نگرانی تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی از آیفون SE

هفته گذشته شرکت اپل آیفون SE را به بازار عرضه کرد، مدلی که از نظر ویژگی‌های سخت‌افزاری از مدل‌های قدرتمند محسوب می‌شود اما در عین حال از نظر هزینه هم مقرون به صرفه است. از طرف دیگر صفحه نمایش آن هم کوچک است و برای بسیاری از طرفداران صفحه‌نمایش‌های کوچکتر جذابیت ایجاد می‌کند. اما همه اینها تنها دلایل نگرانی سازندگان گوشی‌های اندرویدی نیستند.

به گزاررش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، اپل با فروش هر آیفون SE سود قابل توجهی می‌کند. این شرکت اعلام کرده که سال گذشته 30 میلیون آیفون 4 اینچی فروخته، آیفون‌هایی که مجهز به خصوصیات گوشی‌های نسل جدید نبودند. حال آیفون SE می‌تواند برای برخی کاربران جذاب‌تر هم جلوه کند چون این گوشی از ویژگی‌های گوشی‌های نسل جدید برخوردار است و همانطور که بارها گفته شده تقریبا از نظر قدرت سخت افزاری شباهت زیادی با آیفون 6s دارد.

‌‌داده‌های موسسه تحقیقاتی IHS می‌گوید تولید قطعات آیفون SE مدل 16 گیگابایتی حدود 156.2 دلار و هزینه نیروی کار مربوط به هر دستگاه حدود 4 دلار هزینه داشته (در مجموع حدود 160 دلار). مدل 64 گیگابایتی هم فقط 11 دلار بیشتر روی دست اپل هزینه می‌گذارد. این ارقام نشان می‌دهند شرکت اپل 239 دلار برای مدل 16 گیگابایتی و 328 دلار برای مدل 64 گیگابایتی سود به دست می‌آورد. حال این عدد را در ده‌ها میلیون گوشی که این شرکت می‌فروشد ضرب کنید تا ببینید واقعا با چه آمار و ارقامی طرفید و علت نگرانی سازندگان گوشی‌های اندرویدی را بهتر متوجه شوید. آنها نگرانند چون اپل با فروش گوشی نسبتا ارزانی مثل آیفون SE می‌تواند چنین سود قابل توجهی به جیب بزند.

گزارش شرکت IHS نشان می‌دهد پرهزینه‌ترین قطعه‌های آیفون SE تراشه A9 (با قیمت 22 دلار)، صفحه نمایش (با قیمت 20 دلار) و مودم بی سیم (با قیمت 15 دلار) آن هستند. باقی قطعات گوشی حتی از این هم ارزان‌تر تمام شده‌اند مثلا باتری این گوشی برای اپل فقط 2.15 دلار هزینه داشته است.

البته قیمت پایین نشان دهنده کیفیت پایین قطعات این گوشی نیستند. صرفا برای تولید صفحه نمایش این گوشی، اپل از سه تامین‌کننده نامدار یعنی Japan Display ،LG Display و Sharp استفاده کرده است.

اگر ارقام مورد بررسی‌مان را کاملا صحیح درنظر بگیریم اپل در آینده با سیاست‌های جدید قیمت‌گذاری خود می‌تواند کارهای شگفت‌انگیزی بکند که احتمالا بسیاری از تولید‌کنندگان گوشی‌های اندرویدی قادر به انجام آن نخواهند بود. فقط به عنوان نمونه به این نکته توجه کنید که هیچ تولید کننده‌ای به جز اپل نمی‌تواند با ترکیب قطعات مختلف از نسل‌های گوناگون محصولات خود، چنین شکلی از تولید به صرفه را دنبال کند. حال باید منتظر ماند و دید تولید‌کنندگان گوشی‌های اندرویدی برای مقابله با اپل در این زمینه به چه راه‌حل‌هایی متوسل می شوند.

20103

کد خبر: 622018

وب گردی

وب گردی