ و ادب‌دوست در اصفهان زاده شد. ریاست دبیرخانه کتابخانه پهلوی، مدیریت و سردبیری نشریه ایرانشناسی (نشریه دبیرخانه مرکزی اتحادیه جهانی ایرانشناسان) و سرپرستی مجله معارف اسلامی از فعالیت‌های او در حوالی سال 1346 است. او در سال 1369، برای ماموریتی از سوی دانشگاه تهران به چین رفت و این سفر مقدمه مهمترین تحقیقات کتابشناسی او بود. بزرگترین دستاورد او از سفر به چین، کتاب «بررسی‌نامه نسخه‌های خطی اسلامی در جهان» بود که برای تدوین آن بیش از 200 شهر و روستا در سراسر کشور چین را از نزدیک بررسی کرد. این کتاب یکی از ارزشمندترین پژوهش هایی است که تاکنون در زمینه شناخت، معرفی و کتابشناسی دستنویس های اسلامی انجام گرفته است و در آن به معرفی نسخه های خطی اسلامی سراسر جهان و مشخص کردن محل نگه داری آنها پرداخته شده است.

از دیگر حوزه های تخصصی مظفر بختیار- به تناسب شاگردی نزد ذبیح الله صفا- تاریخ ادبیات بود. محمد دهقانی درباره تسلط او بر تاریخ ادبیات می گوید:«... با اینکه استاد مسلم تاریخ ادبیات بود و به کل ادبیات کلاسیک ایران تا صدر مشروطه و حتی پس از آن اشراف تمام داشت، همیشه چنان غرق جزئیات می شد که مخاطب ناآشنا گمان می کرد در حضور یکی از آگاه ترین استادان تاریخ هنر ایران یا تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران نشسته است».

کتاب «مظفر بختیار» با شمارگان 1000 نسخه در 48 صفحه به بهای 5000 تومان از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب روانه بازار نشر شده است.

505502

کد خبر: 621618

وب گردی

وب گردی