سناریوی بازگشت احمدی نژاد به کجا ختم می شود؟/ از یارانه 250 هزارتومانی تا سفر انتخاباتی به آمل

همه چیز از یک خبر شروع شد؛ " احمدی نژاد با یارانه ٢٥٠ هزار تومانی می آید!"

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، انتشار یک خبر ‌آن هم در تعطیلات نورزی کافی بود که دوباره نام محمود احمدی نژاد بر سر زبان ها بیفتد.روزی که یکی از سایت ها با انتشار خبری از قول عبدالرضا داروی یکی از نزدیکان رئیس جمهور سابق که این روزها تبدیل به سخنگوی جریان او شده است از بازگشت او به قدرت در سال 96 خبرداد.

آن مرد با یارانه آمد!

بازگشتی که البته باز هم با وعده و وعیدهای آنچنانی همراه بود. یارانه 250 هزارتومانی یعنی حدود 6 برابر یارانه فعلی برای هر فرد ایرانی! گفته می شود تیم انتخاباتی احمدی نژاد بعد از انتخابات 7 اسفند، براساس تجربه ناموفق نزدیکی به طبقه متوسط در دوسال آخر دولت وی، ایجاد دوقطبی فقیر وغنی را بعنوان ایده اصلی انتخابات برگزیده اند .براساس این ایده، هدف اصلی احمدی نژاد جذب آرای حاشیه نشینان و طبقات محروم خواهد بود. او قصد دارد با طرح شعار ٢٥٠ هزارتومانی دست کم 12 میلیون رای طبقات محروم را جذب کند.اگرچه احمدی نژاد در زمان مجلس هشتم نتوانسته بود مجوز یارانه ٢٥٠ هزارتومانی را دریافت کند و تنها توانست ٤٥ هزار تومان یارانه بدهد.

این در حالی است که اقتصاد دانان به این موضوع واکنش نشان دادند. سعید لیلاز در همین رابطه گفته است: وعده یارانه 250 هزارتومانی احمدی نژاد فاجعه به بار می آورد و موجب سونامی خواهد شد که همه اقتصاد ایران را از بین می برد

وی خاطرنشان کرد: سال 91 هم من گفتم دولت احمدی نژاد حتی می تواند به هر ایرانی یک میلیون یارانه بدهد. اما به چه قیمتی؟ به چه شکلی؟ یعنی بدون هیچ پشتوانه ای فقط پول منتشر کند. نقدینگی کاذب در جامعه تزریق کند و درنهایت ارزش پول کشور را نابود کند.

برنامه‌ای برای انتخابات ندارد

این در حالی بود که علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد تاکید کرد که احمدی‌نژاد هیچ برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ندارد. وی افزود: «حضور در انتخابات» با «نامزدی در انتخابات» دو موضوع کاملا متفاوت هستند.

اما این خود محمود احمدی نژاد بود که برای اولین بار در سال جدید در حاشیه راسم ختم مادر سردار سلامی در پاسخ به این سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه شما در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاندیدا خواهید شد یا نه؟ گفت: انشاالله سال 96 همه همدیگر را خواهیم دید.

پس از آن بود که واکنش ها به حضور احتمالی احمدی نژاد در انتخابات 96 جدی تر شد و هر دو جریان سیاسی کشور به این موضوع واکنش منفی نشان دادند و حتی واکنش اصولگرایان نسبت به اصلاح طلبان تند تر بود جایی که از ضرورت رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات 96 از سوی شورای نگهبان سخن گفتند.

صلاحیت احمدی نژاد زیر ذره بین شورای نگهبان

در همین حال، ابوالقاسم رئوفیان، عضو جبهه ایستادگی در پاسخ به این سئوال که آیا اصولگراها درانتخابات بعد به احمدی نژاد رجوع می کنند؟ گفت: احمدی‌نژاد در دو دوره دولت‌های نهم و دهم بزرگ‌ترین آسیب را به کشور وارد کرد. اگر بخواهد این تجربه تکرار شود این خسارت‌ها فاجعه بار می‌شود. بعید می‌دانم که شورای نگهبان احمدی‌نژاد را تایید صلاحیت کند و اجازه ورود به عرصه رقابت را برای بار سوم به کسی که امتحانش را در هشت سال پس داده بدهد. امیدواریم این اشتباه را نه شورای نگهبان و نه اصولگرایان مرتکب شوند.

همچنین حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که اصولگرایان برای نجات جریان سیاسی خود به آقای احمدی‌نژاد پناه ببرند؟ گفت: جریان اصولگرایی هر ضربه‌ای تا به الان خورده از آقای احمدی‌نژاد بوده است و طبیعا نباید این اشتباه را تکرار کند.

مردم او را ردصلاحیت می‌کنند

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس نیز در مورد حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: منتظر آن روز تاریخی که احمدی نژاد و روحانی با هم رقابت می‌کنند هستیم تا نظر مردم را ببینم.وی ادامه داد: مردم ایران هشیارتر از آن هستند که با رشوه فساد انگیر یارانه 250 هزار تومانی به احمدی نژاد رای بدهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: مطمئن هستم که مردم در انتخابات به احمدی نژاد رای نخواهند داد و این احتمال هم وجود دارد که به دلیل فسادهایی که در دولت او اتفاق افتاده است شورای نگهبان احمدی نژاد را رد صلاحیت کند.

وی تصریح کرد: او اگر رد صلاحیت هم نشود، مردم خود اقدام خواهند کرد و در انتخابات سال آینده احمدی نژاد را رد صلاحیت می‌کنند.

واکنش محمود به احتمال رد صلاحیتش

در حالیکه برخی منابع از احتمال ردصلاحیت احمدی نژاد در انتخابات سال آینده خبر دادند او نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است شورای نگهبان دلیلی برای ردصلاحیت من ندارد. احمدی‌نژاد انتشار این گمانه زنی ها را «خبرسازی» و «عملیات روانی» مخالفان برای ناامید کردن طرفدارانش عنوان کرده و گفته است: واقعا چه دلیلی دارد که شورای نگهبان بنده را رد کند؟

احمدی نژاد اخیرا در دیدار برخی هوادارانش با وی که خواستار نامزدی او در انتخابات آینده شده اند از دادن پاسخ مثبت خودداری کرده اما با اشاره به اخبار مربوط به احتمال نامزدی اش در انتخابات گفته است: نمی دانم چرا عده ای اینقدر ترسیده اند؟

هیچ جریانی حاضر به بازگشت احمدی‌نژاد نیست

اما مرتضی الویری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز با اشاره به مطرح شدن بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه رقابت انتخاباتی، گفت: به نظر من مردم حاصل هشت سال عملکرد احمدی‌نژاد را تجربه کرده‌اند که چیزی جز مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی نبود، بنابراین دیگر رغبت به سمت احمدی‌نژاد وجود ندارد.

وی افزود: اختلاس‌ها و تخلفات گسترده مالی که در دولت گذشته اتفاق افتاد در ذهن مردم مانده است و این مسئله از کارنامه احمدی‌نژاد حذف نمی‌شود.

شهردار پیشین تهران با بیان اینکه احمدی‌نژاد در دولت گذشته نتایج ناگواری را برای کشور بر جای گذاشت، خاطر نشان کرد: این تحلیلی نیست که مربوط به یک جریان خاص باشد به طوری که امروز، هم جریان اصلاح‌طلب و هم جریان اصولگرا بر خسارت‌های بر جای مانده از آن دولت اتفاق نظر دارند و دیگر حاضر به بازگشت به آن دوره نیستند.

این در حالی است که الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد و نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم، در یادداشتی نوشت: «جناح راست فرد دیگری به غیر از آقای احمدی‌نژاد ندارد و ما هم از رقابت آقای روحانی با آقای احمدی‌نژاد نیز استقبال می‌کنیم تا خود را در معرض آرای مردم قرار دهند و شانس خود را بیازمایند. نهایتاً ملت ایران هستند که تصمیم می‌گیرند که کدام مشی سیاسی را می‌پسندند.

از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد نیز در سرمقاله خود با عنوان «احمدی‌نژاد نباید رد صلاحیت شود» نوشت: «مردم در انتخابات یک نه بزرگ و جدی به احمدی نژاد بگویند و نشان بدهند که شعارهای پوپولیستی و خرج کردن از جیب ملت و هزینه تراشی برای مردم به سر آمده است».

سفر به آمل و تکرار ادبیات چاله میدانی!

اما این همه ماجرا نبود و حضور احمدی نژاد در مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم آمل برگ دیگری بود که او رو کرد تا باز هم بتواند به عنوان تیتر یک رسانه ها باقی بماند.احمدی نژاد اما در این مراسم که از سوی سایت های وابسته به جریان او بسیار اغراق آمیز تر از واقعیت نشان داده شد، حضور پیدا کرد و بار دیگر از ادبیات مخصوص به خود استفاده کرد، ادبیاتی چاله میدانی و بدور از شان سیاستمداران.

او در این مراسم در پاسخ به یکی از حضار که فریاد زد آقای احمدی نژاد هشت سال رئیس جمهور ما بودی سال 96 هم می خواهی بیایی، باز هم ما به شما رای می دهیم اما بفرما که ما در بحث برجام پیروز بودیم یا نه؟ که احمدی نژاد پاسخ داد از من نپرس از مردم بپرس. در ادامه این شخص دیگری از انتهای جمع در خصوص انتخابات سال 96 شعار داد که احمدی نژاد گفت: شما انقلابی 16 سیلندر و دو سوپاپ هستید.ویژه می خواهید بزنید بروید اما ما تک سیلندر هستیم شما اجازه دهید ما کارخودمان را می کنیم شما هم کارخودتان را بکنید.وی اظهار داشت: به همه شهرهای ایران قصد سفر داریم تا به مردم عرض احترام و ارادت کنیم.

حاشیه هایی که ادامه دارد

در همین حال، احمدی نژاد قرار است در روزهای ولادت امام علی (ع) در ملارد سخنرانی کند و به نظر می رسد به این ترتیب یفرهای انتخاباتی او دوباره آغاز شده است و باید منتظر واکنش ها و خبرهای جدید از کسی باشیم که حاشیه سازی جزء لاینفک رفتار او در سیاست ورزی است.

204/201

کد خبر: 622735

وب گردی

وب گردی