به گزارش ایسکانیوز به نقل از موسیقی ما، سال 94 با تمام بالا و پائینهایی که در عرصه موسیقی به خود دید، سالی ویژه و پربار برای محسن چاوشی بود. او در سال 94 آلبومی منتشر نکرد ولی با حضور به عنوان خواننده سریال «شهرزاد» نه تنها خلا انتشار آلبومش را به شکلی ویژه پر کرد، بلکه به مرور توانست جزو موفق ترین های سال باشد و با تک آهنگ هایش برای این سریال، بار دیگر نبض بازار را در دست بگیرد و همه معادله ها را به هم بزند.
بازخوردهایی که چاوشی با تک آهنگ هایش برای شهرزاد گرفت، در مواقعی بسیار بزرگترو همه گیرتر از برخی آثارش در قالب آلبوم بود و به مرور «موج چاوشی و شهرزاد» به موج غالب حوزه موسیقی پاپ تبدیل و باعث شد محسن چاوشی در صدر اخبار موسیقی باشد. همه این اتفاقات هم باعث نشد که این خواننده از لاکش بیرون بیاید. او زمان بیشتری را در استودیوی تجریش گذراند و کار به جایی رسید که شماره موبایلش را هم عوض کرد تا بیشتر از دسترس خارج شود. هر چند به هیچ درخواست عکس و امضایی جواب منفی نداد ولی اخم و غم نهفته در چهرهاش در همه عکسهای یادگاری که از او منتشر شد، بیشتر و بیشتر شد تا دوستدارانش باز هم به این موضوع ایمان بیاورند که چاوشی دوست ندارد در معرض عموم باشد.
چاوشی بالاخره دل به دریا زده و در این گفتگو تقریبا به اکثر سوالات بی پاسخ سال 94 جواب داده. محسن چاوشی روی کلمات حساس است. به کلمه به کلمه حرفهایش فکر میکند و بعد آن را بر زبان میآورد. شاید همین وسواس باعث شده کمتر مصاحبه کند و همین حرف نزدن باعث به وجود آمدن حواشی مختلف شود. ولی در این گفتگو تقریبا به صورت واضح درباره تمام نکات برجسته و اتفاقات مهم سال گذشته سخن به میان آمده است.
* سال 94 برای تو با فراز و نشیبهای زیادی توام بود. اتفاقات و جریانهای خبری که هر کدامشان باعث شد مورد نقد و البته توجه قرار بگیری. پیش از آغاز سوالها میخواهم به صورت کلی درباره سالی که گذشت بگویی.
گذشت دیگر. یک سال دیگر هم گذشت تا یکسال به 40 سالگی نزدیکتر شوم؛ برای من نکته مهمش همین است. فقط احساس میکنم مسئولیتم سنگینتر شده و حرفهایم بیشتر. حواشی هم که همیشه هست. آدم چه بخواهد چه نخواهد بعضیها نانشان را از این حاشیهسازیها در میآورند. تا جایی که ممکن بود و سکوتم باعث تشدید این حواشی نشد، توجهی نشان ندادم. بیشتر خودم را صرف کارم میکنم تا این جور چیزها...
* از ماجرای کنسل شدن حضورت در پروسه فیلم «چ» شروع کنیم از همان ابتدای سال سؤال برانگیز بود. خبرش را خودت تائید کردی و به مرور این پروژه کنسل شد. مصاحبه آقای حاتمیکیا و استفاده از برخی تعابیر درباره تو چقدر در انصرافت از حضور در این پروژه تأثیر داشت؟
باز کردن و برگشتن به این مسائل کمکی به هیچکس نمیکند.
* یعنی قرار است در کل این مصاحبه باز هم توجهی به حواشی اطرافت نداشته باشی و جواب های نصفه و نیمه بدهی؟
نه اتفاقا میخواهم برخی حرفها را بزنم. بپرس تا برویم جلو.
* چهرههای سینمایی سال گذشته حملات مختلفی به سمتت داشتند و تو هیچ جوابی ندادی. آقای مهرجویی مصاحبه تندی علیه تو داشت و تو سکوت کردی. این هجمهها باعث دلگیریت از سینما نشده؟
کسی صاحب سینما نیست که من بخواهم به خاطر مشکلاتم با یک کارگردان از سینما دلگیر شوم. جواب ندادن من به حرفهای آقای مهرجویی هم از سر جواب نداشتنِ من نبود، اصلاً و ابداً. میتوانستم برای بندبند حرفهای تندی که ایشان درباره من زدند جوابهای مناسبی داشته باشم که بلکه توهینهای ایشان هم متوقف شود. اما ترجیح دادم به حرمت نام داریوش مهرجویی و سن و سالی که دارد سکوت کنم و بیشتر به این موضوع دامن نزنم. بالاخره ایشان یک اخلاقی برای خودشان دارند و من هم یک اخلاقی برای خودم. ادامه دادن به این کشمکشها زشت است. درشان نام یک هنرمند نیست.
* پیشنهادهای سینماییات را امسال رد کردی و به هیچکدام جواب مثبتی ندادی. دلیل دوری تو از سینما چیست؟
پیشنهاد همیشه هست. ولی آدم قرار نیست به هر پیشنهادی جواب مثبت بدهد. ممکن است به خود شما هم در روز چند پیشنهاد در حوزه کاریتان داده شود، ولی مسلماً شما همه پیشنهادها را قبول نمیکنید. خیلی از مسائل در ذهن، منطق و از همه مهمتر دلتان وجود دارد که بر اساس آنها نهایتاً به یک پیشنهاد ممکن است جواب مثبت بدهید یا همه را رد کنید. این فقط مخصوص محسن چاوشی نیست. برای همه همینطور است. یک جای دیگر هم گفتم که اتفاقاً سینمای ما سینمای قابل احترامی است که روزبهروز هم پیشرفت میکند. پس من هیچ مشکلی با سینما ندارم و فقط یک سری مسائل و باید و نبایدهای شخصی است که بر اساس آنها تصمیم میگیرم.
* از سینما بیائیم بیرون و برویم سراغ آلبوم. آلبوم در حال حاضر در چه مرحلهای است؟
فعلاً که در مرحله مجوز است و من هم مثل شما منتظرم تا کارهای اداریاش انجام شود و در زمان مناسب منتشر شود.
* چهرههای جدیدی این روزها با تو همکاری میکنند. یاغی تبار، بوالحسنی، فاضل نظری، پریناز جهانگیر عصر و... استفاده از شعرهای بزرگان کلاسیک هم به شدت مورد توجه تو قرار گرفته است. این موضوع قراراست به پایان همکاری تو با حسین صفا و دوران درخشان گذشتهات ختم شود؟
نه به هیچوجه اینطور نیست. همکاری من با چهرههای دیگر به معنی حذف شخص دیگری نیست. جایگاه حسین صفا و شعرش برای من و همه آنهایی که آثار مشترک ما را دنبال میکنند، جایگاهی ویژه است. این شایعاتی که هم این اواخر اینطرف و آنطرف شکل گرفت از اساس پوچ و مثل همه شایعات دیگر است . حسین صفا یکی از بهترین و درجه یکترین ترانهسراهای امروز است و در آلبوم «امیر بیگزند» هم چند شعر بسیار خاص و ویژه از او خواهید شنید.
* در آلبوم «امیر بی گزند» قرار است ادامهای برای آلبوم «من خود آن سیزدهام» شاهد باشیم؟
فکر میکنم از لحاظ تنظیمها، آهنگسازیها و اجرا، متفاوت از آلبوم سیزده باشد. روحی که در این آلبوم حداقل به زعم من وجود دارد مخصوص به خودش است و تمام دغدغهام این است که مردم هم این روح و این جهان را به خوبی درک کنند. خیلی امیدوارم که این اتفاق بیفتد و همه به اصل و اساس حرفی که در این آلبوم زده میشود برسند. تا این لحظه که با شما حرف میزنم این آلبوم برای خودم ویژهترین آلبومم محسوب میشود. البته فرق دیگری هم که با سیزده دارد این است که در امیر بیگزند فقط شعرهای کلاسیک وجود ندارد و از ترانههای امروزی هم در آن استفاده شده است. البته این ترانهها و جهانشان هم با کارهای دیگری که در گذشته از من منتشر شده، تفاوتهای بسیاری دارد. همان طور که گفتم جهانبینی «امیر بیگزند» مخصوص بهخودش است و روایتی دارد که این روایت همه قطعات آلبوم را مثل نخ یک تسبیح به هم متصل میکند. برای این آلبوم انرژی زیادی صرف و عرقهای روحی بسیاری ریخته شد.
* توضیحاتت تقریبا همه سوال های بعدی من درباره آلبوم را جواب داد، برویم سراغ شهرزاد. داستان همکاری تو با شهرزاد از کجا کلید خورد؟
پیشنهاد محمد امامی بود و با هم دربارهاش حرف زدیم. بعد هم سناریو را خواندم و خوشم آمد و همکاریمان شکل گرفت.
* اینکه برای حضور در شهرزاد، پیشنهاد خواندن در سریالی دیگر را رد کردی صحت دارد؟
نه صحت ندارد. رد کردن پیشنهادات دیگر ربطی به حضورم در شهرزاد نداشت.
* حضور فردین خلعتبری و علیرضا قربانی در قسمتهای نخست سریال و اضافه شدن تو در ادامه به این سریال شایعات زیادی را در پی داشت. خودت در این مورد ناگفتهها را می گویی؟
فکر میکنم موضوع حضور من ربطی به ماجرای رفتن آقای قربانی و خلعتبری نداشت. یک موضوع درونگروهی بود که پیش از اضافه شدن من به سریال تصمیمگیری شده بود. خیلی در جریانش نیستم و نمیتوانم درباره این مساله قضاوت درست و منصفانهای داشته باشم. پس ترجیح میدهم دربارهاش حرفی نزنم.
* چهرههای دیگری هم پس از حضور تو و همه گیری قطعات شهرزاد که قطعاً به موفقیت سریال کمک شایانی کرد، جبهه گرفتند و به تو و سینا سرلک تاختند. موضوع به نوعی مقابله به مثل از تقابل موسیقی سنتی و ایرانی و موسیقی پاپ هم به مرور تبدیل شد. این مقابله آیا اساساً درست بود؟ و میزان این واکنشها چرا تا این حد پیش رفت؟
اصولاً همیشه اینطوری است که یکسری با چیزی موافقند و یکسری دیگر مخالف. آنهایی که صرفاً تحسین میکنند همیشه تحسین میکنند و آن دسته دیگر هم که طبق معمول همیشه میتازند. من اصلاً چنین قصدی نداشتم و بحث تقابل و این چیزها حتی یک لحظه هم به ذهن من خطور نکرد. فقط سعی کردم بر اساس استانداردهایی که در ذهن دارم کار درست و شایستهای بسازم که آبرودار باشد. اگر بخواهم همیشه خودم را درگیر این چیزها کنم که نمیتوانم کار کنم. در واقع نمیتوانم مدام هوش و حواسم را به این معطوف کنم که دیگران چه میخواهند. بین این خواستهها و آن چیزی که من فکر میکنم باید به یک نقطه درست و اصولی برسم که بشود اسمش را گذاشت نتیجه خوب. بین این دو طیفی که گفتم یک طیف پروسواس و ریزبین و نکته سنج هم وجود دارد که نگاه و نظرشان بیشتر کمکم میکند. بعضیها انصافشان به تعصبشان میچربد.
* فکر میکنی دلیل همه گیری آثاری که در شهرزاد خواندی، چه عواملی بود؟ تصویری بودن آثار، ویدئوکلیپهایی که برای آن آثار ساخته شد یا...
مهمترین عاملش این بود که کارها خیلی دلی ساخته شد. یعنی اصلاً شکل و شمایلی سفارشی نداشتند. اگر چه در ظاهر اینطور به نظر میرسد، اما واقعاً خودشان شکل گرفتند. مطمئناً وجود یک تیم حرفهای فیلمساز هم در این زمینه نقش بسیار موثری داشت. اینکه آنها میدانستند و این هوش و درایت را داشتند که از امکان موسیقی درست و به جا استفاده کنند. هیچکدام از این دو بخش موسیقی و فیلم، فدای هم نشدند و هر کدام به صورت مستقل به عنوان یک پکیج به درک و دریافت بهتر اثر کمک کردند. بعضی وقتها همه چیز دستبهدست هم میدهد تا یک اثر گل کند.
* دوست دارم واضح و صریح جواب بدهی. سوال آخرم مهمترین سوال این گفتوگو هم هست. اگر قرار باشد بین «سنتوری» و «کجایی» انتخاب کنی، کدام یک را بیشتر دوست داری؟ جواب این سؤال شاید دغدغه خیل عظیم طرفدارهایت باشد.
«سنتوری» کاری بود در زمان خودش و «شهرزاد» کاری در زمان خودش. فاکتور زمان در این انتخابها خیلی مهم است. انتخاب کردن معذبم میکند، پس اجازه بده که انتخاب نکنم. فقط بگویم که حال هر دو را دوست دارم...
507502