بالغ بر ۲/۸ میلیون مرگ و میر سال ۲۰۱۲ ناشی از آلودگی هوا بوده است/ تاثیر آلاینده‌ها بر ناباروری و سقط جنین/هیچ پژوهشی درباره پارازیت‌ها وجود ندارد

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، بالغ بر ۲/۸ میلیون مرگ و میر سال ۲۰۱۲ ناشی از آلودگی هوا بوده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد از هر چهار مرگ در دنیا، یک مرگ ناشی از عوامل زیست محیطی نظیر آلودگی هوا، آب و خاک و همچنین جاده‌های ناامن و استرس در محیط کار بوده است. بر اساس این مطالعه جدید، ۶/۱۲ میلیون نفر از افراد فوت شده در سال ۲۰۱۲ در نتیجه زندگی و کار در محیط‌های ناسالم فوت کردند که ۲۳ درصد از تمام مرگ و میرهای گزارش شده در جهان را شامل می‌شود. عمق فاجعه در آلودگی‌های محیطی در حدی است که اگر کشورها توجهی به تامین سلامت محیط زندگی و کار مردم نداشته باشند، میلیون‌ها نفر در جوانی بیمار شده و می‌میرند. این در حالی است که بالغ بر ۲/۸ میلیون نفر از موارد مرگ و میرهای جهانی ناشی از آلودگی هوا، از جمله قرارگیری در معرض دود سیگار افراد سیگاری بوده است که منجر به بیماری قلبی، سرطان و بیماری حاد تنفسی می‌شود. از بین مرگ‌های مرتبط با عوامل زیست محیطی می‌توان به ۷/۱ میلیون مرگ ناشی از جراحات ناخواسته از جمله تصادفات جاده‌ای اشاره کرد. ۸۴۶ هزار مرگ ناشی از اسهال در رابطه با آلودگی آب آشامیدنی بوده است. بیشترین مرگ و میرهای ناشی از عوامل زیست محیطی مربوط به آسیای جنوب شرقی با ۸/۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ بوده است. منطقه‌ای که کمتر تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته قاره آمریکا با ۸۴۷ هزار مورد مرگ بوده است.

از پارازیت‌ها تا آلودگی هوا و آب

گیجی و خستگی‌های پیاپی، ناشنوایی‌های مزمن، ناباروری، همین‌طور سرطان‌هایی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، همه و همه نتیجه آلودگی‌های زیست محیطی است که مقصر بیشتر آنها انسان‌ها هستند. مقصرهایی که حتی اگر دلیل صرف نباشند، اما در هر حال یکی از دلایل اصلی این آلودگی‌ها هستند. از پارازیت‌ها گرفته تا آلودگی هوا، آلودگی آب و سایر آلودگی‌های زیست محیطی، همه و همه بر سلامت انسان‌ها تاثیر جدی می‌گذارند.

این مساله زمانی که درباره پدیده‌های کمتر شناخته شده باشد، بیش از پیش به سردرگمی و آزار روانی افراد دامن می‌زند. برای مثال درباره تاثیرات پارازیت‌هایی که حتی درباره آنها دو سطر پژوهش وجود ندارد، ‌ می‌توان هزاران سطر اظهارنظر جورواجور یافت. نه تنها مردم، بلکه هیچ مسئول و کارشناسی هم پارازیت‌ها را به‌طور واضح نمی‌شناسد و به همین دلیل است که صحبت‌ها درباره پارازیت همیشه همراه با اما، اگر و شاید همراه است و در نهایت هم مشکلی از دردهای زیست محیطی جامعه حل نمی‌کند و فقط یک درد روانی به دردهای ناشناخته زیست محیطی اضافه می‌کند. امواجی که برای مختل کردن شبکه‌های ماهواره‌ها ارسال می‌شوند و نهاد مسئول آنها هم هرگز معلوم نشده است. نتیجه هم این شده که انواع و اقسام شایعات پارازیتی در پایتخت قوت گرفته که تا پیش از روی کار آمدن دولت فعلی به‌طور جدی به آنها پرداخته نشده بود. شایعاتی که گاهی توسط مسئولان تایید می‌شود و همین امر باعث می‌شود افکار عمومی شاخ و برگ بیشتری به این شایعات بدهد.

تاثیر آلاینده‌ها بر ناباروری و سقط جنین

دبیر کارگروه بهداشت، سلامت و محیط زیست معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه تحقیقات در زمینه عوامل ناباروری و سقط جنین، اعلام کرد: هم شرایط زیست محیطی و هم موضوعات دیگر در این باره تاثیرگذارند که باید برای افزایش جمعیت بهینه‌سازی شوند.

ناهید خداکرمی با اشاره به اینکه آلاینده‌های زیست‌محیطی در روند ناباروری بی‌تاثیر نیستند و می‌توانند باعث سقط جنین و زایمان زودرس شوند، گفت: آمارهای موجود در این باره نگران‌کننده است و امیدواریم به زودی مطالعات میدانی مناسبی در این زمینه انجام شود.

او با بیان اینکه باید از بدو تولد به کودکان خود یاد بدهیم که به محیط زیست احترام بگذارند، افزود: هم سازمان‌ها و نهادهایی که آلاینده‌ها از جمله امواج و تشعشعات را ایجاد می‌کنند و هم کسانی که آلاینده‌های شخصی ایجاد می‌کنند که در کیفیت هوا اثر می‌گذارد، در این باره باید پاسخگو باشند. این در حالی است که هنوز تکلیف تاثیر پارازیت بر سلامتی انسان مشخص نیست و تاثیر‌گذاری آن گاهی تایید و گاهی تکذیب می‌شود.

پارازیت‌ها تاثیر‌گذارند یا خیر؟

سال ۹۲ بود که رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم از افزایش سقط جنین و بارداری خارج از رحم در دو سال اخیر خبر داد و گفت: «به نظر می‌رسد با توجه به افزایش پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیسی در محیط اطراف، شاهد افزایش این آمار بوده‌ایم.» تا به این ترتیب تاثیر پارازیت‌ها بر سقط جنین تایید شود. شهریور سال ۹۲ نیز با اوج‌گیری زمزمه‌هایی درباره آثار پارازیت‌های ماهواره‌ای اخباری مبنی بر سوال مجلس از دو وزیر ارتباطات و بهداشت دولت دهم برای بررسی اثر پارازیت‌ها، منتشر شد، اما پس از آن با فروکش کردن بحث‌ها موضوع سوال هم فراموش شد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دی سال۹۳ بود که واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به کاربران در شبکه‌های اجتماعی گفت: اگر ارسال پارازیت روی ماهواره ها، سلامت مردم را تهدید کند، رئیس جمهوری شخصا در این موضوع ورود خواهد کرد و آن را به اطلاع مردم خواهد رساند تا امید‌ها برای باز کردن گره کور شایعات پارازیتی تازه شود. بعد از آن نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی در این زمینه گفت: گروهی متشکل از کارشناسان وزارت ارتباطات، بهداشت، سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌های مربوطه درباره تاثیر پخش پارازیت بر سلامت مردم تحقیق می‌کند.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: کمیته بررسی‌کننده پارازیت‌ها با آزادی کامل در حال تحقیق درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم است و اگر مشکلی در این راستا وجود داشته باشد، اعلام می‌کند. با این حال، بعد از آن بود که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: دلایل ایجاد سرطان متعدد است؛ درصدی ممکن است ژنتیکی باشد و بخشی مربوط به نوع تغذیه و آلودگی‌های محیط ‌زیست یا مصرف دخانیات مثل قلیان و... است. پس نمی‌توان علت آن را صرفا مشکلات محیط ‌زیست و پارازیت دانست.

اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به کاربران در شبکه‌های اجتماعی در این زمینه گفت: اگر ارسال پارازیت روی ماهواره‌ها، سلامت مردم را تهدید کند، رئیس جمهوری شخصا در این موضوع ورود خواهند کرد و به اطلاع مردم خواهند رساند تا امید برای باز کردن گره کور شایعات پارازیتی تازه شود. با این حال هنوز از کارگروه بررسی پارازیت خبری که خیال مردم را راحت کند، رسانه‌ای نشده است.

چندی پیش مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورا که خود پزشک است، خواهان بررسی جدی تاثیرات مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای در سلامت و روان انسان شد و گفت: از نهادی که مسئول پخش پارازیت برای مختل کردن ماهواره‌ها در شهر تهران است خواهش می‌کنیم به عواقب جدی این امواج مخرب بر سلامت شهروندان تهرانی توجه داشته باشد. به گزارش مهر، در هر حال، آنچه مسلم است، در بسیاری از موارد خود مردم و شهروندان در یک جامعه نیز در آلوده کردن محیط زیست شریک هستند و نمی‌توان همه ایرادها را به دولت‌ها وارد دانست، اما درباره مساله پارازیت هنوز تکلیف مشخص نیست و ناباروری‌ها و سقط جنین‌ها ادامه دارد.

105105

کد خبر: 621968

وب گردی

وب گردی