مجید ملانوروزی: هنرمندان با انتقال موزه موافق نیستند

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی کشور درباره نحوه‌ی بررسی‌های لازم در خصوص واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی گفت: من از ساختار حقوقی و اساسنامه بنیاد رودکی هیچ اطلاعی ندارم. این موضوعات در معاونت امور هنری بررسی می‌شود. آنها بررسی می‌کنند و به ما ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا، مجید ملانوروزی (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی کشور) درباره خبر واگذاری موزه‌ هنرهای معاصر به بنیاد رودکی و صحت و سقم آن گفت: این مسئله از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد مطرح شده ولی اینکه در چه زمانی و با چه مکانیزمی انجام شود؛ از آن اطلاع خاصی ندارم.

وی گفت: بنیاد رودکی یکی از موسسات وابسته به وزارت ارشاد است و اصلا بحث واگذاری موزه هنرهای معاصر به این بنیاد به معنای واگذاری آن به بخش‌خصوصی نیست بلکه تا الان موزه زیر نظر معاونت هنری وزارت ارشاد بوده و از این پس قرار است توسط یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت ارشاد اداره شود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی کشور با بیان اینکه ممکن است این واگذاری به نفع موزه نیز باشد؛ گفت: از آنجا که سالانه مبلغی را دولت به عنوان بودجه موزه هنرهای معاصر درنظر می‌گیرد؛ پس درآمدهایی که موزه کسب می‌کند نیز مستقیما به خزانه دولت واریز می‌شود. موزه هنرهای معاصر همواره برای هزینه‌های جاری خود درگیر نامه‌نگاری‌های فراوانی می‌شود که ما امیدواریم با این واگذاری؛ مشکلات‌مان کمتر شود و بتوانیم از این طریق موزه را بهتر اداره کنیم.

ملانوروزی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ازسوی این موزه هیچ اثری خریداری نشده است، خاطرنشان کرد: هنرمندان تمایل دارند آثار خود را به موزه هدیه دهند اما از آنجا که گنجینه‌ی موزه ظرفیت کمی دارد؛ ما نمی‌توانیم آثار جدیدی به آن اضافه کنیم. از طرفی باتوجه به اینکه سیستم‌های نگهداری آثار موزه قدیمی است و از تکنولوژی روز برای نگهداری آثار استفاده نمی‌کنیم، سعی داریم فعلا از همین آثاری که در گنجینه موجود است؛ بهترین نگهداری و مراقبت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دولتی بودن موزه؛ هم دارای معایبی است و هم دارای محاسنی؛ افزود: امیدواریم با این اتفاق وضعیت بهتره شده و با مشکلات کمتری روبرو شویم چراکه موزه از تمام نهادها و بنیادها اهمیت بیشتری دارد و اگر قرار باشد که این اتفاق به موزه صدمه بزند؛ بسیار ناگوار است ولی ما یقینا قصد داریم با این کار درآمدهای موزه را افزایش دهیم.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی کشور یادآور شد: از آنجا که بنیاد رودکی به صورت هیات امنایی اداره می‌شود و ممکن است این مسئله از نظر ساختار فنی و هنری در اداره موزه تاثیرگذار باشد، هنرمندان با انتقال موزه به بنیاد رودکی موافقت چندانی ندارند.

ملانوروزی در واکنش به برخی از انتقادها از وضعیت ارکستر سمفونیک پس از واگذاری به بنیاد رودکی و احتمال ادامه‌ انتقادها پس از واگذاری موزه هنرهای معاصر نیز گفت: از این موضوع هیچ اطلاعی ندارم اما معتقدم این اتفاق می‌تواند به اداره موزه کمک کند و این وظیفه رسانه‌هاست که با کارشناسان مربوطه صحبت کنند و معایب و محاسن این کار را مشخص کنند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شما بررسی‌های لازم در خصوص این واگذاری داشته‌اید؛ گفت: من از ساختار حقوقی و اساسنامه بنیاد رودکی هیچ اطلاعی ندارم و این موضوعات در معاونت امور هنری بررسی می‌شود. آنها بررسی می‌کنند و به ما ابلاغ می‌شود.

بهرام جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی) نیز درباره همین خبر به خبرنگار ما گفت: هنوز هیچ خبر رسمی به بنیاد رودکی اعلام نشده است. این بحث چندین سال است که در دولت و به دنبال طرح کوچک‌سازی دولت مطرح بوده است.

وی درباره ماهیت این بنیاد نیز یادآور شد:‌ در اساسنامه بنیاد از این نهاد به عنوان یک مجموعه عمومی غیردولتی یاد شده است یعنی نهادی مانند شهرداری که نه خصوصی است و نه دولتی.
503502

کد خبر: 621948

وب گردی

وب گردی