مهربانی دیوارها  کجا رفت؟!/دیوار مهربانی نیاز به نظارت داشت

همه چیز باجمله ای ساده شروع شد :اگر نیاز نداری بذار و اگر نیاز داری بردار " و با نقش بستن این جمله بود که یادمان آمد مهربانی بالاترین عبادت است و دل هایمان فقط با مهربانی به هم نزدیک می شود یادمان آمد که ما همان مردمی هستیم که همیشه به یاد هم بودیم و روزهای جنگ هم نشان داد که همه یک خانواده بزرگ هستیم.

زهره حاجیان- ایسکانیوز: واقعا چه فرق می کند که دیوار مهربانی از کجا و به دست چه کسی شروع شد مهم این است که مردمی از طبقه متوسط و حتی ضعیف در حرکتی خودجوش حس کردند که باید به یکدیگر کمک کنند و در حد وسع خود به یاری ضعیف ترها بشتابند و چون نیت درست بود گستره این کار به شهرها و کشورهای خارج هم رسید و همه غرق مهربانی و محبت شدند و رسانه های خارجی نیز به آن پرداختند.

دیوار مهربانی نیاز به نظارت داشت

ما مردمی خلاق داریم این را دیوار مهربانی ثابت کرد و برخی با فکر خلاق توانستند دیوار مهربانی را با اجناس یا وسیله هایی دیگر تعریف کنندو این شد که یخچال های مهربانی برای رساندن غذا به نیازمندان در خیابان های شهر ها تعبیه شد .

حال بگذریم از استفاده عده ای که نیاز نداشتند و از لباس ها و وسایل و حتی غذاهایی که مختص نیازمندان بود استفاده کردند و این کار خود را نوعی زرنگی نامیدند و برای دوستان و آشنایان تعریف کردند و به خود بالیدند!

از زیبایی های این طرح این بود که دیوار مهربانی از لباس و غذا پا فراتر گذاشت و به دیواری از کتاب بر ای ارتقای مطالعه و میز مهربانی برای گذاشتن وسایل کوچک وبزرگ زندگی تبدیل شد اما از آنجایی که نظارتی نبود و این کار به صورت حرکتی خود جوش شروع شده بود باعث سوء استفاده عده ای قلیل شد و متاسفانه حرکتی که نشان پویایی جامعه و زنده بودن فرهنگ غنی ایرانی و بر اساس آموزه های دینی بود کم کم رنگ باخت.

حمید فتاحی جامعه شناس در این باره به ایسکانیوز می گوید: کمک کردن به همنوع از توصیه های دین است و مردم با این کار نشان دادند که یاری رساندن به همشهریان خود بدون منت و خودنمایی از اصول انسانیت است و آبروی انسان های دیگر آبروی آنهاست و بدون نام ودر خفا کمک کردند اما متاسفانه همیشه عده ای هستند که از هر شرایطی به نفع خودشان استفاده می کنند و به همین دلیل این حرکت کاملا مردمی در نبود نظارت کمرنگ شد.

به گزارش ایسکانیوز اما این حرکت ارزش آن را داشت که مهربانی ها را ترویج دهد تا جایی که رسانه های خارجی و حتی آنهایی که میانه خوبی با ایران ندارند آن را حرکتی بزرگ عنوان کردند و پوشش خبری گسترده ای دادند.

بررسی چند رسانه خارجی

روزنامه "گاردین" چاپ انگلیس در گزارش خود نوشته بود: تصاویر این طرح پس از راه اندازی در مشهد به سرعت در شبکه های اجتماعی منعکس شد و در دیگر شهرها نیز شکل گرفت کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مصرانه اعلام می کنند: "اجازه ندهید در زمستان امسال هیچ بی خانمانی از سرما به خود بلرزد."

سی ان ان در گزارش خود نوشت: اگر دنبال چیزی هستید که ایمان به انسانیت را به شما پس بدهد این خبر این کار را انجام داده چرا که مردم ایران با شروع زمستان سرد در یک طرح نوآورانه برای گرم نگه داشتن بی خانمان ها تلاش می کنند..

بر اساس گزارش سی ان ان :مردم در این دیوار مهربانی به صورت رایگان لباس می گذارند و پیام آنها بسیاز ساده است: "اگر لازم نداری بذار اگر لازم داری بردار". به گفته مقامات رسمی ایران 15 هزار نفر از مردم ایران بی خانمان هستند، یک سوم این مقدار را هم زنان تشکیل می دهند این در حالی است که از سال 2014 تاکنون اقتصاد ایران رو به بهبود است.

رادیو و تلویزیون بی بی سی هم در چند گزارش مفصل به دیوار مهربانی پرداخت و گفت: ایرانی ها در حال سازمان دهی کمک های خیریه به شکل دیوارهای مهربانی در فضاهای باز هستند این دیوارهای مهربانی در شهرهای بزرگ برپا شده اند و سبب ترویج بحث هایی به صورت آنلاین در مورد تلاش برای کمک به افراد فقیر شده است. این ایده به نظر می رسد که برای نخستین بار در شهر مشهد و پس از آنکه فردی با آویزان کردن چند جا لباسی و آویز بر روی دیواری که بر روی آن نوشته شده بود «اگر نیاز نداری بگذار و اگر نیاز داری بردار» شروع شد و اهدای کت، شلوار و دیگر لباس های گرم نقطه شروع این حرکت بود.

به دنبال گزارش هایی که در کشور منتشر شد و بازتاب در خارج از کشور بسیاری از پایگاه های خبری به انعکاس این خبر پرداختند.

هر چند با گذشتن فصل سرما تا حدود زیادی دیوار مهربانی کمرنگ شد اما هنوز هم جسته گریخته این حرکت ادامه دارد.

105105

کد خبر: 622180

وب گردی

وب گردی