الأخباردر سرمقاله خود نوشت:پایداری اسطوره ای 51 روزه مقاومت با توافقنامه آتش بس به پیروزی رسید و به موجب آن، مقاومت  تاحدودی به خواسته های خود دست یافت که از جمله آنها گشایش گذرگاه ها، بازسازی غزه و آزاد شدن ماهیگیری در دریاست. این خواسته ها در حالی محقق شد که برخی از کشورهای عربی و از جمله مصر در مسیر دستیابی مقاومت به اهداف کامل خود سنگ اندازی می کردند. مصر در صدد بود کنترل گذرگاه رفح را به دست گیرد، اما موفق نشد.

به گزارش ایسکا نیوز،دیروز پنجاه و یکمین روز مقاومت ملت فلسطین با غرور به پایان رسید. در شش سال گذشته این طولانی ترین حمله اسراییل به غزه بود. در این جنگ، بسیاری از شهروندان غزه به شهادت رسیده و خانه های زیادی ویران شد اما غزه ای ها در این مبارزه با رژیم اشغالگر به یک قاعده رسیدند که آن:  هر قدر دشمن به کشتارهایش شدت ببخشد، مقاومت نیز به حملاتش اوج می بخشد.

مردم غزه به عرب ها و همه دنیا نشان دادند که شکست نخورده اند بلکه قوی ترین نیروی جنگی منطقه غرب آسیا را به چالش کشیدند و مقاومتشان مایه ذلت، خواری  و ضعف آنان نشد. "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر دستیابی به توافقنامه آتش بس تاکید کرد و طولی نکشید که اسراییل نیز این خبر را اعلام کرد.

عباس طی دو کنفرانس سخنرانی کرد. در ابتدا بر موعد آغاز آتش بس و سپس از تفاصیل آن سخن

گفت.

"عزام احمد" رئیس هیات فلسطینی مذاکرات آتش بس اعلام کرد: رهبران فلسطین از الان خواستار تعیین سقف زمانی برای تشکیل دو کشور هستند و افزود: ما خواستار برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی هستیم و باید مرزها طبق جدول زمانی برای پایان اشغالگری تعیین شود.

از سوی دیگر، "موسی ابومرزوق" عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" عنوان کرد که با استناد به طرح مصر در 2014 و تفاهمات قاهره در 2012 ، مصر به توقف آتش بس فراگیر و متبادل همزمان با گشایش گذرگاه ها میان نوار غزه و اسراییل فراخواند  که سرعت ورود کمک های انسانی، امداد، مستلزمات بازسازی غزه و صید دریایی را محقق می کند. او در ادامه افزود: مذاکرات غیر مستقیم میان طرفین در خصوص موضوعات دیگر طی یک ماه از آغاز تثبیت آتش بس از جمله مسائل بنادر، فرودگاه ها، تبادل اجساد و اسراء، توقف اقدامات اسراییل که با گم شدن سه تن از شهروندانش در کرانه اشغالی آغاز شد، ادامه خواهد داشت.

"جنیفر بساکی" سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که امریکا از توافقنامه توقف آتش بس میان مقاومت و اسراییل حمایت می کند.

"رمضان شلح" دبیر کل جهاد اسلامی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت عنوان کرد که هیچ ضمانت واقعی برای موفقیت توافقنامه نیست و تنها خداوند تضمین کننده این موفقیت است. او افزود: از بدشانسی ملت فلسطین این است که بزرگترین پیروزی آن در تاریخ حمله اسراییل، در بدترین برهه زمانی منطقه عربی محقق شد. "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسراییل این تصمیم را بدون رأی گیری از وزرای کابینه اش یا با اعضای کامل دولت گرفت.

شبکه دو رژیم  اسراییل به نقل از یکی مسئولان اسراییلی عنوان کرد که پیشنهاد مصر تمام شروطی که حماس بر آن تاکید دارد و در رأس آنها بنادر دریایی، فرودگاه و آزاد سازی اسرایی که اخیرا بازداشت شدند و نیز تحویل اموال به نوار غزه را اجابت نمی کند. یک مسئول نظامی اسراییل اعلام کرد که طی یک ماه آینده مناقشه پیرامون مسائل معلق میان طرفین ادامه خواهد داشت.
کد خبر: 62253

وب گردی

وب گردی