دست فروشان  برای کسب  روزی حلال به این شغل روی آورده اند/انتقال بساط گستران   به محل عبور و مرور مردم

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مراقبت از نظم ایجاد شده در سطح شهر و پایش قواعد شهرداری بر عهده نیروهای شهربان است، گفت: انتقال بساط گستران و ساماندهی آن ها نیز باید به محل عبور و مرور مردم باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر،حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب گفت: برای برقراری نظم و انسجام شهری، مسئله ایجاد قوانین و ضوابط در هر نهاد برای زیر مجموعه خود و در راستای اداره یک شهر یا منطقه یک طرف جریان قرار دارد و نظارت و مراقبت از اجرای این قوانین و ضوابط در سوی دیگر؛ به این معنا که اگر ضوابط درست و محکمی برای پیشبرد امور شهری در نظر گرفته شود اما اجرا و اثربخشی آن در جامعه مستمر نباشد به مرور تبدیل به قوانینی غیرقابل اتکا و بیهوده می شود.

او با اشاره به این که انتخاب افرادی به عنوان شهربان و حریم بان در مجموعه شهرداری اتفاق مبارک و قابل تقدیری است گفت: مراقبت از نظم ایجاد شده در سطح شهر و در واقع پایش قواعد شهرداری بر عهده نیروهای شهربان است تا این افراد بتوانند با جلوگیری از رویدادهای متخلفانه و مرتبط با اموال مردم و شهرداری بر نظم و انضباط اجتماعی نظارت کنند.

ناصحی افزود: امروزه در اداره شهر بزرگی مانند تهران با تخلفات بسیاری مواجه هستیم که برخی مرتبط با ساخت و سازهای نامربوط است که مالکین آن با دور زدن قانون و پنهان از چشم مجریان قانون، کار خود را پیش می برند و گاهی نیز به فعالیت های اقتصادی مانند دست فروشی در معابر و خیابان ها و بساط کردن افراد کم بضاعت ختم می شود.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که در هر شرایطی، اولویت با برقراری و رواج انضباط شهری برای ایجاد احساس آرامش و امنیت در میان شهروندان است گفت: مسئله برخورد با دست فروشان و جلوگیری از فعالیت این افراد توسط نیروهای شهربان، موضوع بسیار ظریف و پیچیده ای است که نیاز به بررسی و توجیهات قوی دارد؛ چرا که این افراد برای رها شدن از تهیدستی به شغل هایی روی آورده اند که امروز از آن به عنوان آسیب در ساختار اقتصادی کشور نام برده می شود.

حجت الاسلام ناصحی در ادامه گفت: برای بررسی این امر می توان گفت که از سویی کسبه و مغازه داران هم دارای جواز فروشند و هم طبق مقررات هر ساله موظف به پرداخت عوارض خود به شهرداری هستند؛ اما دستفروشان در کنار محل کسب این افراد بساط خود را بدون تحمل هیچ هزینه و در اختیار داشتن مکان رسمی فروش و عرضه پهن می کنند و بدون شک این مسئله، مورد اعتراض کسبه قرار می گیرد.

او ادامه داد: در هر صورت، افراد خرده فروش با توجه به نیاز مالی خود و شرایط اقتصادی نامناسب جامعه از راه حلال به این شغل روی آورده اند؛ بنابراین باید قانونی کارشناسانه و خردمندانه و به دور از توبیخ و تنبیه برای این افراد اعمال شود تا هم از وقوع ناحقی در ارتباط با مغازه داران گرفته شود و هم این افراد دست فروش بتوانند با همراهی اتحادیه خود به کسب درامد بپردازند.

ناصحی درنظر گرفتن و انتقال بساط گستران به فضاهای مناسب توسط شهرداری را یک اقدام شایسته دانست و گفت: این فضاها باید به گونه ای ساماندهی شوند که در دسترس و محل عبور و مرور مردم باشد تا هم برای دست فروشان و هم برای مردم جای اعتراض و در واقع ایجاد زحمت باقی نماند.

او گفت: تا کنون، اقدامات شهربانان به عنوان حامیان نظم و انضباط شهری بسیار خوب، مستحکم و پسندیده بوده و ما نیز در شورای اسلامی شهر از فعالیت ها و برنامه های این مجموعه حمایت می کنیم.

105105

کد خبر: 622902

وب گردی

وب گردی